Dalyan

Dalyan (Turkije)

Ik ben net terug van een overheerlijke vakantie in het machtig prachtig Dalyan. Wat een prachtig dorp, ontzettend gastvrij volk en heerlijk eten en groots cultuur. Had me goed voorbereid voor vertrek maar nooit voor mogelijk gehouden dat het er zo uit zou zien, ruiken en smaken. De geur van de lente was overduidelijk aanwezig in de bloesem van de orange en lemon tree… waarvan het liedje de hele tijd door mijn hoofd suisde. De heerlijke geur is niet te beschrijven op papier maar in mijn geheugen gegrift en dat is voor de lezers van deze mail heel jammer, want dat is iets wat ik iedereen zou willen laten ervaren. Vanuit Dalyan was het mogelijk om vele uitstapjes te maken, zowel met Dolmus busjes als met autoverhuur. In het centrum was de mogelijkheid om deze te huren. Fethiye, Oludeniz zijn plaatsen waar je geweest moet zijn. In de laatste is de film bleu lagoon op genomen en de natuur overtreft zelfs de film. Ook hier kun je van alles huren, waterfietsen, kano’s paragliden noem maar op. Jeepsafarie’s is één van de mooiste dingen om te doen, aangezien je hierin meer over de cultuur en geschiedenis te weten komt, ook het uitzicht is van het hoogste punt op zijn mooist. foto’s kunnen niet vertellen wat je ogen hebben gezien. Op het koyeciz meer kun je watersport beleven, zelf hebben we gevist met visgids Franky Wouters die vis reizen organiseert, hij heeft een spiegelkarper gevangen van 21 kilo en dat is groot geloof me. Vooral het uitzicht is onbeschrijfelijk. Nietig, dat is wat je voelt als je tussen alle bergen heen rijdt, ogen tekort. Zo kan ik eigenlijk nog een hele week schrijven en dat terwijl wij er maar één week zijn geweest. Omur, Murat, Adem, Igut en Franky hebben ons Turkije, Dalyan en zijn gastvrijheid laten beleven die wij nooit meer zullen vergeten. Eind september willen we terug voor weer een week heerlijk Dalyan.
Carla

Hoi Carla,

Mijn man en ik hebben voor eind augustus 2 weken geboekt in Dalyan.
Wat we allemaal via reviews teruglezen, moet het er fantastisch zijn.
Kun jij ons vertellen of het noodzakelijk is een auto te huren voor de hele periode? Of zijn er voldoende excursiemogelijkheden om de omgeving te gaan bekijken via organisaties? Ik begrijp dat je met het openbaar vervoer (incl. bootjes) ook makkelijk van “hier naar daar” kunt komen. Maar goed, jij bent er geweest en kent de situatie ter plaatse.
Graag horen we van je.

Groeten van Inge

Hee hallo,

Ik zou als ik jullie was niet in Nederland wat regelen qua auto betreft. je kan daar te kust en te keur een auto huren, wij hebben dit zelf drie of vier dagen gedaan voor 30 euro per dag, en dan kan je als je dit afspreekt, ook de volgende morgen nog terug brengen,erg aardig de mensen daar. Wij zijn overal heen gereden Fetye ( bleu lagoon strand), oludeniz, Koycegiz(keujedjiz)om te vissen in het meer, etc. etc. het valt qua reistijd ook erg mee en het zonnetje schijnt niet te vergeten. Ook kan je langs de weg een dolomus busje regelen voor zo’n 1.50 per rit kom je ook een eind, soms moet je staan en het gaat langzaam, maar in ieder geval te doen. leuk voor naar markten en braderieen enzo. Voor een jeepsafari, de saklikentgrot , caretta beach, en andere mooie bezienswaardigheden kan je in het dorp makkelijk een afspraak maken bij verschillende kleine (reisburootjes) let wel op de prijzen en ding vooral af, want ze kunnen er wat van. Maar aan de andere kant, als je wat koopt en je hebt het niet gepast of klein, dan kan je het de middag, volgende dag of in je vakantie betalen, wij stonden met onze mond open van verbazing maar het is echt waar. heel vriendelijke mensen daar. Wat de watertaxies betreft, let goed op, want deze vragen verschillende en soms buitengewoon hoge prijzen voor dezelfde route, als je naar de markt wil in Koycegiz is het soms goedkoper om gewoon een auto te huren. het is één sneller en (weet niet hoe het in augustus is) maar in mei duurder dus. Wel zal je de mooie tocht moeten missen met een eigen auto. Maar ook weer hier prachtige bezienswaardigheden onderweg. En de lucht van de citrusbomen is niet te beschrijven maar voor altijd in mijn geheugen gegrift. In één woord geweldig gewoon. Wij hebben ook weer geboekt voor 19 september en hebben er ontzettend veel zin in…
alvast een fijne vakantie en als er vragen zijn dan hoor ik het wel…
groetjes carla

Hoi Carla,

Nou, wat een uitgebreid antwoord en zo snel ook nog. We hebben er zeker wat aan. Goede tips! We huren bijna altijd een auto waar we op vakantie gaan en struinen dan zogezegd het hele gebied af. Maar wat ik ook al heb gelezen in reisboeken, is dat je toch wel moet opppassen om van grotere wegen af te gaan. Fijn dat je weer terug gaat in september. Zo te lezen doen veel mensen dat. En dat is een goed teken. Al geven wij er zelf de voorkeur aan om geen twee keer naar hetzelfde gebied te gaan, want er is immers nog zoveel moois te ontdekken. Als je het maar wilt zien!
Mochten we nog vragen hebben, zullen we je zeker benaderen.
Alvast hartelijk dank, Carla!

Groetjes Eddie en Inge