Ervaringen met Finnair

Paar jaar terug; AMS-HEL-JFK gevlogen

Twee vluchten in een dag met Finnair, beiden in de Y ;class. 2x andere crew. 2x perfecte behandeling/service, korte relax stop op Vantaa HEL. Zeer attente crew. Onboard entertainment prima, eten IKEA achtig (lekker) gevarieerd in de Y class; ben benieuwd hoe het dan moet zijn in de Business.
Goed gevoel, beter dan de arrogante KLM

Website Finnair: www.finnair.com

1 x mee gevlogen (9 uur) en ik was erg tevreden. Alleen het ontbijt vond ik ontzettend onsmakelijk. Het diner daarentegen was wel goed(voor vliegtuigeten.) Het was ook geen enkel probleem een vegetarische maaltijd te bemachtigen. Het personeel was vriendelijk. Het enige grote nadeel was dat mijn tas bij de overstap in Helsinki was blijven staan en dat ik die dus die eerste avond niet had. De volgende dag kon ik die ophalen.

Ook tevreden :slight_smile:

Net terug van een reisje naar Japan, op zich ook wel tevreden over Finnair. Nu was het een retourvlucht van slechts €500 inclusief alle belastingen, wat gewoon belachelijk goedkoop is, maar dat was eigenlijk nergens aan te merken. Inderdaad attent personeel (wel met strenge leren handschoentjes…), en ook hier afgezien van het ontbijt prima maaltijden met ook echt bestek. Daarnaast opvallend ruime stoelen, ik kon m’n benen voor de verandering eens helemaal strekken.

Het enige minpunt was het antieke entertainmentsysteem, geen schermpje in de stoel voor je, laat staan zo’n schitterend systeem waarmee JAL me bij de eerdere vlucht dit jaar had verwend. Maar gelukkig had ik daar zelf een oplossing voor bij me, in de vorm van een Eee PC met enkele films…

Ik vind Finnair een prima luchtvaardmaatsschappij een mooi gemiddelde om de wereld rond te reizen. Finnair is niet te duur maar ook niet te goedkoop waardoor je in een of andere gammele kist wordt gedumpt. zoals ik dus al zij een prima luchtvaardmaatsschapij (rijmt ook nog).

http://www.laitila.com/references/commercial/finnaircargo/finnair_logo.jpg

Ik ben in november 2008 met Finnair via Helsinki naar Bangkok gevlogen. Ik vond de bediening vriendelijk, het eten was redelijk maar ik vond het echt jammer dat het zulke oude toestellen waren.

Er waren een alleen een paar oude tv’s waar 2 (1 Finse kerstfilm en een andere niet-bekende film) vertoond werden. De Tv’s waren al niet zo goed te zien, dus het was een vrij saaie vlucht…

Voor de terugvlucht moesten we een paar dagen van tevoren telkens de website checken, omdat er al die problemen met demonstratie’s in Bangkok waren. Gelukkig konden we gewoon op 6 december terugvliegen, Finnair had het best goed geregeld en gaf alle nodige info.

Tijdens die vlucht waren er jammergenoeg een aantal dronken Finnen aan boord, een werd nogal aggresief tegen mij (er druppelde water op z’n hoofd uit de airco, dit kwam volgens hem door mij…sja…) en de stewardessen grepen niet in, uiteindelijk heeft een medepassagier mij verdedigd!
Dat was wat minder.

All in all, best ok voor de prijs die we hebben betaald, vergeleken met andere airlines die echt belachelijk duur waren!

Tja maar daarom is het ook goedkoper dan vliegmaatsschappijen als Singapore en United Airlines.

2x mee gevlogen. Van A’dam naar Helsinki en van Helsinki naar New Delhi. Finair is de winnaar tijdens mijn wereldreis dit jaar, op het gebied van: wachttijden, comfort en vriendelijkheid van het personeel.

Aan de dure kant, vlieg regelmatig met Finnair. Luchthaven van Helsinki (Vantaa) ideaal met korte overstap tijden van Terminal 1 naar Terminal 2. Vriendelijk personeel.

Wij zijn in 2008 met Finnair naar Beijing en vanaf Hong Kong teruggevlogen. Op de heenweg inderdaad een ouder toestel, op de terugweg een spiksplinternieuwe. Service uitstekend en plezierig, beenruimte gemiddeld, al met al waren wij bijzonder te spreken over deze ervaring.

Laatste keer dat ik met Finnair gevlogen heb dateert uit 2008. Ook toen was mijn bestemming Japan. Retour Schiphol Chuubu Centrair kostte me € 510, bekijk het eens van deze kant: vluchten binnen Europa kom je wel eens voor de helft van dat bedrag tegen.

Het gaat me er bij deze even om de reistijden en niet om het gemak. Ik was het namelijk al een geruime tijd zat via Frankfurt te vliegen en dat er door stakingen de laatste jaren wel erg veel vluchten uitvallen, zie foto hieronder.

Bij vluchten via Finland naar bestemmingen in Japan hoef ik pas later naar Schiphol en kom ik eerder aan in de vroege ochtend, zelfde geldt voor de terugreis. Ik mag wat langer uitslapen en kom eerder thuis in de avond op dezelfde dag. Op de heenreis hoefde ik eindelijk eens niet van vertrekhal Z-1 helemaal naar A-25 te lopen. Dat is geen geintje en verhoogt de spanning om helemaal naar terminal A te rennen. Op Fanta, Fin-ta eh… Vantaa luchthaven was het een stuk minder overbruggingstijd, maar nog steeds een koleredrukte van jewelste. Iets wat ik geen verbetering vind is dat je middels zelfbediening door de immigratie moet door zelf een foto te laten maken en de poorten te openen met je paspoort. Veel reizigers snappen het systeem niet en dat zorgt voor oponthoud. Ik ben vergeten of ik nou op de heenweg opnieuw door tassencontrole moest, maar op de terugweg gebeurde dit wel. Iets waar ik een ongelooflijke pokkepesthekel aan heb, want ik kom verdorie rechtstreeks vanuit een gecontroleerde vlucht. Wat is het punt om dat opnieuw te moeten doen?? Wat dat betreft is het dezelfde ergernis als met lufthansa en Frankfurt. Ook is het op Vantaa druk, heet als een stoombad en chaotisch (nummers volgen, veel passeren door dutyfree shops).

€ 510 had duidelijk invloed op alle extra’s. Zo was er niets meer gratis en moet er voor drankjes en snacks hoge prijzen worden betaald. Enkel sappen, thee/koffie/water en de maaltijden waren inbegrepen. Zelfs bij Air Transat kreeg ik tenminste nog gratis een Pizzapunt. De vlucht tussen Amsterdam en Helsinki werd uitgevoerd door Air Berlin en daar kreeg ik nog net een glas water. Bij Lufthansa krijg ik tussan AMS en FRA altijd een boterham en frisdrank. Tijdens de intercontinentale vlucht was het vrij leeg, op de terugweg bijna vol. Op beide vluchten werd nog geprobeerd eerste klas te verkopen voor 65 Eur meer. Dat vind ik best zwak, want je zult maar bewust veel betaald hebben voor upgrades. Ook werd ik gedurende de aanloop naar de vluchten constant gespamd met upgrademailtjes. Op filmkeuze is er een flink aanbod van de nieuwste bioscoopfilms, maar dat is dan ook het enige interesante in de schermpjes.

Nog even op een rijtje:

Voor de diverse bestemmingen in Japan ben je met Finnair eerder dan met Lufthansa, kun je later naar Schiphol, is de vlucht wat korter en omgekeerd ben je eerder thuis. Minpunten dat je minder krijgt voor je geld en dat ik voor de ergernissen op drukke luchthavens niet per se Finnair zal gaan verkiezen boven Lufhthansa, tenzij die blijven staken natuurlijk. Check de foto hieronder, mijn vlucht was een uur later.

https://lh3.googleusercontent.com/7Stg0cY59uaPSEaQsCjFnGLsqzYrF9fUx-YEnKuCvTm5-l1PGOO6t1Reu45Tf908DENhFFAEH0BiyjENEMtzDUQKUnUc_eXl-mxwTVxoHelo0iXf84vaXmWanoD8NuC5PJSRLhkSKHfSHnQFWAeGyZlDkYmX1beJ4pcPC5sKTqLGmkZBNdP45_-sMiL2AnxupI_ZPw1f_L6s59n9EmU4iMI5dPMi9ef872c-BBb1Ow6OswSTt97zSZSLKb6acvnXiJ3xsJH0ulWB1GhJFQYmBO4qYJ99SY1dfb8g668NIiwYeesrOqa2qeuPfVh0qLmlQ7zLYbL-EdR4AFQA7JUK7kO2nvaQhWPc43Wnrp0jn1MyWFYJY_XMyEs2ykihaarvhu3865YOKaU5mOQjgvJSeeOU-sdJNEgcMXrNuEgJeGs6-1vDRhXjq6H5OHLhllR-oGRz63ohwftTMPrhlcGVpiBEmN2bdXCm8ttyu_a1MsOFB013xmheR1GDCU5w3dGCR0-sAofWx-Y8kDNwra5VocxUIet2IqmekTw0goqINQcPaNf9Us90yPjUoX9V6oFFfS5MUfJr0bYLAnfTvr5Suj9AaO8AKwA056xjCSpxZwmkJreE=w828-h621-no