Ervaringen met eigen auto

Beste mensen,

Ik vertrek binnenkort alleen naar Australië met een WHV visum.

Aangezien ik erg op mijn vrijheid en mobiliteit gesteld ben, wil ik daar graag een auto gaan kopen. Het liefste een Toyota Landcruiser, Nissan Patrol of een Mitsubishi Pajero (in die volgorde van voorkeur)

Ik ben van plan veel te gaan surfen en camperen, bespaar hierdoor ook wat op hostel kosten is mijn idee.

Nu is er wel de angst alleen dat de aangekochte auto kuren begint te vertonen en een reperatie klauwen met geld gaat kosten, een soort van Doomscenario omdat ik geen heel groot buffer heb voor dergelijke pechsituaties!

Om een lang verhaal kort te maken:

Ik ben benieuwd naar ervaringen van autokopers in OZ, hoeveel pech of geluk hebben jullie gemiddeld gehad?

Natuurlijk blijft het kopen van een auto 'n gok, maar ben gewoon benieuwd naar een aantal ervaringen…!

Alvast bedankt voor de reactie’s!!

Altijd leuk om een verhaal te vertellen. Niet dat je er iets aan hebt. Hooguit dat het illustreert dat je je niet vooraf overal zorgen om hoeft te maken. Kortom no worries mate.
In '98 kocht ik samen met 3 vrienden een Ford Falcon statonwagon (bouwjaar 87) die me rond heel Australië heeft vervoerd. In '99 deed ik met tranen in de ogen afstand van the old blue lady, na 35000 km trouwe dienst aan een of meer van ons vieren. Om haar te ‘verruilen’ voor een andere schone waarmee ik inmiddels al weer 4 jaar getrouwd ben maar dat is een ander verhaal… De volgende berijder was een Oostenrijker. En daarna een Israeli. Daar kwam ik achter toen ik de auto een paar maanden later in Noosa zag staan. It’s a small place mate…
Op de meest vreemde plekken kreeg ik er pech mee. Niet veel pech, in mijn ogen uitzonderlijk weinig zelfs, gezien de omstandigheden. Maar wel op de meest uiteenlopende plekken. Daarbij hadden we het geluk soms letterlijk voor de deur van een garagewerkplaats te stranden!
Zoals die keer in de buurt van Stanley op Tasmanië, toen we na superhevig noodweer stilvielen voor de deur van de lokale Ford-dealer met een vol water gelopen computer. De föhn erop, in plastic verpakken en ondersteboven monteren en rijden maar. Of toen we na wat eerdere troubles in outback Queensland midden in de rimboe in een ‘place called Boroolloola’ waar 80 meter lange roadtrains rijden met een kapotte startmotor te kampen hadden. Ook weer voor de deur van de plaatselijke Willie Wortel die o wonder tussen al die gribus nog een nieuw onderdeel had liggen voor 2 tientjes.
Verder één lekke band in Carnarvon National Park en dat was het wel zo’n beetje.
De verzekering verlengen kostte meer dan alle pech en onderhoud en nieuwe banden in zo’n 9 maanden.
Overigens kocht ik de auto bij Travelers Autobarn in Kings Cross en verkocht ik 'm in de beroemde parkeergarage in datzelfde Kings Cross. Beide geen garantie voor succes, je moet geluk hebben. Beide wellicht ook niet aan te raden. Doe een proefrit!
Wil je dirtroads gaan rijden dan is de 4wd onmisbaar. Zelf zou ik denk ik een Toyota ‘Ute’ Hilux kiezen (evt. dual cab als je die ruimte nodig hebt, vanwege mijn prettige ervaringen daarmee als farmhand) al kan dat ook wel weer een achterhaald model zijn. Van auto’s heb ik geen verstand. Van horen zeggen is Toyota (op een enkel hangend gaspedaaltje na) een van de betrouwbaarste merken en in Australië na Ford en Holden het meest verkocht (of is dat ook al niet meer zo?)
De door jou genoemde types auto zijn wellicht niet het meest zuinig, hou daar rekening mee. De afstanden zijn enorm en hoewel benzine relatief goedkoop is, is brandstof een grote kostenpost. In stationwagons kan je zonodig ook slapen. Matrasje achterin en gratis snurken!
Ik denk overigens dat je helaas niks aan dit verhaal hebt. Desondanks goede reis gewenst.

1 like

hoi,
Wij kochten in 2004 een auto in Australië van 20 jaar oud voor 3800 dollar. Op Fraser Island begaf de motor het. De motor moest volledig vervangen worden. We hebben 3 weken bij de monteur (in zijn vakantiehuis) op Fraser gelogeerd en een super tijd gehad. Hoe local kun je het hebben… De monteur rekende ons toen we weggingen het tarief voor locals. Alles bij elkaar kostte het ons 1200 dollar. Een hoop geld, want ook wij hadden een beperkt budget. Uiteindelijk hebben we de auto in Darwin verkocht. Omdat er een veel nieuwere motor in lag en de prijzen in Darwin vaak net iets hoger liggen, verkochten we de auto voor 5000 dollar. De reparatie volledig terugverdiend dus… We hebben nog wel wat kleine dingetjes aan de auto gehad, maar wij hebben ervaren dat je vanzelf handig wordt in ‘sleutelen’ en als je voldoende tijd hebt er vaak wel een goedkope oplossing is. Wij hebben 3 geweldige maanden gehad in Australië. We zouden er zo weer een auto kopen. Van andere reizigers hebben we overigens wisselende verhalen gehoord. Sommigen met heel veel pech. Sommigen kregen helemaal niets aan hun auto en maakten winst bij de verkoop. Een 4x4 kopen in Australie is overigens een goede keus:zon02:.
No worries mate, veel plezier Down Under!
Anja

1 like

Kijk, dat zijn mooie verhalen!
Gezien de auto die je wil kopen wil je de outback in en op onverharde wegen gaan rijden. Dan moet je wel een diesel hebben om maar iets te noemen. Ben je ervaren in de juiste bandenspanningen over de verschillende surfaces? Weet je hoe je banden moet verwisselen? Weet je hoe je een auto uit het rulle zand moet krijgen. Je moet reservebanden meenemen en jerrycans. Ben je bekend hoe je door water moet rijden etc. etc. Ga NOOIT alleen de Outback in en ook als je dat over de bekende wegen wil doen, Gibb River Road, Oodnadatta Trail etc. laat altijd je route weten en meld je na aankomst. Het zou ook verstandig zijn om eerst een cursus off road driving te volgen. Op Fraser Island vallen elk jaar dodelijke slachtoffers omdat men niet weet hoe een 4wd te rijden. Toyota is naar mijn mening geen spat beter dan Nissan of Mitsubishi, of Ford. Wij hebben verleden jaar 3 Toyota’s gehuurd op onze reis (Camry, Aurion en Kluger) en vonden zowel kwaliteit als rijeigenschappen slechter dan Fords of Holdens vooral wat betreft koersvastheid en comfort.
Je hoeft trouwens helemaal niet off road te rijden om veel te kunnen zien. Hoe lang ga je?
Yeehaw

1 like

Bedankt allemaal voor de mooie, uitgebreide verhalen!!

Ik ga voor een jaar, dus zal genoeg tijd hebben om te werken… (toch ook wel weer een kleine bron van ongerustheid, je moet wél werk vinden…!)

Anyways, ik ga me niet al te ongerust maken gezien het feit dat jullie ook allemaal op een leuke manier terugkijken op Oz. Nu zit ongerust maken niet echt in me, maargoed dit zijn toch wel de grotere avonturen in het leven dus het speelt zeker een rol in de (geestelijke) voorbereiding!!

@Lennart1 : het lijkt alsof je ONMOGELIJK veel mazzel hebt gehad haha! Datzelfde geldt ook wel een beetje voor het verhaal van AnjaMarc… Ik zie wel, misschien lift ik voorlopig eerst wel een poosje mee, heb de tijd want ga een jaar (om meteen de vraag van Yeehaw te beantwoorden)

Ik ben me absoluut bewust van de gevaren van outback tracks e.d. en ga het gevaar absoluut niet opzoeken, zeker in m’n eentje…!
Ben geen technisch supertalent maar ik redt me wel met een setje sleutels, waterpomptang, hamer en ductape :slight_smile:
Voor wat betreft het rijden met een 4x4 verwacht ik niet al teveel problemen, ken wel wat trucjes en zal snel genoeg bijleren :slight_smile:

Hoi,

Ik had in 1997 een Holden Panelvan, dit is een Australisch merk dus dat komt goed uit als je panne hebt. Dan hebben ze overal wel onderdelen. Voor Mitsubishi moet je dat natuurlijk maar afwachten…
Auto’s met veel elektronica zijn ook lastiger en duurder te repareren, dus neem gewoon een lekkere ouwe mechanische auto liefst Holden of Ford, daar hebben ze overal veel onderdelen voor.

Ook was die Holden Panelvan heel geschikt om in te slapen. Het was een fantastische auto waar we maar moeilijk afscheid van konden nemen op het eind. Maarja een zware, erg lange, 1 op 6 slurpende auto met stuur aan de rechterkant exporteren hebben we toch maar niet gedaan.
Er paste een twijfelaar matras achterin en dan nog kon je rechtop zitten zonder je hoofd te stoten. Er zat ook een rek op het dak waar jij eventueel je surfbord op zou kunnen leggen.

“Kijk, lang genoeg om in te slapen”

Matras achterin, tent opzetten niet nodig! *Dak is hoog genoeg om rechtop te kunnen zitten. Bij Ford stationwagons meestal niet. *

Op een gegeven moment hadden we wel een mankement met de auto en moest hij een middagje naar een garage, dat kostte geloof ik 150 dollar. Verder deed hij het erg goed. Alleen zoop hij wel benzine, 1 op 6 ongeveer! Dus ook al was de benzine goedkoper dan in Nederland, met de gigantische afstanden daar ging dat toch wel hard.

We hadden hem in Perth gekocht voor 2000 dollar (van een garage), en in Sydney verkocht voor 2500 dollar (aan een timmerman, via de Car Market in Kings Cross, Sydney) dus met winst! Destijds lagen de prijzen voor levensonderhoud aan de oostkust hoger. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Andere ervaringen en tips…

• kamperen is gratis bij de road houses in de outback, meestal betaal je dan een dollar voor de douche ofzo. In steden moet je vaak naar een echte camping en dat is niet altijd heel goedkoop, maar wel beter te betalen dan een hostel.
  • rijd niet tijdens of na de schemering, dan gaan kangoeroes op lampen af springen. Gevaarlijk als je zo’n zwaar groot beest op je auto of voorruit krijgt.
  • koop een grote jerrycan voor water, als je strandt heb je voorlopig genoeg drinkwater.
  • voor zulke gevallen is het ook wel handig om wat reserve voedsel bij je te hebben. dingen die lang goed blijven zonder koeling.
  • koop wat reserve benzine en gereedschap als dat nog niet bij de auto zit.
  • zorg dat je gordijntjes hebt, koop desnoods wat stof op een markt of in een kringloopwinkel.
  • er rijden road trains op de wegen, dat zijn van die giga Amerikaanse stijl trucks met twee tot vier aanhangers die gewoon de maximale snelheid rijden. Als die op je af komen als tegenligger, moet je goed je stuur vasthouden voor de luchtdruk die zo’n ding afgeeft!
  • hoe verder van de beschaving, hoe duurder de benzine. Dus tank nog even gauw vol als je in een stad bent.
  • als je denkt e auto een paar uur in de schaduw te parkeren, houd er dan wel rekening mee dat je op het zuidelijk halfrond zit en de zon dus andersom wegdraait! :slight_smile: niet dat je terugkomt en je staat vol in de zon.
  • Calculeer genoeg tijd in om de auto te verkopen. Veel reizigers zien de datum van hun vlucht naar huis dichterbij komen en zitten dan nog met een auto… en de prijs van die auto moeten ze dan dramatisch laten dalen… waar andere reizigers natuurlijk op zitten te azen. :slight_smile:
    Wij hadden er op zich 5 weken de tijd voor dus hielden onze prijs hoog, en waren hem na 2 weken kwijt aan die timmerman.

Nog twee wat minder leuke ervaringen:

• bij een stoplicht dat net op groen sprong voor mij terwijl ik nog wat snelheid had, buiten de bebouwde kom, kwamen opeens nog twee jongens op fietsen door rood gefietst, de laatste miste ik op een haar na. Ik wil niet weten wat het had betekend als ik hem had geraakt ook al was het hun eigen fout. Maar dit heeft natuurlijk niet echt iets te maken met of jij een auto moet kopen of niet. Alhoewel je hier misschien wel even bij stil wilt staan… als je een ongeluk krijgt, is dat wel heel anders of je daar bent of ‘gewoon’ in Nederland.
  • In Melbourne bij een wat verwarrende verkeerssituatie, en ik door het gebrek aan achterraampjes niet goed kon zien, zat er bijna een Porsche op mijn achterkant, maar die was gelukkig zelf alert genoeg en remde en toeterde op tijd! We hadden alleen verzekering voor schade bij derden (niet aan eigen auto) dus ik was die Porsche-rijder erg dankbaar! Kortom denk na over hoeveel risico je wilt nemen en wat je wel of niet verzekert.

Bij elkaar hebben we van Perth naar Sydney gereden met diverse uitstapjes onderweg en 6000 km op de teller toegevoegd. (snel rekensommetje: 1000 dollar aan benzine dus, die was toen ongeveer een dollar per liter.)

Succes en veel plezier!
Cécile

1 like

Leuke verhalen Cecile, maar de aarde draait toch wel de zelfde kant op hoor. Het verschil is dat je nu van noord naar zuid de zon in de rug hebt en van zuid naar noord tegen de zon inkijkt. Toch?

Nou en als om 11 uur 's ochtends de zon ergens staat, staat ‘ie een paar uur later links van dat punt. En in Nederland rechts van dat punt. Dus dat bedoel ik met ’ als je denkt in de schaduw te parkeren’. :slight_smile:

En met rijden… van west naar oost stond de zon pal op het linker raampje (noord), maar gelukkig zit het stuur ook aan de andere kant dus zat ik zelf niet vol in de zon. Mijn bijrijder helaas wel.