Hoi,
Ik had in 1997 een Holden Panelvan, dit is een Australisch merk dus dat komt goed uit als je panne hebt. Dan hebben ze overal wel onderdelen. Voor Mitsubishi moet je dat natuurlijk maar afwachten…
Auto’s met veel elektronica zijn ook lastiger en duurder te repareren, dus neem gewoon een lekkere ouwe mechanische auto liefst Holden of Ford, daar hebben ze overal veel onderdelen voor.
Ook was die Holden Panelvan heel geschikt om in te slapen. Het was een fantastische auto waar we maar moeilijk afscheid van konden nemen op het eind. Maarja een zware, erg lange, 1 op 6 slurpende auto met stuur aan de rechterkant exporteren hebben we toch maar niet gedaan.
Er paste een twijfelaar matras achterin en dan nog kon je rechtop zitten zonder je hoofd te stoten. Er zat ook een rek op het dak waar jij eventueel je surfbord op zou kunnen leggen.
“Kijk, lang genoeg om in te slapen”
Matras achterin, tent opzetten niet nodig! *Dak is hoog genoeg om rechtop te kunnen zitten. Bij Ford stationwagons meestal niet. *
Op een gegeven moment hadden we wel een mankement met de auto en moest hij een middagje naar een garage, dat kostte geloof ik 150 dollar. Verder deed hij het erg goed. Alleen zoop hij wel benzine, 1 op 6 ongeveer! Dus ook al was de benzine goedkoper dan in Nederland, met de gigantische afstanden daar ging dat toch wel hard.
We hadden hem in Perth gekocht voor 2000 dollar (van een garage), en in Sydney verkocht voor 2500 dollar (aan een timmerman, via de Car Market in Kings Cross, Sydney) dus met winst! Destijds lagen de prijzen voor levensonderhoud aan de oostkust hoger. Ik weet niet of dat nog steeds zo is.
Andere ervaringen en tips…
- kamperen is gratis bij de road houses in de outback, meestal betaal je dan een dollar voor de douche ofzo. In steden moet je vaak naar een echte camping en dat is niet altijd heel goedkoop, maar wel beter te betalen dan een hostel.
- rijd niet tijdens of na de schemering, dan gaan kangoeroes op lampen af springen. Gevaarlijk als je zo’n zwaar groot beest op je auto of voorruit krijgt.
- koop een grote jerrycan voor water, als je strandt heb je voorlopig genoeg drinkwater.
- voor zulke gevallen is het ook wel handig om wat reserve voedsel bij je te hebben. dingen die lang goed blijven zonder koeling.
- koop wat reserve benzine en gereedschap als dat nog niet bij de auto zit.
- zorg dat je gordijntjes hebt, koop desnoods wat stof op een markt of in een kringloopwinkel.
- er rijden road trains op de wegen, dat zijn van die giga Amerikaanse stijl trucks met twee tot vier aanhangers die gewoon de maximale snelheid rijden. Als die op je af komen als tegenligger, moet je goed je stuur vasthouden voor de luchtdruk die zo’n ding afgeeft!
- hoe verder van de beschaving, hoe duurder de benzine. Dus tank nog even gauw vol als je in een stad bent.
- als je denkt e auto een paar uur in de schaduw te parkeren, houd er dan wel rekening mee dat je op het zuidelijk halfrond zit en de zon dus andersom wegdraait!
niet dat je terugkomt en je staat vol in de zon.
- Calculeer genoeg tijd in om de auto te verkopen. Veel reizigers zien de datum van hun vlucht naar huis dichterbij komen en zitten dan nog met een auto… en de prijs van die auto moeten ze dan dramatisch laten dalen… waar andere reizigers natuurlijk op zitten te azen.

Wij hadden er op zich 5 weken de tijd voor dus hielden onze prijs hoog, en waren hem na 2 weken kwijt aan die timmerman.
Nog twee wat minder leuke ervaringen:
- bij een stoplicht dat net op groen sprong voor mij terwijl ik nog wat snelheid had, buiten de bebouwde kom, kwamen opeens nog twee jongens op fietsen door rood gefietst, de laatste miste ik op een haar na. Ik wil niet weten wat het had betekend als ik hem had geraakt ook al was het hun eigen fout. Maar dit heeft natuurlijk niet echt iets te maken met of jij een auto moet kopen of niet. Alhoewel je hier misschien wel even bij stil wilt staan… als je een ongeluk krijgt, is dat wel heel anders of je daar bent of ‘gewoon’ in Nederland.
- In Melbourne bij een wat verwarrende verkeerssituatie, en ik door het gebrek aan achterraampjes niet goed kon zien, zat er bijna een Porsche op mijn achterkant, maar die was gelukkig zelf alert genoeg en remde en toeterde op tijd! We hadden alleen verzekering voor schade bij derden (niet aan eigen auto) dus ik was die Porsche-rijder erg dankbaar! Kortom denk na over hoeveel risico je wilt nemen en wat je wel of niet verzekert.
Bij elkaar hebben we van Perth naar Sydney gereden met diverse uitstapjes onderweg en 6000 km op de teller toegevoegd. (snel rekensommetje: 1000 dollar aan benzine dus, die was toen ongeveer een dollar per liter.)
Succes en veel plezier!
Cécile