Ervaringen met Japan Airlines

Hierboven kun je je waardering geven en / of deel je ervaring in een reactie hieronder. Graag eerst even registreren voordat je reageert i.v.m. ongewenste berichten.

Bekijk de website van Japan Airlines

heeft iemand al eens met Japan airlines gevlogen? zo ja hoe was die ervaring? of kan ik maar gewoon beter met KLM vliegen

Ik ben er vorig jaar mee naar Tokyo gevlogen, was toch wel positief. Het begon al bij het inchecken op Schiphol, er was voor mij een plaats met extra beenruimte (exit row) “gereserveerd”. Maar ook de gewone stoel op de terugvlucht was zeker niet te krap. Het eten was niet echt geweldig, tamelijk standaard, smaakloos vliegtuigvoer. Wel echt fantastisch was het entertainmentsysteem, uiteraard iedereen een eigen schermpje, maar nu ook met een heel menu met keuze uit enkele tientallen films, van gloednieuwe blockbuster tot klasieke Kurosawa’s. Daarnaast nog talloze series en documentaires, een schier oneindige muziekcatalogus opgedeeld in genres en om het helemaal af te maken allerlei spelletjes die je deels zelfs tegen je medereizigers kan spelen. Verder viel er weinig op aan te merken, personeel was vriendelijk en attent, de vlucht stipt op tijd, en op de terugweg werd er geen enkel probleem van gemaakt dat ik twee stuks incheckbagage plus een iets te grote trolley als handbagage had. Wat mij betreft een hele dikke voldoende, alleen het eten is helaas niet van het niveau van andere Aziatische maatschappijen.

Heb diverse malen met zowel KLM als Jal naar Japan gevlogen. Stoelruimte van Jal is geen probleem en is volgens mij ruimer dan KLM! Dat blijkt ook uit de seat pitch lijst: JAL 33" en KLM 31" (scheelt 5 centimeter) in de economy. Alhoewel ik hier niet zeker van ben; de Internationale vluchten hebben meestal andere beenruimte dan vliegtuigen voor de Europese vluchten en ik weet niet waar de lijst voor geldt. Personeel JAL heel erg vriendelijk (er vliegen doorgaans ook een paar NL stuwardessen mee op de vlucht Amsterdam -Tokio) en zelfs die zijn vriendelijk! Het eten in een vliegtuig: tja…

Nu moet ik zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van KLM. Als ik kan kiezen, kies ik JAL.

Korean Air (bibimbap!) en in iets mindere mate China Southern en Finnair bewijzen dat vliegtuigeten toch echt lekker kan zijn…

Dat het wel kan klopt absoluut. Kijk maar wat je krijgt in de eerste klas. Nog nooit gegeten, maar ziet er tenminste wel goed uit. Punt is dat ik voor prive en vakantie meestal eerst naar de kosten kijk, vervolgens naar de (been)ruimte (pitch) en als het eten bij die maatschappij dan ook nog goed is, is dat meegenomen. Ik bedoel, daar zou ik niet een andere maatschappij voor kiezen. Desnoods neem ik het eten zelf mee.

Dit jaar vliegen we KLM en Air New-Zealand. KLM ken ik (te goed), maar Air New Zealand wacht ik maar af. Wel kon ik bij Air NZ meteen bij boeking de stoelen reserveren en bij de KLM moet ik wachten tot 90 dagen voor vertrek (en dan is dat nog niet zeker). Ik begrijp dat KLM nu het plan heeft om in de toekomst voor stoelreservering vooraf extra te rekenen. Hoe eerder hoe duurder!

Daar heb je wel een punt, ik kijk zelf inderdaad ook in de eerste plaats naar de prijs en niet te vergeten het vluchtschema. Maar bij kleinere verschillen zal ik er wel degelijk rekening mee houden.

Korean Air heeft DUIDELIJK het beste vliegtuigvoedsel!

Wij vliegen geregeld op Kansai International Airport (KIX) in Osaka. KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die vanuit Amsterdam rechtstreeks op Osaka vliegt. Op zich vind ik een rechtstreekse vlucht het prettigst. Daar staat wel tegenover dat een rechtstreekse vlucht vaak (maar niet altijd) duurder is.

We gaan jaarlijks één tot twee keer naar Japan en laten ons, wat vliegtickets betreft, doorgaans (ver)leiden door de prijs. Van alle luchtvaartmaatschappijen die we tot nu toe gehad hebben, vind ik JAL en KLM het prettigst.

Voldoende beenruimte is bij alle luchtvaartmaatschappijen een probleem, bij het (on-line) inchecken probeer ik altijd een zitplaats met extra beenruimte te reserveren (zie ook www.seatguru.com voor de beste zitplaatsen). KLM vraagt voor de meeste zitplaatsen met extra beenruimte een toeslag. Voor sommige van deze zitplaatsen wordt echter geen toeslag gevraagd (bijv. naast een (nood)uitgang). Mijn ervaring is dat ik bij het inchecken voor de terugreis bij de incheckbalie in Japan vaak meer succes heb wat betreft een dergelijke zitplaats dan via de, doorgaans on-line, reservering voor de heenreis in Nederland. Bij KLM vermoed ik dat dit komt doordat veel passagiers die via Amsterdam naar Osaka vliegen transferpassagiers zijn, die al via een andere Europese luchthaven zijn opgestapt en eerder hebben ingechekt.

Bij JAL vind ik de on board entertainment het beste (eigen schermpje waarbij je uit verschillende films en spelletjes kunt kiezen).

Wat eten betreft is op dit moment KLM veruit het beste, de Japanse maaltijden worden verzorgd door het (exclusieve) restaurant Yamazato van hotel Okura uit Amsterdam en deze zijn bijzonder goed (vooral vergeleken met andere luchtvaartmaatschappijen).

Lufthansa is ook redelijk, alhoewel je als je via Frankfurt vliegt, in Frankfurt erg ver moet lopen alvorens je bij de gate aankomt.

Finnair vind ik de minste van alle maatschappijen waarmee we naar Japan zijn gevlogen, vooral vanwege de verouderde vliegtuigen (MD-11) en het feit dat voor snacks e.d. extra geld wordt gevraagd. Alhoewel Finnair soms wel erg goede aanbiedingen heeft.

Samenvattend, als ik de keus heb vlieg ik met KLM of JAL, als andere maatschappijen echter (veel) goedkoper zijn, zal ik het niet nalaten voor een andere maatschappij te kiezen (mits ik niet ergens uren op een aansluitende vlucht hoef te wachten).

Onlangs ben ik met JAL naar Japan gevlogen en kan alleen maar concluderen dat JAL één van de betere luchtvaartmaatschappijen is.

Super entertainment systeem met o.a. meertalige films, spelletjes, en diverse muziekkanalen.
Erg vriendelijk personeel (volgens mij wordt er getraind op die uber vriendelijke lach…:smile:)
Mogelijkheid om via internet alvast een stoeltje te reserveren, wat bij mij kostenloos was
Eten is nogal persoonlijk, maar meestal kun je wel een bakje noodles laten klaarmaken op aanvraag. En op zo’n lange vlucht raadt ik aan om wat eten in te slaan op het vliegveld aangezien dat beetje eten wat je krijgt zowieso niet bijster voedzaam is…
Relatief stille en vrij nieuwe Boeing 777 (in mijn geval dan)

Nadeel was dat ik op de terugvlucht een jap naast me had met nogal dubieus voedsel (lees stinkend eten) maar dat zijn van die variabelen die niemand in de hand heeft.

Wij vertrekken 13 juli a.s. met de 777 van JAL. Wij hebben daarvoor gekozen omdat het een rechtstreekse vlucht is naar Tokyo. En de 777 is een geweldig toestel!
Het eten in het vliegtuig is over het algemeen redelijk smakeloos dus ik verwacht er niet veel van. Maar dat vinden we niet erg. Het vliegen is al een avontuur op zich!
Ik neem voor de zekerheid dan ook gewoon zelf wat extra’s mee i.v.m. onze dochter van 10 jaar. Dan hebben we altijd wat.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of het 's nachts donker wordt tijdens de vlucht. Je vliegt - als het goed is - via de noodpoolcirkel? Ik kan bijna niet wachten

Bij een langeafstandsvlucht wordt altijd eventueel een nacht gesimuleerd mocht dat nodig zijn. Dus, dan moeten alle poortjes dicht en gaan de lampjes uit! Het grootste deel van de vlucht zul je boven Rusland hangen. Als je naar het oosten vliegt, duurt de nacht heel kort. Als je naar het westen vliegt, lijkt hij nooit te stoppen!

Over de timing van dag/nacht is wel nagedacht. Maar vergeet toch vooral niet om boven Siberië even uit het raampje te kijken. Het bergachtige winterlandschap is vanuit de lucht een indrukwekkend gezicht dat je niet snel vergeet. De 777 heeft in de JAL uitvoering in de economie een rijtje van 3 stoelen aan het raam, dus nu je met z’n drieën bent, heb je altijd één raamplaats.

Ik vind overigens het eten bij de JAL niet echt tegenvallen. Het is natuurlijk niet culinair en je moet natuurlijk wel een beetje van de Oosterse keuken houden. Maar dna gaat het wel. En ook over de timing van het eten en drinken op lange vluchten is nageacht.

Dat vond ik juist de grote tegenvaller: zeker de helft van alle maaltijden waren gewoon westers, keuze tussen iets macaroni-achtigs of de bekende aardappelsmurrie.

JAL heeft (of had, het is wat jaartjes geleden) verschillende maaltijden aan boord voor westerlingen en Japanners. Je moet zelf aangeven dat je het Japanse voedsel wilt, anders geven ze je als blanke automatish die westerse (inderdaad) smurrie.

Zorg dat je op tijd (online) incheckt bij Jal, waardoor je zelf je stoel kunt uitzoeken. Ik had die mogelijkheid niet omdat er voor ons als groep geboekt was. Dan heb je PNR voor 14 tickets.

Gevolg was dat ik zowel op de heen als op de terugreis een vreselijke stoel had. De middelste in een rij van 3. Ik heb de beenruimte als krap ervaren en dat komt omdat je je benen niet onder de stoel van je voorganger kunt strekken. Onder de stoel staat namelijk een soort kastje waar het zwemvest inzit. Bij andere maatschappijen lossen ze dat anders op.

De service aan boord is onberispelijk, en het entertainmentsysteem is ook een voorbeeld voor andere maatschappijen. Hierdoor werd mijn vreselijke stoel enigszins gecompenseerd en was het goed uit te houden.

Ik moest in Tokyo overstappen op de vlucht naar Fukuoka. Je bagage dien je weer opnieuw in te checken. Dat gaat overigens erg makkelijk en het is iets om op te letten!

We zijn inmiddels terug van een fantastische vakantie in Japan. Ik vond het vliegen met JAL uitstekend. Op tijd vertrokken, voldoende beenruimte en prima eten. Je kon kiezen uit een Japans of westers gerecht. Een 9!

Niet gevlogen met JAL, wel uitstekende service gehad. Kwam een dag te laat op het vliegveld aan. De Lufthansa (waar ik oorspronkelijk mee zou vliegen) medewerkers hadden weinig zin om mij te helpen. De JAL medewerkers daarentegen hebben een uur of 2 besteed om mij op een vliegtuig naar huis te krijgen, terwijl ze er zelf niks aan verdienden. Thumbs up dus.

Pas op met boeken JAL. Ze zijn bijna failliet.

afgelopen jaar met klm in een 777
was me erg goed bevallen
eigen entertainment systeem,zeer goed eten &best veel vond ik
hoofdgerecht,warme/koude snacks,noedels & gratis bier
service was zeer goed te noemen
nu ga ik in een 747 ook met de klm,prijsverschil met JAL was 10euro in het voordeel van JAL