Ervaringen met de Alfa Pendular van Lissabon naar Porto

Heeft er iemand ervaringen met de snelheidstrein tussen Lissabon en Porto ?
Ik zou misschien Lissabon en Porto willen combineren, en met deze snelheidstrein naar Porto gaan.
Ik heb al zitten googelen omdat ik graag de prijs van een ticket met deze snelheidstrein zou willen weten, maar een prijs kan ik nergens vinden.
Alvast bedankt voor de eventuele tips :slight_smile:

Hoi hoi,

We gaan 'm over 2 maanden voor deel van de route doen. Prijs vind je simpel via www.cp.pt, Engels aanklikken.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

ok, dankjewel. Laat eens weten hoe het was als je terugkomt van reis :slight_smile:

ik ben eens gaan kijken naar die site maar raak er niet goed uit hoeveel een ticket precies kost. Ik zou graag, ter informatie, eens de prijs van een ticket heen en terug willen weten, met de Alfa Pendular van Lissabon naar Porto. Om de juiste prijs te zien ben je verplicht om een ticket aan te vragen, ofwel lees ik het verkeerd ?

Nee hoor gewoon een willekeurige datum en trein kiezen, hij geeft de prijs (per enkele reis) voordat je boekt. Je moet de AP treinen hebben niet de Intercidado, die zijn iets langzamer (stoppen wat vaker). Rond de 25-30 euro voor enkele reis 2e klas, hangt beetje van de tijd van de dag af. Reserveren verplicht, doe dit zeker 4 dagen vantevoren want daarna gaat de prijs omhoog.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hi Chantalle,

Ik reis vaak met de Alpha Pendular ( of AP) het is een goede verbinding, comfortabel en snel. Je het een restaurantje waar je ook in kunt zitten en iets te eten of te drinken kan halen. Indien je met de eerste klas reist krijg je gratis drankjes en kranten en tijdschriften om te lezen ( goed voor je Portugees! ). De eerste klas retour is €42,40- en de tweede klas ( ook heel fijn) is € 30,30. Via deze site ( even naar het engles zetten, rechts bovenaan) kan je de reis plannen en indien je wilt ook al kaartjes kopen : CP - Comboios de Portugal Ik kies altijd tussen de volgende twee stations in Lissabon : Estação Santa Apolonia of Estação Oriente. Het station in Porto, is Porto Campanhã . Hier vanuit kan je makkelijk overal met de metro, bus, taxi of lopend komen. Het tweede station in Porto, is São Bento deze ligt in het hartje van het historische centrum, maar is het niet centraal station van Porto dat is Campanhã. De trein Intercidades of IC ( intercity) is ook heel fijn, duurt er 40 minutes langer over en deze kost €35,90 eerste klas en €24,30 in de tweede klas. Voor de rest is alles het zelfde qua stations natuurlijk. Er zijn verschillende kortingen, als je met de Alpha Pendular reist en je koopt je kaartje 5 dagen van te voren bij het kiosk krijg je maar liefst 40% korting per persoon! Ze hebben een x aantal kaartjes die ze tegen dat tarief verkopen, dus als je er op tijd bij bent dan moet dat lukken. Als je onder de 29 jaar bent en een Europees Jongeren pas ( CJP) hebt dat krijg je 20% korting en onder de 25 jaar 25%. Op de site vind je alle kortingen die ze hebben.

Sorry voor de wat latere reactie! Hopelijk helpt je dit wat verder.
Ik hoor het wel indien je nog vragen hebt.

Groetjes,
Sofia

2 likes

Hallo

We zouden volgend jaar graag de route Lissabon - Coimbra - Porto doen, maar op cp.pt kan je enkel roundtrips boeken, klopt dat? Hoe lossen we dat het best op?

Bedankt voor jullie antwoord!

Nee hoor ook gewoon enkeltjes. We hebben voor volgende maand, met IC omdat dat een overstap spaarde, enkeltjes Porto-Caxarias (alwaar we de bus naar Fatima pakken) en het boeken en stoel kiezen liep gesmeerd!

<Erik> & [Sandya]

Hi Bart,
Inderdaad moet gewoon lukken hoor, via deze link: CP - Comboios de Portugal ga je naar de site.
Als je geen retour datum invult dat krijg je alleen de enkeltjes.
Succes met de voorbereidingen en laat maar weten als jullie nog tips etc. zoeken!

Abraço,
Sofia

Klopt, nu werkt het wel :slight_smile: Bedankt!

Tips zijn zeker welkom, ik ben nog een volledige leek. Het wordt onze allereerste ervaring met Portugal. We rijden sowieso niet met de auto dus vandaar dat de optie trein me wel interessant leek. Is Coimbra de moeite voor een stop of kan het even goed zonder?

Alvast bedankt voor jullie tips!

edit: maar soms krijg ik ook de melding: “The operation you performed was not allowed by the system. To successfully complete the transaction, follow the 6 steps on the sales process.”

Ola Bart!
Excuses voor de wat latere reactie,heb een druk weekend gehad met heel veel zon en heel veel strand! :vak02:
Coimbra is zeker de moeite waard, prachtige interessante stad. En je komt er toch langs, dus why not?

Restaurants en een paar clubs.
**- **O Comercial, gelegen in het beurs paleis, prachtige locatie.
Een rustige en romantische sfeer, lekker eten goede wijnen een goede service.

• Restaurant van de yeatman is absoluut haut cuisine ( 1 Michelin ster), de beste service van de stad ( ik overdrijf niet) en echt de moeite waard. Mocht het iets de prijzig zijn ( dat is het wel…) ga dan wel een drankje doen in de bar, goede prijzen, 24 uur open, en een geweldig uitizcht over de stad.
  • CAis de Gaia is aan de andere kant van de rivier, ( net zoals als de Yeatman) gewoon op loop afstand in het centrum. Hier heb je vele leuke barretjes ( Bogani, erg leuke bar praktisch op de rivier).
  • Jullie moeten de Francesinha zeker proberen, een heerlijke specialeit uit de stad een volle maaltijd dus echt geen snack!
  • Natuurlijk moeten jullie naar de portwijn kelders in Vila nova de Gaia ( dus net over de brug gewoon op loop afstand). Ik kan jullie Ferreira en Sandeman van harte aanbevelen.
  • Het stadstrands, " Foz" dit is de " rijke" buurt van Porto, bij het strand, leuke terrasjes en een paar goede restaurants:
    Shis is er een van en Cafeina ook.
  • verder heb je ook vele leuke cafes/kleine restaurants waar je heel goed en goedkoop kan eten. Moet je zeker ook doen.
  • Ook leuk is om een boottochtje te maken over de rivier de Douro, deze rivier ligt aan het centrum en scheid Porto en Villa nova de Gaia van elkaar.
    Dit duurt 50 min, kost ongeveer 10Euro p.p en er zit ook en guided tour van een van de portwijn kelders plus port proeverij in.
  • Jullie moeten zeker het taartje , Pastel de nata proeven, echt heerlijk.
  • Het majestic cafĂ© is ook erg populair, gelegen in de winkelstraat Santa Catarina, erg mooi art deco en waar J.K Rowling delen van het eerste Harry Potter boek heeft geschreven!
  • Wanneer je naar het centraalste plein , Avenida dos Aliados gaat heb je aan beide kanten leuke plekken om iets te eten of te drinken. Bijvoorbeeld Guarany, zelfde soort cafĂ© als het majestic erg mooi en sfeervol, beetje prijziger.
  • De Torre dos ClĂ©rigos, het hoogste punt van porto, is ook zeker een bezoekje waard. Leuk om te beklimmen zodat je de hele stad kan zijn. Dit monument is net een maand geleden compleet gerestaureerd.
    Verder kan je heel goed winkelen in de straat, Santa Catarina, en het winkel centrum Norte Shopping 2de grootste van Portugal(net buiten de stad 15 minutjes met de metro uitstappen : 7 bicas), Dolce Vita is bij het voetbalstadium ( Stadio do DragĂŁo van FC Porto) en ook erg goed, maar stukken kleiner.
  • mochten jullie even uit porto willen gaan, 20min de taxi of 30 min met de trein ga je naar een strandplaatjes onder porto, bijvoorbeeld Praia da Granja.
    Het is een geweldige stad, jullie moeten ook echt gewoon door het historische centrum lopen, door de kleine straatje.
    Het is nog heel " echt" en zichtbaar aan het verranderen.
    Er is nog veel en veel meer te zien!
    Indien jullie het leuk vinden geef ik kleine tours door het centrum van Porto, meestal duren deze tours een uurtje ( kan langer indien gewenst). We gaan dan langs belangrijke punten, mooie plekjes waar je meestal niet zo snel komt wanneer je de stad niet kent, en andere interessante plekken. Ik vertel een beetje over de geschiedenis en geeft leuke tips. Mochten jullie zelf punten hebben die jullie zeker willen zien dan kan dat ook worden aangeven en dan bouw ik daar een leuke wandeling om een. Mocht je hier interesse in hebben laat het me dan weten dan geef ik je nog wat info hierover.

Hier een paar tips!

•      Torre de Belem, erg mooi gelegen aan de rivier de Taag ( O Tejo in het Portugees), een mooie herinnering aan de glorie dagen van de Portugese scheepvaart, staat op de UNESCO werelderfgoedlijst!

•      De Mosteiro dos Jeronimos , een klooster uit de 16de eeuw, dit is echt fantastisch zowel van binnen als van buiten, echt een must see. Het is rond de € 14,- pp. Vlakbij de Torre de Belem. ( gratis op Zondag, meestal het geval voor rijksmonumenten)

•      Een leuke buurt om te verkennen is de Bairro Alto, heel jong heel veel nachtleven, het is wel chaotisch s´avonds en zeer toeristisch 24 uur lang.

•      De volksbuurt Alfama is erg leuk, indien je van een Fado avond wilt genieten, dan ken ik hier een leuk klein restaurantje, met goede prijzen en goede Fado muziek adviseren: “  O Botec da Fá”. Alfama is dĂ© volksbuurt van Lissabon, hier is de Fado geboren.

•      Verder moet je echt naar de pastelaria waar de beroemde Pasteis de Belem worden gemaakt ( of Pastel de Nata) dit is het meest beroemde taartje van Portugal en hier worden zonder enige twijfel de lekkerste gemaakt! Neem er niet maar 1, maar ten minste 2.Dit is echt een ervaring, het is naast het Mosteiro dos Jeronimos. Tip, er staan buiten altijd zeer lange rijen, ga niet via de hoofdingang maar via de andere kleinere ingangen naar binnen, ga zitten aan een tafeltje dan wordt je veel sneller geholpen dan aan de balie. Je kunt gewoon naar binnen lopen hier staan nooit rijen, de rijen die je buiten ziet staan zijn voor de bali de take-out.

•      Lissabon is gebouwd tussen 7 heuvels, op elk van deze heuvels heb je een Miradouro, een uitkijk punt, bezoek er ten minste een. Je hebt een fantastisch uitzicht over de stad en de Taag. Ik vindt de Miradouro da Graça een van de mooiste!

•      Als je de gelgenheid hebt om buiten Lissabon te gaan, is de stad Sintra echt een droom! Een prachtig stadje vlakbij mooie stranden gevult met kastelen, paleisen en herenhuizen. Vele schrijvers hebben hier in de 19de eeuw een tijdje geleefd zoals, Eça de Quiros, Hans Christiaan Andersen en Lord Byron.

Uiteraard zijn er nog veel meer mooie dingen om te zien! Maar het is onmogelijk om alles te zien natuurlijk. Loop lekker door het centrum heen, loop ook langs het Estação do Rossio, een prachtig treinstation de buitenkant dan ,aan de binnenkant is niets te zien .

Coimbra:
Als je naar Coimbra gaat is er ook weer van alles te zien! Deze prachtige stad ken ik minder goed dan Lisboa maar ik ga er zeker minstens 1 keer per jaar heen, een paar van de hoogtepunten:

•      De eeuwenoude Universteit uiteraard, de universiteit staat op een hogergelegen punt in het centrum van de stad. Je kan met kleine trappetje langzaam naar boven lopen, je hebt een super uitzicht over de stad en de rivier.

•      De bibliotheek en het plein met de grote klok zijn mooie punten om te bekijken, ik weet hiet hoe de publieke toegang van de universiteit is.

•      Verder heb je een paar prachtige eeuweoude kerken in het historische centrum, een waar onze eerste koning samen met zijn zoon is begraven. 

•      Portugal dos pequeninos ( een soort Madurodam maar wel groter, het is vooral voor kinderen die in de gebouwtjes kunnen spelen. Maar is het ook leuk voor toeristen ( ik vind het zelf ook nog leuk) zo zie je direct alle belangrijke punten van Portugal in een park!

•      Quinta das Lagrimas, dit prachtige paleisje is vandaag te dag een hotel, maar het gaat vooral om de tuinen. Je betaald een klein bedrag volgens mij rond de €2. P.P vooral het verhaal achter de tuinen is interessant. Het heeft te maken met een van de portugese koningen van vroeger D. Pedro en zijn geliefde Dona Inez. Ze hebben een tragisch verhaal wat iedere Portugees goed kent ( zoek maar even op google) in deze tuinen verstuurde zij geheime briefjes naar elkaar via het beekje. 

Kies een hotel in het centrum van de stad, dan kan je een dag de belangrijkste punten bekijken. Je hebt een goed bereik met de trein van en naar Lissabon en Porto. Het is makkelijk en goed bereikbaar.

Genoeg tips lijkt me zo!
Veel plezier met de voorbereiding en ik hoor het wel indien je nog vragen hebt.

Sofia

Wauw, super! Dank je wel!!!

Ik was nu eigenlijk wat aan 't kijken voor mogelijkheden. Wilde citytrip koppelen aan strandvakantie in Algarve. Zo kan je bv. van Brussel naar Lissabon, dan naar Porto en Faro. Vind ik vreemde volgorde maar je kan niet vanuit Lissabon naar Faro blijkbaar.

Hoeveel dagen zou je moeten uittrekken voor Lissabon? En Porto? In Lissabon wilden we ook wel een daguitstap naar Cabo de Roca en Palacio da Pena (Sintra).

Hi Bart!

Je kan van Lisabon met het vliegtuig direct naar Faro vliegen via de TAP ( portugeese vliegmaatschappij) http://www.flytap.com/Portugal/pt/Homepage of met de bus, dat heb ik zelf ook wel eens gedaan.
Kijk maar bij eurolines. Maar ik heb de vlucht via Ryanair Porto-Faro ook gedaan, en dat was super. 50 minuutjes vliegen super goedkoop en je bent er zo. Zeker 3 dagen per dag uitrekken denk ik, zo kan je best veel zien en krijg je echt al een beetje idee van de steden.
En je kunt natuurlijk ook naar het strand als je een stad bezoekt, Porto heeft goede stranden heel dichtbij het stadstrand ´Foz´maar dat is wat kleiner en vaak erg druk, of Matosinhos deze is lekker groot ook best druk maar je hebt veel meer plek. Uiteraard zijn er meer, maar deze zijn het dichtbijste vanuit het centrum. Voor Lissabon moet je ongeveer op 30 minuutjes met de auto rekenen, ze hebben geen stadsstrand, dus je moet of over de Taag naar de andere kant voor mooie stranden, of richting Sintra voor super mooie stranden!

Sofia

Dag Sofia

Obrigado!

Dus 3 nachten Lissabon en 2 in Porto zouden volstaan?

Groetjes
Bart

Ik zou net zo veel dagen Lissabon als Porto doen, maar als je eentje meer in Lissabon wilt doorbrengen om naar Sintra te gaan dan is dat ook een heel goed idee!

Groetjes,
Sofia

heb je al geboekt???ik heb de combi met trein ook gedaan,van porto naar lissabon.super leuke vakantie gehad.trein ging makkelijk.heb nooit ergens voor gereserveerd volgens mij.ik zou zeker langer doen hoor dan 3 dagen lissabon.daar is zoveel te zien!sintra is echt super leuk!hebben wij ook meerdere dagen doorgebracht.