Ervaringen met de badplaats Dalyan

Ervaringen met de badplaats Dalyan.

Plaats hier je reactie / ervaring betreft de badplaats Dalyan.
Omgeving, restaurants, bevolking, vervoer, accommodatie en meer…

Dit jaar gaan we voor de derde keer naar Dalyan. We logeren bij Bullent (villa poseidon) in een mooi huis met een prachtige tuin. Iedere dag denk ik wel even aan Dalyan of hebben we het er thuis over met elkaar. In het voorjaar begint het echt te kriebelen en beginnen de Dalyan blues goed op te spelen. Het zwembad, het dorp, de rivier, de ooievaars…de mensen…het eten…de rust… Vier juli is het eindelijk zo ver. Paar uurtjes vliegen, landen in Dalaman, twintig minuutjes bussen en we zijn er weer. Drie weken lang. Aftellen…

We komen al jaren in Turkije. Vroeger (jaren 80, aj, nou begin ik oud te lijken…) als backpacker, nu wat luxer. Een aantal jaren geleden kwamen we al rondreizend in Dalyan terecht. Direct verkocht! Dalyan heeft ons hart gestolen, en dat is in de loop van de tijd alleen maar erger geworden.

Het mooie van Dalyan is voor ons, dat het dorp nog wat rust geeft (ofschoon het er natuurlijk ook toeistisch is). Doordat Dalyan niet direct aan zee ligt, maar tussen het meer en het (schitterende!) strand, komen er wat minder mensen, die alléén zon-strand-zee zoeken. Het strand ligt hemelsbreed een kilometer of 4 à 5 van Dalyan. Met de dolmus is het 10 kilometer rijden. Mooi alternatief om op het strand te komen is de taxiboot: over de rivier naar het strand!

Vanuit Dalyan kun je allerlei kanten op, zeker als je een auto huurt. Natuur, archeologische plaatsen, stadjes en dorpjes om te bezoeken, etcetera.

Dalyan heeft verder alle mogelijkheden om uit te gaan eten. Restaurants in alle soorten en maten. Ook nachtleven is er te vinden, maar wel een tikkie rustiger dan bijvoorbeeld Marmaris of Bodrum.

In Dalyan ga je midden in de nacht nog met een veilig gevoel over straat!

Als ik één nadeel mag noemen…? Je leert er snel mensen kennen, en dat betekent dat je een deel van je vakantie bezig bent met mensen bezoeken! Maar daar krijg je dan wel weer erg veel voor terug!

Sinds een tijdje hebben we er een huisje. Zien? www.villa-esra.com!

En zo kan ik nog uren doorgaan…!
Korte samenvatting? Dalyan is TOP :zon02::zon02::zon02:

we komen al weer 13 jaar in tukeije.
na omzwervingen via foca,kusadasi,side,zijn we beland in daliyan.
vorig jaar zaten we in een apartement complex kaunos club,dat zijn allemaal huisjes,twee verdiepingen,deze worden momenteel niet meer door arke aangeboden omdat er veel gerenoveerd moest worden,de huisjes waren op zich echt leuk en een prachtig uitzicht op de rivier en de bergen.
dit jaar zitten we weer in een apartement maar dan in het centrum,scheelt toch weer een 20 min lopen met de boodschappen.
we vinden daliyan enorm leuk omdat we zeer veel wandelen en de omgeving leent zich daar voor,strandmensen zijn we niet meer en daarom zoeken we echt op de omgeving.
het eten en de wekelijkse markt zijn echt super.
de mensen kennen je al na 4 weken en zijn zeer vriendelijk,ik denk dat dit wel eens onze woonplaats kan worden over vier jaar omdat het lekker rustig is en niet een heel grote plaats.
een groot verschil met kusadasi waar we letterlijk niet een nacht rustig konden slapen van de herrie van de barstreet,we hadden daar een pension op de berg en zaten maar een 40 meter boven de herrie straat die door ging tot 5 uur inde morgen,
geef mij maar daliyan lekker rustig en mooi.

carlos en corry:slapen::vak01:

Beste lezers!

Het seizoen is voorbij!!! Dus laat ons weten hoe jouw vakantie in Dalyan is geweest!!!

Gr. Cynthia

Hi Cynthia (en anderen),

Dalyan was voor ons weer als altijd: TOPPIE!

In mei was het nog erg rustig. Begin september was het wat drukker, maar zeker niet overgreven druk. Vanuit de optiek van onze vrienden in Dalyan: het had gerust wat drukker gemogen!

Begin oktober zijn we nog een weekje geweest. Het seizoen liep duidelijk tegen het einde, maar het was er nog altijd erg gezellig.

Links en rechts kun je wel zien, dat het de laatste jaren wat minder is geweest in Dalyan, toeristisch gezien, dan. Verschillende winkels, bars en restaurants openden later in het seizoen (en sloten eerder), of bleven zelf het hele seizoen dicht. Gelukkig waren de meeste zaken wel gewoon open, zodat je beslist niet de indruk kreeg in een spookstad te lopen!

Laten we hopen, dat het volgend jaar allemaal net weer een tikkie drukker is. Is beter voor de middenstand daar, en daarmee uiteindelijk ook weer voor ons, Dalyan-liefhebbers.

Dit jaar was trouwens wel een jaar van grote veranderingen. Het postkantoor is verplaatst (en het oude gebouw afgebroken), het pleintje tussen moskee en rivier is veranderd (de schildpadden zijn vertrokken naar de rotonde voor het vroegere postkantoor), en het plein achter de moskee wordt volgens mij nu op de schop genomen. Veder is er het nodige veranderd aan de infrastructuur. Onder andere een grote weg door Metinler. Maar ook een buiten-sport/fitness-ruimte, op de rand tussen Maras en Sulungur.

En het hotel langs de rivier, achter de school, is dit jaar ook veranderd van een betonnen kolos in een mooi hotel.

Kortom, veranderingen ten over! Dalyan blijft in zichzelf investeren, maar houdt z’n kleinschalige karakter vast. Het blijft dus telkens weer een feest om daarheen te gaan.

En zo kan ik nog wel uren doorkletsen over Dalyan…

Ben benieuwd naar de reacties van anderen!

Groetjes,
Henri :dag:

in 2007 hebben wij kennis gemaakt met Dalyan. Eerst als toerist nu als vrienden van vele bewoners. In augustus 07 gingen we voor een weekje naar hotel Alla Turca, pure klasse. Iedereen vriendelijk, en behulpzaam.
In september ging onze dochter voor een weekje alleen terug. Vorig jaar april hebben we een huisje gehuurd voor een week en twee weken later kocht onze dochter een enkel ticket en is ze er gebleven tot half september. Mijn vrouw is dan in mei een weekje alleen achterna gereisd en in augustus zijn we dan met z’n allen terug naar Alla Turca gegaan, maar gingen we meer bij ons dochter op bezoek. Nu is het zover gekomen dat we in Augustus voor 2 wkn gaan en tegen volgend jaar gaan we er een bar openen. Dalyan is de max, schoonheid san pur. :zon:

Dalyan is een gezellige badplaats voor mensen die van de natuur houden.
De binnenstad is heel gezellig en heeft een heel andere sfeer dan andere badplaatsen. Alles is er kleinschalliger.
Ik vind het alleen spijtig dat je telkens je naar het strand wil een boot moet nemen of een dolmus.
Daarom ik verblijf in de zomer nu en dan in Sarigerme dat is er niet zover vandaan. Daar heb je prachtige grote 5 sterren hotels en het strand daar is uniek in Sarigerme.Maar dan heb je in Sarigerme niet de winkelstraatjes en de sfeer s’avonds zoals in Dalyan. Daarom rijden we dan voor amusement dikwijls naar Dalyan die toch heel gezellige terrasjes en bars hebben langs de rivier.Zeker een aanrader in de avonduren een bar te bezoeken langs de rivier. Echt gezellig.

Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Sssssssst niets meer zeggen
Ron

Daar sluit ik me bij aan!!
Miriam

1 like

:zon02:dalyan is het paradijs op aarde…
wij hebben daar de mooiste vakantie gehad in mijn leven, en ik heb al heel wat gezien, maar dit slaat werkelijk alles
de rust, de vriendelijke mensen, die al heel snel tot je vrienden behoren, de fantasties mooie omgeving
heerlijk voor een prikkie met de boot naar het mooiste strand wat je je kan bedenken
zalig eten in een van de vele restaurantjes aan de haven, waar je als een vorst en vorstin word binnen gehaald
echt voor ons volgende keer weer dalyan, 30 juni weer 3 weken villa ozalp, >>>

weinigen kunnen ons geloven als we met zoveel lof over Dalyan praten, maar zij die het ervaren, komen in een tweede thuis. Sedert onze 1ste keer in 2007 zijn we ondertussen al 8 keer naar dalyan gegaan en steeds voel je je er welkom en “thuis”. laatste keer zaten we ook in villa “Ali Ozalp”, nu gaan we naar Felizapp. via een lokale vriend van ons. Altijd leuk om er vrienden te hebben.
heb ook kleine site gemaakt over dalyan : http://mariannolampaert.magix.net/website/
laat iedereen kennismaken met deze prachtige plaats

1 like

ja het is echt waar, je voelt je er echt thuis, als een vorst word je ontvangen en behandelt
wij komen er al een paar jaar, steeds in villa ozalp, en blijven het leuk vinden:vak02:

Hallo,

Misschien kunnen jullie mij helpen??
Wij willen dit jaar graag eens naar daylan op vakantie gaan.
Graag willen wij een huisje of appartement huren,kan iemand ons tips geven wat aan te raden is??

Thanks:dag:

Wij hebben goede ervaring met Villa Arda en Ceceki beide zijn appartementen.:vak01:

Tja… Dalyan heeft toch ook wel een speciaal plekje in mijn hart gekregen. Ik ben in diverse andere plaatsen in turkije geweest maar “moet” dan altijd eventjes Dalyan bezoeken en op het moment dat ik daar weer uit de bus stap heb ik weer het gevoel van “thuiskomen”. Een heerlijk plaatsje, relaxe sfeer, fijne mensen. Zal er snel weer zijn!

… en weer loopt er een vakantie-seizoen ten einde.
Ik ben dit jaar maar twee keer in Dalyan geweest, in april en in augustus.
Ik hoop in november nog een keertje daarheen te gaan.

Ben benieuwd naar de ervaringen van de andere Dalyan-gangers, dit jaar.
Ik vond het weer toppie!

Groetjes,
Henri

Wij gaan aankomende zomer twee weken naar Dalyan. De week ervoor doen we een blue cruise.

We willen in de twee weken in Dalyan ook enkele dagen een auto huren. Hoeveel dagen is het handig een auto te huren. Zelf dacht ik aan twee keer twee dagen, of is dit te veel? Het kost ook nog best wel veel. Je kan natuurlijk ook veel dingen met de dolmus of met de boot doen.

Wie heeft er wel eens een auto gehuurd in Dalyan?

Ik heb geen ervaring met het huren van eem auto in turkije, mel met een motor. Toch zou ik geen auto huren maar gewoon met het openbaar vervoer gaan, dan kom je precies waar je wezen moet.
ook met turkse reisagentschappen kun goede afspraken maken en dat is vaak voordeliger.
Dalyan is zeker een goede uitvals basis voor excursies, eigenlijk is er niets beters.:vak01:

Mensen maak niet te veel reclame voor Dalyan. Dit paradijsje op aarde moet geen massa toeristische trekpleister worden. We komen er al 11 jaar en steeds weer met heel veel plezier. Waar ik me nu alweer op kan verheugen, is het krabvissen met Elray Dursun (U and Me restaurant). Overdag gevangen en 's avonds lekker smikkelen en smullen. Bezoek ook eens het opvangcentrum voor gewonde schildpadden (bij het strand waar de dolmusbusjes stoppen.) Daar wordt heel goed werk verricht. We gaan weer in september. Ik heb er heel veel zin in. >>>:zon02::vak01: