Ervaring met Tayari Safari

Wie wil zijn ervaringen delen over de organisatie Tayari safari?
Ik ben van plan in november van dit jaar een safari te boeken. Ik zou graag jullie ervaringen horen! Positieve en negatieve :slight_smile:

Groetjes Louise

Voor eventuele mensen die een Safari met Tayari Safari overwegen…
hierbij mijn zeer nagatieve ervaring met de reisoganisatie
Afgelopen februari de off the road rondreis gemaakt met tayari safari. Wat een fantastisch land! Prachtige dieren en overweldigende natuur. Helaas is de reis niet gelopen als we hadden verwacht. Gedurende de gehele reis hadden we te maken met zeer frequente autopech, wat haast alle dagen vele uren van wachten heeft opgeleverd.
Hierdoor kwamen we bijna altijd laat aan op de campings. Tent opzetten met een zaklamp en pas laat eten. (campings zeer basic zonder elektriciteit). Eigenlijk alle avonden verpest!
De reisleiding was onervaren en de problemen groeiden hen boven het hoofd. Naast dat hun kennis van het land en de engelse taal tekort schoot. Aankaarten van problemen werd niet serieus genomen en weggewuifd. Initiatief voor oplossingen moest bij het reisgezelschap vandaan komen.
De maaltijden waren zeer basic (weinig, niet lekker en absoluut geen europese norm), met name de lunch schoot er vaak bij in.
Veel mensen in 1 auto (niet fijn zitten en foto’s maken) en geen communicatie tussen de auto’s. 1 auto was een ‘gewone jeep, en safariauto’s waar het dak niet open kon ivm bagage. De aanhanger waar deze op hoorde was kapot.
Tenten waarvan de ritsen niet dicht kunnen. Matrassen en dekens waren vies en stonken.
Volgens de site kun je optioneel lodges boeken, dit was op 1x na niet mogelijk.
Het reisprogramma op de website staat komt niet overeen met de reis die onze groep heeft gemaakt. De feedback is gegeven aan de eigenaar van de organisatie.

Ik zou mijn vakantie in Tanzania nooit meer door Tayari safari laten regelen!

Off The Road Safari rondreis met Tayari Safari…
Dit jaar hebben we een avontuurlijke safari rondreis gemaakt met Tayari Safari. In Tanzania aangekomen maakten we kennis met de overige deelnemers aan de Off The Road safari. De eerste en laatste dagen in Tanzania verbleven wij in de backpackers lodge van Tayari Safari, een eenvoudig onderkomen waar je kon verblijven in tentjes op het campinggedeelte of in eenvoudige maar schone kamers met douche en toilet. Op de lodge heerst een informele, amicale sfeer en de service en het eten is goed verzorgd.

Tijdens de rondreis door de parken Tarengire, Ngorongoro krater, Lake Natron, Lonliondo en de Serengeti hebben we ongelofelijk veel mooie, wilde dieren gezien. Wat hebben we genoten van al het moois, de vriendelijke bevolking met hun eeuwenoude tradities en natuurlijk de wilde dieren. Volgens de reisleiding hebben we het daar wel heel erg mee getroffen, want het blijft onvoorspelbaar wat je te zien gaat krijgen en dat maakt iedere safari juist zo uniek.

Wat ook onvoorspelbaar bleek is de mate waarin je autopech kunt krijgen, waardoor het reisschema ernstig verstoord kan worden. Zo overkwam het ons dat we veel oponthoud hebben ondervonden, vanwege een ongeluk dat vlak voor ons gebeurde tijdens de reis naar de Ngorongoro krater, de aanhanger niet bestand bleek te zijn tegen de uitermate hobbelige onverharde wasbord wegen richting de Serengeti en tot overmaat van ramp een van de terreinwagens stil kwam te staan dankzij een gelanceerde steen van een voorganger die de radiator doorboorde. Bij het uit elkaar trillen van de aanhanger was ook een gedeelte van de proviand en de keukenuitrusting gesneuveld. Hoeveel pech kun je hebben? Dan moet je als safarideelnemers en begeleiding tegen een stootje kunnen. We kwamen een keer zo laat op de eindbestemming van de dag aan, dat we als groep besloten hebben om een luxe lodge te boeken i.p.v. te gaan kamperen. De overnachting inclusief prima eten kostte de groep zo’n 450 dollar per persoon, maar de leiding van Tayari Safari heeft dat voor deze keer uit onderhandeld tot 150 dollar, die ons bij terugkomst in Mto wa Mbu, door de eigenaar Gerard Groot geheel is terug betaald. Ook kregen we vanwege het missen van een gamedrive door alle oponthoud een extra safari dag door het prachtige Lake Manyara aangeboden. Ook al liepen de gemoederen tijdens de rondreis vanwege zoveel pech soms hoog op en wist de reisleiding / kok zich soms ook geen raad, hebben we het overleefd, heel veel avonturen meegemaakt en ontzettend veel wilde dieren gezien en daar doe je het toch voor?
Tayari Safari heeft n.a.v. alle pech met de eigen auto’s, besloten om in het vervolg uitsluitend terreinwagens in te gaan huren, wat natuurlijk geen garantie is dat je daar nooit pech mee kunt krijgen.
Het was een echte Off the Road safari !
Na de safari rondreis zijn we nog een paar dagen op Zanzibar geweest om na te genieten en uit te rusten. Dit hadden we ook via Tayari Safari geboekt op basis van logies en ontbijt en was goed verzorgd.
Als we een volgende keer weer naar Zuidelijk Afrika willen gaan, zullen we Tayari Safari zeker benaderen.

Hoi Spewil, of moet ik zeggen Tayari safari???

Deze reactie kan door niemand anders geschreven zijn dan de organisatie zelf…

Ik ben meegeweest met deze safari en het was ronduit slecht! Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken zo zeker ben ik ervan dat van ons reisgezelschap niemand ooit meer 1 voet in een auto van tayari safari zet!
Helaas is de reis niet gelopen als we hadden verwacht! Zie mijn vorige reactie…

Het ongeluk waar Spewil over schrijft. Ik ben van mening dat we hier een zinloos risico hebben opgezocht.
We kwamen aanrijden op weg naar de ngorogoro krater. Een grote menigte op de weg en het bleek dat er net 2 kinderen waren doodgereden door een 'toeristen’auto. De dorpsbewoners waren kwaad en emotioneel. Ze waren de weg aan het afsluiten met stenen. Wij stonden er ongeveer 50 meter vanaf. De dorpsbewoners waren alle wegen aan het afzetten en na verloop van tijd waren de auto’s van tayari safari geblokkeerd om zowel vooruit als achteruit te kunnen. 2 groepsgenoten zaten alleen in de auto en de chauffeur was weggelopen. Dorpsbewoners kwamen bij hun in de auto zitten en zaten aan hun spullen en gingen er met hun eten vandoor. Deze 2 mensen waren totaal in paniek! ik heb 2 kinderlijkjes een auto ingetild zien worden. Uiteindelijk kwam de lokale ME de weg ontruimen en dit verliep gelukkig rustig. Als de situatie was geëscaleerd zaten we als ratten in de val!
We hebben meerdere keren aangegeven dat we dit niet wilden zien dat we terug wilden (het dorp Karatu was 15 min. Terug) en op een later moment de reis voortzetten. Onze bezwaren werden totaal genegeerd! en ons werd verteld dat we niet bang hoefden te zijn en dat de mensen niet boos op ons waren…

een off the road safari is iets anders dan de reis die tayari safari aanbied!

Zomer 2014 hebben wij een familie safari beleefd met tayari safari.
Het land beschikt over een groene omgeving en heeft daardoor prachtige natuur en een hoop adembenemende dieren.
Het straalt ook armoede uit en er is geen infrastructuur. De wegen zijn slecht en als ze goed zijn dan worden die voorzien van zeer irritante drempels.
De reis is in het algemeen zwaar en vermoeiend en dat komt door zeer slechte wegen en de auto’s die slecht onderhouden zijn. De reis duurt soms de hele dag (als je geen autopech hebt). De politie doet een schepje bovenop, de kans dat je wordt aangehouden is groot en vooral als je met meerdere auto’s gaat…
Vroeg opstaan met kinderen is ook een hele onderneming.
Wat betreft eten, in Tanzania kan je niet overal terecht voor een lekkere hapje of heerlijk een terrasje nemen voor een drankje. Je hebt vaak van die armzalige plekjes waar je niet kan eten omdat het er niet schoon uit ziet. Je bent afhankelijk van de reisorganisatie.
De ervaring met Tayari Safari is in het algemeen zeer negatief. Het is geen grote organisatie en daardoor beperkt. Het heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat de medewerkers hun best doen en ze zijn flexiebel. Maar wat heb je een iemand die zijn best doet en het vaak niet goed doet. Als het gaat om eten, dan kan ik vertellen dat het eten in het algemeen niet goed was. Ontbijt was redelijk tot goed, lunch was waardeloos en avondeten was verschillend en dat hangt van de kok af.
Wat betreft auto’s, wij hebben 4x pech gehad. 2 keer autoband en dat is niet erg, 1 keer begaf de motor het en 1 keer was het koppelingspedaal stuk gegaan en dat was midden in een park en daardoor is je hele dag verpest en je bent ook 1 dag van het programma kwijt.
Wat betreft de reisleider, die was een Nederlander en dat was een voordeel als het om taal gaat.
Hij deed zijn best om alles te regelen, maar hij vergeet de belangrijkste details. Hij was niet iemand die de sfeer kon bevorderen. Als hij de groep ging benaderen dan krijg je het gevoel dat je in een klasje zit, hij behandelt een volwassene als een kind en als iemand niet luistert en iets voor de tweede keer vraagt, dan is hij daar niet van gediend. Komt zeer arrogant over en als je met hem in discussie gaat dan verdraait hij de feiten.

De lodge in Dar es Salaam waarin wij 9 dagen hebben doorgebracht is zeer slecht onderhouden. Lodge is eigenlijk voor backpackers en dat staat ook op het gebouw aan de achterkant, maar dat wordt in de site vermeld. Elektriciteit valt elke dag weg waardoor je geen elektra, water en internet hebt. De douches zijn smerig doordat de afvoer vaak verstopt is en je staat met je voeten in smerig water te douchen. Het schoonmaken van het gebouw is ook geen prioriteit.
Als je vertrekt voor safari en je hebt al eerder voor tent hebt gekozen dan kan je alsnog voor een kamer kiezen. Maar wat Tayari Safari niet doet, is de tent- en ontbijtkosten in vermindering brengt, wat oneerlijk is. Sterker nog, zij brengen meer kosten dan wat de kamer waard is. Het is beter dat je zelf de kamer regelt en vraagt om vermindering van de eerdere gemaakte tent kosten.
3 weken is ook te lang, want wij hebben meer dagen rondgebracht in Dar Es Salaam. Als ik het over nieuw zou doen, dan zou ik het nooit via Tayari Safari doen en ik zou eerder voor 2 weken kiezen.
Als ik een cijfer geef aan Tayari Safi tussen 1 en 10, dan geef ik het een 5.

De hel op aarde. Was de 1e Nederlander die begin vorig jaar boekte voor de big-5 in november 2013. Nadat ik aangekomen was in de backpackers lodge hoorde ik de volgende ochtend dat ik meteen op safari ging omdat er nog 2 Nederlanders net voor mij waren aangekomen. Dat overviel mij een beetje omdat ik eigenlijk 4 dagen later zou vertrekken,gelukkig was ik goed voorbereid en verder was er de mogelijkheid om alleen met de chauffeur te gaan maar dat leek me niks. De Prado stond s ochtends klaar te blinken en te glimmen,waarop ik nog zei mooie bak. De jongen van het stel zei nog mooi gewassen maar de 4-wheel drive is stuk en inderdaad binnen de kortste tijd stonden we stil,36 uur moeten wachten in de middle of nowwhere. We hebben met zn drieeen geslapen in de auto de gids en een kok,wat geen kok was maar een zware alcholist en absoluut niet in staat was om te koken. Het was
mijn droom om 1 keer in mijn leven op safari te gaan en de big five te spotten. Het ene probleem was nog niet opgelost na 36 uur op een vervangende auto gewacht te hebben diende de auto zich aan

9 dagen Wildlife met Tayari safari
In januari 2015 boekten we onze eerste reis naar Oost Afrika, met een korte safari, georganiseerd door Tayari Safari. Het was best wel even schrikken toen we op Wereldwijzer een aantal zeer negatieve reviews lazen over deze organisatie. Anoniem dat wel, maar toch. We waren dan ook zeer benieuwd wat wij zouden aantreffen. Hierbij onze ervaring:
Wij kwamen een dag eerder aan. Geen enkel probleem. We werden ’s avonds laat, keurig op de afgesproken plaats en tijd afgehaald in Dar es Salaam en werden in de lodge gastvrij ontvangen. Ondanks het late tijdstip van aankomst was er nog gelegenheid voor een praatje en drankje en de bagage werd zelfs op onze kamer gebracht. De extra overnachting met ontbijt werd ons niet in rekening gebracht.
De volgende dag maakten we kennis met de eigenaar en het personeel van de organisatie. Zeer vriendelijke en behulpzame mensen. De suggestie werd gedaan een dag eerder op safari te gaan. Voor ons geen probleem. We waren natuurlijk ontzettend nieuwsgierig naar wat het wildpark ons te bieden zou hebben. De dag zelf bezochten we een vissersdorpje, enkele kilometers verderop. Gezellig met de andere gast en onze begeleider wat gedronken aan het strand en het dorpje bezocht. Via het strand terug gewandeld naar de lodge en lekker geluierd. Terug in de lodge kennis gemaakt met een dolenthousiaste gaste die net terug was van safari.
De dag daarop hebben we het plaatsje Bogamoya bezocht. Een plaatsje dat met haar kleine museum, kerk en op het pleintje de beroemde boabab boom herinnert aan de slavernij en aan Dr. Livingstone. Engels missionaris, arts, wetenschapper en ontdekkingsreiziger. Op grond van humanitaire overwegingen werd hij een gevreesd tegenstander van ieder die iets met de slavernij te maken had. Vervolgens aan het strand met onze chauffeur/gids de lunch gebruikt. Op tijd naar bed.
Met zijn vijven (inclusief de chauffeur en de kok) ’s ochtends na het ontbijt op weg naar het Mkumi Wildpark. Onderweg genoten van de mensen en alles wat er groeit en bloeit, de geuren en de kleuren. Op het geplande tijdstip in het park gearriveerd. De intake was snel geregeld. Ons geïnstalleerd in de lodge onder toeziend oog van aapjes en Mariboes. Onze andere deelnemer naar zijn kampeerplaats gebracht, kennis gemaakt met een Iers/Braziliaans gezin en de tenten met elkaar opgezet. Onze eerst game-drive beleefd. De organisator van de reizen had niets teveel gezegd. Wat een overweldigende flora en fauna en wat een prachtig uitzicht over de savanne, met op de achtergrond de bergen en de ondergaande zon. Op het kamp in de openlucht onder een geweldige sterrenhemel de avondmaaltijd gebruikt, onderweg naar de lodge een hyena gespot en op tijd naar bed.
In de ochtend en namiddag opnieuw door het wildpark gereden. In de ochtend hele kuddes gnoes, buffels, impala’s, giraffen, zebra’s en olifanten gezien. Er was alle tijd voor het vastleggen van beelden voor het thuisfront. De ervaren chauffeur en gids “rook” de leeuw, maar deze liet zich die dag niet zien. Ons geduld werd beloond. Op onze laatste game-drive de andere morgen, kwamen we oog in oog met twee leeuwinnen. Onze safari kon niet meer stuk.

Onderweg kwamen we weer van alles tegen, geiten- en koeienhoeders en overjarige vrachtauto’s die kreunend hun lading verder brachten. Bij terugkomst bij de lodge in Dar es Salaam de ervaringen breed uitgewisseld en een lekker koel biertje met de eigenaar gebruikt.
De volgende dag de kunstmarkt van Dar es Salaam en een terrasje bezocht en een indruk gekregen van het leven en werken in deze stad. Afscheid genomen van onze aardige reisgezel tijdens de safari.
Met de chauffeur/gids naar Dar es Salaam voor het scoren van oorbellen en het bezoeken van de Slipway, een chique winkel- en uitgaanscentrum in Dar es Salaam aan de Atlantische oceaan, waar vroeger de (vissers)boten werden gebouwd. Achter de slip, stoffige straten, zonder bestrating of asfalt. Kleine bedrijfjes, winkeltjes en huisjes, met spelende kinderen en rondscharrelende kippen. Wat een tegenstelling.
De andere dag ’s morgens een aantal gezinnen met kinderen en een kraampje langs de weg bezocht. Wat kleding en lekkers uitgedeeld. Opvallend is het contrast tussen rijk en arm in dit land. ’s Middag naar het strand en langdurig in het lauwe zeewater gedobberd. Nagenoten aan het strand met een koele versnapering.
Op de laatste dag ’s morgens nog een keer naar het vissersdorpje geweest en wat langer tussen de vissersmensen gebivakkeerd. Vissers die aanmeerden, netten boeten, hun boot taanden met oude netten, sardientjes als aas aan de haak regen en mensen die zaten te wachten op de terugkomst van de vissers. Soms kregen we indruk dat er zoveel mensen op een bootje zaten, dat er bijna geen vis meer bij kon. ’s Middags lekker in zee gelegen. Blijkbaar vond Tanzania het jammer dat we gingen vertrekken, want de zon liet voor het eerst verstek gaan. ’s Avonds na de maaltijd door onze chauffeur/gids en een van de koks op tijd teruggebracht naar het vliegveld.
Voor ons is het een geweldige ervaring geweest, waar we met veel genoegen op terugkijken.
Wat deed de organisatie zoal extra voor ons:
• Bij terugkomst van de safari direct (binnen een kwartier) zorgen voor medicijnen voor een van ons in verband met aanhoudende diarree (parasiet?).
• Extra aandacht voor patiënt (voeding en drinken).
• Dagelijks kosteloze internetverbinding in de namiddag.
• Belangstelling voor de gezondheid van patiënt, ook na thuiskomst.
• Het organiseren van een extra uitje naar Dar es Salaam.

Prijs-kwaliteit verhouding een dikke 8

Dit voorjaar (periode Hemelvaart - Pinksteren 2015) hebben wij (stel, 29) bij Tayari Safari de reis Game Parken & Zanzibar gemaakt. En dat is ons heel erg goed bevallen! Voor het boeken hebben wij per email en skype contact gehad met Gerard en hij heeft geduldig al onze (vele) vragen beantwoord. Zo was bijvoorbeeld het inkorten van het eerste deel van de reis (vanwege een gunstigere aankomsttijd) geen punt en ook het wisselen van de volgorde van de onderdelen van de reis was geen probleem. Ook hadden wij een probleem (dankzij onze bank) met de internationale overboeking. De ontstane situatie hebben we samen met Gerard opgelost en hij was ook hierin erg geduldig en behulpzaam.

De programmaonderdelen van de safari zijn erg goed gekozen! De drie parken (Ngorongoro, Manyara en Tarangire) verschillen veel van elkaar en zijn ieder uniek. De afwisseling met een fietstocht/rondleiding door Mto Wa Mbu en een trip naar de Eyasi om meerdere stammen te bezoeken is ook zeker leuk. Het rondrijden en zoeken naar dieren en alle indrukken die je op doet zijn best vermoeiend. De afwisseling zorgt er voor dat je fris blijft.

Tijdens de gamedrive’s van de reis heeft gids Adam ons rond gereden en veel verteld over de dieren, het landschap en de cultuur. Adam liet ons zo lang als we wilden kijken naar de dieren maar reageerde ook goed op de omstandigheden. Door bijvoorbeeld eerst naar de nijlpaarden te rijden. Omdat die door de bewolking weleens uit het water konden zijn. En dat klopte. Vanwege het tijdstip van onze reis, voorjaar/net na het regenseizoen, waren we alleen met hem onderweg en waren er ook weinig andere toeristen in de parken… Hij was zeker een meerwaarde vooral omdat hij erg veel inhoudelijke kennis had en uit zichzelf ook veel vertelde, maar daarnaast ook erg gezellig was, dezelfde humor had als wij en uit zichzelf ook veel vertelde en vragen stelde over de cultuur. Ook voor het leren van Swahili, erg leuk!

Een andere aanwinst was Vincent, de kok. Altijd vriendelijk en nooit te beroerd om onze vragen over het eten, het programma of het land te beantwoorden. Door hem hadden we elke dag een gevoel van thuis komen als we weer terug op het resort waren. Met hem zijn we ook een avond op stap geweest naar de lokale Scorpion Bar en dat was zeker een leuke toevoeging. En hij zorgde er netjes voor dat we ’s nachts weer thuis kwamen. Op ons verzoek heeft hij zijn menu voor ons ook wat aangepast. Zijn, overigens prima, westerse menu heeft hij op ons verzoek voor ons aangepast naar meer Tanzaniaans eten zoals een goede stoofpot en geit van de bbq en rode bananen en ander vers fruit als dessert. Heerlijk!

Iemand die ook niet onvermeld mag blijven is Ibrahim. Tijdens ons verblijf heeft hij op de achtergrond veel geregeld en een mooie fietstocht door de omgeving begeleid. De fietsen voor deze tocht zijn prima, maar voor de echt langere mensen net te klein. Wij hadden teveel meegenomen in onze rugzak voor deze tocht, misschien een tip mocht je daar ooit gaan fietsen. Het is te warm om met zoveel op je rug rond te rijden.

Het verblijf in Mto Wa Mbu in het Fanaka Resort was ook prima in orde. Erg vriendelijk en behulpzaam personeel en een schone kamer en badkamer. Een prima uitvalsbasis voor het aangeboden programma.

Na dit deel van onze reis zijn we naar Zanzibar vertrokken. Het resort lag direct aan het strand en er was erg vriendelijk personeel. Vanwege de vele problemen met de vliegtuigmaatschappij (last minute annuleringen van vluchten) hebben we uiteindelijk maar 1 dagje strand in plaats van 3 op Zanzibar gehad. Ook hier heeft Tayari, de lokale manager James en het personeel van het resort ons goed geholpen met het omboeken van vluchten. Te kort om echt van te genieten en te kort om er hier een goed beeld van te kunnen schetsen. De enige tip die wij hier dan ook willen melden, pak als je naar Zanzibar gaat, voldoende tijd.

Samenvattend: prachtige reis verzorgd door een goede organisatie en heel veel meerwaarde door de rustige periode en het seizoen. Mocht je gaan: Nederlandse drop wordt gewaardeerd en stroopwafels kennen ze inmiddels ook. Een laatste tip: als je op excursie naar Lake Eyasi en de Bosjesmannen gaat, je kan alleen dingen met ze ruilen want ze gebruiken geen geld. Als je dat wilt, zorg wel dat je iets mee hebt.

Beste Meeuw,
ondanks je negatieve berichtgeving zijn we toch met tayari geweest en het viel echt goed mee. Inderdaad, er zijn autopannes, platte banden, maar als je de staat van de wegen bekijkt valt dat niet te verwonderen, en ik denk niet dat Tayari voor de wegen verantwoordelijk kan gesteld worden?
Dat het eten niet naar Europese normen is, tja, je bent ook niet in Europa he. En dat er niet altijd electriciteit is, ja, ik ben al verschillende keren in Afrika geweest, gaande van de zgn luxe resorts tot eerder basic, en overal was er regelmatig electriciteitspanne.
Reizen (en zeker rondreizen) door Africa gaat nu eenmaal niet altijd zoals gepland…

je kan Tayari toch niet verwijten dat er een ongeluk is gebeurd en dat de mensen kwaad zijn?

Wij (een familie bestaande uit vijf volwassenen) hebben in juli en augustus
'15, een prachtige 3-weekse reis gemaakt door vier zuidelijke parken in
Tanzania: Selous, Mikumi, Udzungwa Mountains national Park en Ruaha. De
organisatie was in handen van Tayari Safari.
De mensen van Tayari Safari zijn betrokken mensen met veel liefde voor ‘al
wat leeft’. Dat merkten we gelijk in de eigen lodge aan Ndege beach en ook
later tijdens onze reis. We waren erg blij met onze gids/chauffeur George en
kok Samwel. Eigenaar van Tayari, Gerard Groot, belde iedere avond met George
om te horen hoe de dag was verlopen. ‘Anders slaapt hij niet!’ zei George.
We hebben indrukwekkende natuurervaringen beleefd, een kwestie van ‘juiste
tijd en plaats’. George wist waar en wanneer we de meeste kans hadden op een
boeiend tafereel, hij baalde als het niet lukte, maar straalde als het wel
lukte en genoot net zo hard als wij. Daarnaast hebben we genoten van alle
info, heerlijk eten en gesprekken over Tanzania.
De afwisseling in ons reisprogramma was goed doordacht. Zowel in
activiteiten als onderkomens. Hierdoor bleven we gefocust en enthousiast.
Gamedrives werden afgewisseld met een wandeling, een boottocht, een lange
klim naar de top van de Sanje waterval (Udzungwa), een tocht langs dorpen
met kleurige mensen, markten en Masaai kuddes van koeien en geiten. Ook nog
een nachtje en ochtend in de stad Iringa (om 4.30 u. gewekt door een
schitterend gezongen oproep tot gebed) en steeds genoeg tijd tussendoor om
alle indrukken te verwerken.
We hebben geslapen in tentjes op primitieve campsites, in banda’s (sobere
hutjes), in een luxe lodge, in een overheidsmotel en in een stadshotel
(tegenover de moskee met de zoetgevooisde imam).
Vooral 's nachts in de tentjes en banda’s komt de ‘bush’ heel dichtbij. Je
hoort leeuwen, olifanten, hyena’s, nijlpaarden en nog heel wat aan
ondefinieerbare geluiden.

Als je houdt van avontuur (ook een vastgelopen auto hoort daarbij), dicht
bij de natuur zijn, niet veel geeft om luxe, maar wel om lieve betrokken
mensen om je heen - dan raden wij Tayari Safari van harte aan!

Familie Hupsel uit Gouda

Deze zomer hebben wij met 6 personen (3 volwassenen en 3 jongens van 20, 18 en 15 jaar) met Tayari Safari de Familiesafari & Zanzibar gedaan. Wij hebben een geweldige vakantie gehad! Nadat we geboekt hadden lazen we de hele nare recensie. Dat was wel even schrikken en we hadden er echt een paar dagen pijn in de buik van. Gelukkig waren er inmiddels ook een aantal positieve recensies te lezen en na het email en Skype contact met Gerard gingen we met vertrouwen ons avontuur tegemoet.

We werden keurig opgehaald op het vliegveld in Dar Es Salaam. Tijdens de reis naar Ndege Beach (thuisbasis van Tayari Safari) maakten we meteen kennis met het verkeer, wat een stuk chaotischer is dan Nederland. Op Ndege Beach werden we aller hartelijkst ontvangen door Gerard en zijn mensen. Lazaro (kok) had een heerlijke maaltijd voor ons bereid.

Gelukkig (achteraf) begon onze kampeersafari pas op dag 4, want 2 van de jongens werden ziek van de malariapillen. Overigens was het absoluut geen straf om daar te zijn; spelletjes, tafeltennissen, lekker lezen, strand, markt, Mahaba Beach; kortom een leuke start om kennis te maken met de cultuur, onze gids (Aziz), kok (Lazaro) en automonteur (Joseph). Maar ook met Franky en David was het erg gezellig.

Op dag 4 vertrokken we met 2 auto’s; 1 waar wij in zaten en 1 voor de bagage en kookuitrusting. De reisdagen waren soms wel wat lang, maar er was zoveel te zien onderweg, dat het ons niet deerde. En autopech of lekke banden hebben wij niet gehad! Aziz, tevens onze gids, was een prima chauffeur en wist ons veel te vertellen over de natuur, de parken en de dieren. En Lazaro zorgde er elke avond weer opnieuw voor dat we heerlijk te eten kregen. Toen we eenmaal bij Fanaka waren aangekomen, nam Vincent de kookkunsten van Lazaro over. Ook dat was heel goed verzorgd en het heeft ons absoluut aan niets ontbroken! Het was erg leuk om de verschillende families onderweg her en der tegen te komen en verhalen uit te wisselen. En ook de kinderen vermaakten zich ’s avonds uitstekend met elkaar.

We hebben heel veel dieren gezien en de Big 5 gespot. Het ene dier wel net iets dichterbij dan het andere. De parken waren divers en er zat een goede opbouw in. We sloten af met de Usembara Mountains. Dat vonden we ook erg leuk; de natuur was daar weer van zo’n andere dimensie en een wandeling met een gids door het dorp (erg leuk!) bracht ons op een uitkijkplek die we niet licht zullen vergeten; adembenemend mooi!

Wij hebben gekozen voor de kampeersafari. Dat is ons op zich prima bevallen. De campings waren prima, al mag je de sanitaire voorzieningen niet vergelijken met die in Europa. Maar daar wen je snel genoeg aan en een keer je haar wassen met koud water is best verfrissend. De tentjes waren snel op te zetten en af te breken. Het is handig om voor de safari een kleinere tas mee te nemen, want een grote koffer past echt niet in de tent! We sliepen echter wel op dunne matjes en na twee weken verlangden we (de volwassenen, want de jongens hadden nergens last van) wel weer naar een matras. En dat kwam prima uit, want na twee nachten terug bij Ndege Beach (hartstikke leuk om iedereen weer even te zien), vertrokken we met de boot naar Zanzibar.

In de haven van Stone Town werden we netjes volgens afspraak opgehaald en met de auto naar het resort White Rose gebracht. Hier werden we verwelkomd door vreselijk aardige mensen en een heerlijk drankje! Onze kamers waren luxe; warm water, een bed, elke ochtend creatief opgemaakt en versierd met verse bloemen. Toen een van de jongens 20 werd op Zanzibar, sprong het hele personeel daar op in met een taart (met naam en 20 erop), een lied en een diner bij kaarslicht aan het zwembad: helemaal super en een prachtige herinnering! Op Zanzibar hebben we verder vooral geluierd, gezwommen en gelezen. We een snorkelexcursie gedaan en we zijn een dag naar Prison Island en Stone Town geweest. Deze laatste excursie moest ook wel, want betalen met creditcard kon niet en pinautomaten hebben ze alleen in Stone Town. Wij zijn in totaal 8 dagen op Zanzibar geweest en dat vonden wij ruim voldoende.

Al met al hebben we een geweldige reis gehad waar we met heel veel plezier op terugkijken. De mensen van Tayari Safari waren allemaal even hartelijk en behulpzaam en het was goed georganiseerd. Voor ons heerlijk, want wij kennen Afrika niet en we voelden ons in goede en veilige handen. Wij bevelen Tayari Safari aan, aan iedereen die een goed georganiseerde en avontuurlijke, maar niet overdreven luxe, vakantie wil beleven.

Familie van Kaam - Veerman

Net terug van onze huwelijksreis met Tayari Safari. Wat een geweldige reis!

Vanaf de luchthaven werden we keurig opgehaald door onze goed Engel sprekende taxichauffeur. Hij bracht ons naar Ndege Beach Lodge, waar we rond 22.30 uur werden ontvangen door Franky. Het was gelijk gezellig en we voelden ons meteen thuis.

De volgende ochtend maakten we kennis met Gerard en de andere mannen waar we de daarop volgende 10 dagen veel mee hebben opgetrokken. Samwel verblijde ons iedere ochtend met een heerlijk ontbijt! Vooral de pannenkoeken waren favoriet!
De eerste dag lekker gerelaxed aan Mahaba Beach. Daarna samen met David teruggelopen naar de lodge. Veel gekletst, gelachen en geleerd over Tanzania!

Samen met Samwel en George (onze gids) zijn we vervolgens gaan kamperen in Saadani NP. Twee tentjes op de camping aan de zee en verder geen enkele toerist aanwezig: Het hele park voor onszelf!
Tijdens de gamedrives kon George veel vertellen over de verschillende dieren die we gezien hebben. Hij kende het park erg goed en we hebben dan ook veel gezien, helemaal voor een park waar tot voor kort nog gestroopt werd! Olifanten, giraffes, buffels, bavianen, zeearend, waterbokken, steenbokken… en onze favoriet de ‘basterd’. Ook weten we dat er een luipaard rond loopt… die heeft midden in de nacht aan onze tent gesnuffeld. Een ervaring om nooit meer te vergeten.
Ook op de campings werd er erg lekker gekookt door Samwel. Altijd een uitgebreid ontbijt met de vraag “what kind of eggs would you like?”; een warme lunch met bijvoorbeeld een ‘spanisch omlet’ en 'savonds altijd een drie-gangen diner met soep vooraf, een hoofdgerecht en fruit als toetje. Heerlijk!

Na het eten (en ook tijdens alle autoritten) hebben we heerlijk gekletst over de verschillen en overeenkomsten tussen onze landen en hebben we enorm veel gelachen en plezier gehad!

Na 3 dagen Saadani weer terug naar Ndege Beach Lodge. Erg leuk om ook Franky en David weer terug te zien. Of David ook zo blij was weet ik niet, want hij kon het tafeltennis niet winnen :slight_smile:
De dag daarna naar een eilandje gevaren met een lokaal vissersbootje. Daar aangekomen bij een wit strand en azuur blauwe zee. Heerlijk gehad! Tijdens de lunch genoten van onze ter plekke gevangen kreeft.

Toen was het tijd voor onze 2e kampeersafari naar Mikumi. Een autorit van een uur of 5, maar samen met Samwel en George was het zeker geen straf. Tijdens de rit erg van het landschap kunnen genieten. Aangekomen in het park zagen we gelijk olifanten, giraffen, zebra’s en impala’s. Veel dichterbij en makkelijker te spotten dan in Saadani. Mikumi is zeker een aanrader om heen te gaan!
Ook tijdens deze gamedrives veel gezien. Naast de eerder genoemde dieren waren er tevens veel nijlpaarden, krokodillen, jakhalzen, gnoes, elandantilopes, veel verschillende vogels en niet te vergeten iedere dag meerdere leeuwen!

Helaas zat onze reis er na 10 dagen alweer op. We hebben enorm genoten en sluiten ons aan bij de recensies van de vorigen: als je houdt van een avontuurlijke reis, dicht bij de natuur, begeleid door betrokken gezellige mensen zonder gouden deurknoppen, dan raden wij Tayari Safari zeker aan! Een volgende reis naar Afrika gaan we zeker weer contact met hen opnemen. We hebben er veel rafiki bij!

Baadaye!

Eelco en Jonna

Net een paar dagen terug van een geweldige vakantie bij Tayari Safari. Gerard Groot heeft een geweldig team om zich heen verzameld met sympathieke en dedicated lokale medewerkers. Aangekomen om 22.00 uur na een prima vlucht met Swiss Air werden we bij de gate opgewacht door een chauffeur en naar Ndege Beach Lodge gebracht. Geen zwembad en geen bling bling maar een prima onderkomen met een heerlijke tuin om te relaxen. Na 2 dagen acclimatiseren met o.a. een bezoekje aan het lokale vissersdorp en een bezoek aan Bagamoyo zijn we met een cessna naar Mikumi gevlogen. Een belevenis op zich. Al tijdens de landing werd de eerste giraffe kuierend langs de kant van de airstrip gespot!

Wij sliepen, 2 volwassenen en een dochter van 16, in een 3-persoons kamer in het guesthouse van Mikumi. Geen luxe maar verder prima accommodatie. Om 6.30 uur, voor het ontbijt, start de eerste gamedrive. Na het ontbijt weer met sympathieke gids Aziz op pad. In de middag lekker uitrusten onder een boom nabij de buitenbar en om half vijf de laatste gamedrive van de dag tot de avond invalt. Rond 20 uur wordt het eten geserveerd in het restaurant. Wij lagen voor 21.30 alweer moe en voldaan op een oor. Wij zijn 3 nachten gebleven en hebben plenty olifanten, zebra’s, impala’s, gnoes, elanden, wrattenzwijnen, giraffes en nijlpaarden gezien. Helaas geen krokodillen, maar wel leeuwen op 1 meter van de auto en op de laatste ochtend spotten wij een luipaard liggend op een boomtak. Overigens vroeg opstaan loont de moeite. Bij het krieken van de dag liepen olifanten, giraffen en wrattenzwijnen op nog geen 10 meter van ons huisje voorbij! Kortom een zeer geslaagde safarireis.

De laatste dag nog met een vissersboortje een bezoek gebracht aan Bogoyo Island. Absoluut de moeite waard. Een prachtig strand en mooi om te snorkelen. een mooie afsluiting van een heerlijke week. Dezelfde avond werden we door de vaste chauffeur vakundig door het drukke verkeer van Dar es Salaam geloodst en afgezet bij het vliegveld. Om half twaalf vertrokken wij weer met Swiss Air na een week met onuitwisbare indrukken.

Familie Dassen

Hoi! Ik heb dezelfde vraag als de originele starter van dit topic, maar de laatste reacties zijn ondertussen jaren oud. Als ik beter een nieuwe topic had moeten starten, excuus, dan zal ik dat alsnog doen.

Zijn er toevallig nog meer mensen met ervaring met deze organisatie (Tayari Safari)?
Hun aangeboden reizen in Tanzania klinken op zich goed, qua locaties en lengte vd reis en opties om de reis te verlengen. Daarnaast zijn ze relatief goedkoop vergeleken met andere aanbieders van reizen/safari’s in Tanzania.

Omdat er om een of andere reden nauwelijks reviews of ervaringen op internet te vinden zijn, kan ik moeilijk inschatten of deze organisatie oke is, of beter het zekere voor het onzekere nemen en ergens anders verder zoeken.

Ik hoop dat anderen hier kunnen helpen!

bij voorbaat dank :slight_smile:

In maart jl. met Tayari 2 safari’s gedaan en nadien op Zanzibar verbleven.
De safari’s waren prima (basis maar betaalbaar)
Wel wat kleine dingetjes gehad m.b.t. zaken die wat onprofessioneel overkwamen.
(dus de uitvoering was niet geheel zoals afgesproken)
Prima medewerkers en goede kok.
Het enige wat ik iedereen af zou raden is verblijven in het backpackershuis van Gerard.
Dit is echt basic. Geen ramen en gordijnen/dekens die er voor hangen.
Ook sanitair was aan vervanging toe. Ook is er weinig te beleven als je daar bent.
Kortom: betaal wat meer voor de accommodatie. safari’s zijn prima, goed en vriendelijk personeel.