Ervaringen met Ebookers

Ik heb een maand geleden geprobeerd een vlucht te boeken via de website e-bookers(.be) en wil even iedereen vertellen dat dit geen goed idee is. Dit omwille van het feit dat toen ik zelf naar ervaringen met deze firma zocht, ik in eerste instantie alleen goede reviews vond. Maar het mag toch ook gezegd worden als iets niet naar wens verloopt. Hopelijk hebben andere mensen hier iets aan.

Ik probeerde een boeking te doen voor een vlucht naar Jakarta met Turkish Airlines. Toen ik de betaling probeerde te doen via mastercard, kwam er een foutmelding op het scherm dat de boeking niet gelukt was. Na het ettelijke keren opnieuw te proberen, heb ik telefonisch proberen te boeken. De operator kreeg echter ook een foutmelding. Hij dacht dat het probleem lag bij de ict van de website en zei dat het probleem een weekje zou duren.

Op zich geen probleem, ware het niet dat de prijs van de betreffende vlucht telkens maar duurder werd. Ik had ondertussen een alternatieve vlucht gevonden aan een betere prijs, die ik onmiddellijk wilde boeken.

Nu kreeg ik telefoon van mijn bank, met de mededeling dat er een bedrag stond geblokkeerd op mijn kredietkaart, voor de vlucht die niet bevestigd kon worden. Het bedrag zou geblokkeerd blijven staan tot de vlucht bevestigd werd, of tot e-bookers een fax naar de bank zou sturen met de mededeling dat het om een fout ging en dat het geld vrijgegeven mocht worden.

Ondertussen had ik Turkish Airlines gemaild met de vraag of er een boeking was terug gevonden op mij naam, maar dat was niet het geval. Bij TA waren ze zeer behulpzaam en snel in reactie.

Na een telefoon naar e-bookers met de vraag om de fax te sturen, wilde de contactpersoon dit in eerste instantie niet doen (het was volgens hem beter om ‘even te wachten’). Toen ik uitdrukkelijk aandrong, beloofde hij de fax te sturen. Een dag later had mijn bank geen fax gehad. Na een nieuwe telefoon (en een andere contactpersoon) werd mij beloofd dat de fax alsnog verstuurd zou worden. Natuurlijk weer een loze belofte. Een nieuwe telefoon met weer een nieuwe contactpersoon, beloofde opnieuw een fax te sturen. Het resultaat bleef uit. De telefoontjes naar e-bookers kosten ondertussen wel telkens 0.3 euro per minuut. Alles bij elkaar, heb ik voor zo’n 15 euro aan nutteloze telefoonkosten gedaan.

Het gevolg was dat mijn kredietkaart voor 2 weken geblokkeerd zou blijven. Elke dag hield ik de vlucht in de gaten, deze was al in prijs gestegen en na een tijd zelfs uitverkocht! De alternatieve vlucht was ook in prijs gestegen door al dat wachten. Het is bijzonder frustrerend als je een vlucht wil boeken en gewoon niet aan je geld kan doordat e-bookers te lui is om een actie te doen van 5 minuten!

Na 2 weken wachten, is mijn geld automatisch vrijgegeven. Ik heb gelukkig nog een derde alternatieve vlucht gevonden, eentje waarvan de prijs wonder boven wonder gedaald was (en daardoor zelfs nog 60 euro lager lag dan de allereerste vlucht, een geluk bij een ongeluk dus). Ik heb deze vlucht deze keer rechtstreeks bij de vliegtuigmaatschappij geboekt, zonder problemen. In de toekomst zal ik zeker geen beroep meer doen op een tussenpersoon!

Stel je voor dat het geld wel was overgeschreven, en dat ik zou moeten proberen om dat nog terug te krijgen! Dat zou nog problematischer zijn dan gewoon een som die geblokkeerd staat, maar die gelukkig niet van de bankrekening is gehaald!

Ik vraag me af of nog meer mensen de slechte en onbetrouwbare service van e-bookers hebben ervaren?

In deze slechte economie probeer je wat te besparen, maar uiteindelijk ben je duurder uit. Na een compleet pakket naar Sicilië te hebben geboekt (vlucht, hotel en huurauto) bij Ebookers, kwamen we aan het eind van de vakantie voor een vervelende verrassing te staan. De huurauto had een kras en dat kost 672 euro aldus Europcar, dat door Ebookers ingeschakeld was om ons van een huurauto te voorzien. Wat een oplichterij. Ten eerste heb ik zelf geen ongeluk o.i.d. gehad, dus geen schade aan de auto. Ten tweede is het zeer vreemd dat je zo’n enorm bedrag moet betalen voor iets dat nog niet gemaakt is. Hoe kun je nu weten hoeveel zoiets kost voordat het gerepareerd is (onderdelen, uurloon etc.). Ten derde zijn deze auto’s altijd verzekerd. Ten vierde worden dit soort krasjes bijna nooit gerepareerd. Ik kon het met Ebookers of het hoofdkantoor opnemen volgens Europcar ter plaatse. In Nederland wilde Ebookers en Europcar het bij elkaar in de schoenen schuiven. Walgelijk. Tot op heden na mails en teloontjes, die door zeer onvriendelijke en ongeïnteresseerde mensen werden behandeld, nog niets vernomen. Slechte service van beiden en oplichterij van Europcar. Voor mij, mijn vrienden, kennissen, collega’s en vele anderen en hopelijk voor alle lezers hier op het forum een goede les. Dan maar niet meer op vakantie of sparen en met erkende en om goede service bekend staande maatschappijen in zee gaan.

Heb net bij ebookers een hotel met vliegtickets geboekt. Maar nu staat op de tickets niet onze geboorte datums, alleen onze namen.
Is dit wel goed?