Porto en Lissabon combineren?

Aankomende zomer/najaar wil ik graag naar Portugal toe. Ik ben hier nog nooit geweest, spreek ook geen Portugees. Nu wil ik graag een paar dagen in Lissabon doorbrengen en een paar dagen in Porto (10 dagen weg in totaal). Heeft iemand tips qua vervoer van Lisabon naar Porto of andersom?

Ik wil in beide steden graag in een hostel verblijven, zo kom ik andere mensen tegen. Heeft hier iemand ervaring mee in een van beide steden? En met welke maatschappij vlieg ik het goedkoopste naar Portugal? Ik zag dat TAP Portugal wel diverse vluchten aanbod vanuit Amsterdam maar ik vlieg liever vanuit Eindhoven of Düsseldorf.

Ik reis alleen als meisje van 21, wel reiservaring. Ik ben ook meerdere malen alleen in Spanje geweest (diverse citytrips naar onder meer Madrid en Valencia).

Hallo

Zelf ben ik ook aan het plannen voor Portugal en kwam toevallig jouw oproep tegen.
Op al mijn landen, welke ik bezocht hebt, was Engels voldoende.
Je gaat naar Porto en Lissabon. Dit zijn plaatsen waar meerdere toeristen per jaar komen en waar je met Engels goed overweg komt.
Voor te vliegen zou ik eens kijken bij Ryanair. Dit is een low budget maatschappij en vliegt vanaf Eindhoven en Dusseldorf naar Porto.
Transavia vliegt vanaf Lissabon naar Eindhoven of Amsterdam.
Mijn heenvlucht is naar Lissabon, met transavia en ik betaal hiervoor € 85,00 enkel.
De terugvlucht heb ik vanaf Faro met Ryanair en betaal hiervoor € 52,00
Hier een link als je van of naar Poro Airport wilt met OV
Hier een link als je van of naar lissabon airport wilt met OV
OV is heel goed te doen tussen Porto en Lissabon.
Hier is een link naar de Portugese spoorwegen.
Een enkele Porto naar Lissabon of andersom kost met de IC € 25,00.
De rit duurt 3 uur en 19 minuten.

Overnachting.
Ook als oudere maak ik gebruik van Hostels, waar de sfeer wat ontspannender is.
Kijk eens bij Hostel.com. Of Hostel World.com
Persoonlijk maak ik gebruik van De Trotter, een reisgids voor backpackers.
Veelal staan hierin de overnachtingen die goed beschreven staan.
Misschien wat voor jou, in Lissabon: Lisbon Hostel Volgens de Trotter, Jeugdige en aangename sfeer. Grote ruimte om te internetten of naar loungemuziek te luisteren. Kamers hebben een kleurrijke inrichting, zijn netjes en functioneel. Regelmatig worden er gezellige avondjes georganiseerd. Je mag gebruik maken van de keuken

In ieder geval een goede voorbereiding gewenst.
Henk
Mijn website

1 like

Ik ben net terug uit Porto en dat is uitstekend bevallen. Heerlijke stad voor een citytrip, goede keuze dus! Portugees spreken is er handig, maar absoluut niet noodzakelijk. De meeste mensen spreken er een redelijk woordje Engels en zijn erg hulpvaardig en vriendelijk. Ik verbleef in de wijk Sé, wat ietwat armer oogt dan andere wijken. Het is er wel veilig, ook 's avonds, de prijzen liggen er lager (3,75 voor een diner, 60 cent voor een koffie en accommodatie voor 7,50 per nacht). Ook zijn de mensen in Sé iets ouder en spreken ze soms maar weinig Engels. Ik heb dit niet als een probleem ervaren, in tegendeel. Ze weten de beste plekjes (eten/winkelen/uitgaan) en zijn trots op hun stad. Vliegen naar Porto kan voordelig met Ryanair vanaf Eindhoven of Weeze. Houdt goed de aanbiedingen in de gaten, dan kan je soms al vanaf 50 euro retour (excl. ruimbagage)!

Binnenkort verschijnt op mijn website een artikel met bezienswaardigheden in Porto en praktische tips. Ik ben nu bezig deze te schrijven. Als het af ik zal ik je de link doen toekomen. Misschien staan er nog dingen tussen waar je wat aan hebt.

1 like

Bedankt voor de tips, ik vlieg zelf liever niet met Ryanair. Dit in verband met het gedoe rondom bagage. Als ik 10 dagen weg ga en verblijf in hostels neem ik liever ruimbagage mee. Dit is bij bijvoorbeeld AirBerlin heel normaal, alleen vliegen zij niet rechtstreeks naar Portugal.

Zitterd en NaturalEarth, bedankt voor de tips, wie weet wil ik binnenkort ook wel naar Porto of Lissabon. Mij lijkt Ryanair prima, vooral sinds ik een perfecte roltas heb op maximaal formaat voor handbagage (44 L, meer dan zat voor een korte trip).

Sé klinkt leuk. Ik spreek een beetje (Braziliaans) Portugees dus dat moet wel goed komen.

Ik ga de overige sites nog eens bekijken.

Obrigada!

Hoi

Of ik nou Internationaal vlieg of binnen Europa kijk ik ook naar de bagage welke ik mag mee nemen op de vlucht.
Pikant detail: Voor Amerika had ik aan € 18 kg incl tent met slaapmat genoeg.
Meestal kan je op de campings en bij de hostels je kleren tegen een schappelijke prijs laten wassen.
Ook kijk ik naar de vluchtgegevens. (vertrek / aankomsttijd) Het is handig als een vlucht smorgens vertrekt en je niet midden in de nacht aankomt.Tevens neem ik mee de kosten die gemaakt worden naar het vliegveld toe. Maar nu komt het. Zoals ik op de website zie en een willekeurige datum pakt zie ik het volgende. Als datum genomen heen vlucht 26-8 terugvlucht 4-9 Met Tap vanaf Adam naar Lissabon retour € 140,00 discount tarief. Omdat TAP niet vliegt op Porto komt hierbij een treinreis naar Lissabon van € 25,00 bij. Bagage 23 kg.
Met Easy jet van Adam naar Lissabon voor € 111,00, bagagetoeslag voor 20 kg € 40,00. Ook hier een treinreis van € 25,00 Met Transavia vanaf Eindhoven naar Lissabon: € 135,00 voor 20 kg bagage extra € 30,00, voor 23 kg € 50,00, Ook hier een treinreis van € 25,00 extra, omdat transavia geen vluchten heeft op Porto. Ryanair (oeps!!) € 228,00 en extra voor bagage van € 20 kg € 70,00. Een extra treinrit van € 25,00 voor vertrek vanaf Porto Vertrek je vanaf Dusseldorf op zondag met terugkomst op woensdag dan ben je kwijt € 151,00 en € extra bagage a € 70,00. Kijk ook eens naar combinaties. Aankomst Porto/Lissabon, vertrek Lissabon/Porto. Wat mij niet duidelijk is: Ik vlieg liever via eindhoven of dusseldorf schrijf je. Ik weet niet waar je woont, maar deze reiskosten worden dus niet meegeteld. De mensen op het forum proberen je te helpen en dat er wat rekenwerk gemaakt moet worden, is de vrijheid om zelfstandig te reizen. Voor kant en klare oplossingen zijn de reisbureaus
Probeer eens zelf, als je een datum weet, om op verschillende site`s van vliegmaatschappijen vergelijkingen te maken.
De meeste zelfstandige boekingen lopen via Internet. Er wordt dan zoals bij Ryanair gevraagd of je extra bagage wilt inchecken, dus ik zie het probleem niet.
Tja en Air Berlin, die wel vliegt op Lissabon en Porto vanaf Dusseldorf. Een enkeltje kost al € 322,00
Volgens bovenstaande gegevens komt TAP als goedkoopste uit de bus.
Ik heb niet gekeken naar de vluchttijden. (vetrek - aankomsttijd)

Alsnog een hele fijne voorbereiding.
Henk
Mijn website

@Cecilia74: Voor een korte trip is reizen met Ryanair en alleen handbagage geen probleem. Is ook lekker vlot, want je hoeft niet in de rij om je tas in te checken en je hoeft ook niet te wachten tot ie op de bestemming weer van de band rolt. Je kunt gelijk de stad in gaan! U zegt een woordje (Braziliaans) Portugees te spreken. Is dat omdat u in Brazilië geweest bent? Als dat het geval is zult u Porto zeker leuk vinden, het lijkt wel een beetje op Braziliaanse plekjes als Ouro Preto en Mariana. Eigenlijk is het andersom natuurlijk!

@DGiesen: Bij Ryanair moet dan wel betaald worden voor de ruimbagage, maar dat weegt vaak niet op tegen de kosten van een ticket bij andere luchtvaartmaatschappijen. Die berekenen die services gewoon door in de ticketprijs en dan lijkt het net alsof je meer waar krijgt voor je geld. Het is net wat Henk al zegt… houd ook rekening met kosten aan vervoer van en naar de luchthaven. Dat kan ook het verschil maken. Ook als je lid bent van een milesprogramma kan het voordeliger zijn om met een reguliere luchtvaartmaatschappij te vliegen. Mijn advies zou zijn: laat het niet alleen van de bagage-eisen afhangen en schrijf Ryanair daar in de eerste instantie niet op af. Even doorrekenen en u weet precies wat u bij elke optie kwijt bent.

1 like

Oh,dat is een super leuke combinatie!Wij gingen wel met Tap.Vlogen naar Porto,bleven een week en gingen met de trein naar Lissabon.Dat was echt super goed te doen!!Vandaar vlogen we weer terug.Geloof niet dat dat het goedkoopst was,maar voor ons wel het gemakkelijkst.Wij waren er in september en het was heerlijk aangenaam weer.Lissabon nog wat warmer dan Porto.
Tips voor hostels heb ik niet.Mocht je wat anders willen weten …Veel plezier met de voorbereiding.

1 like

Reizen tussen Porto en Lissabon kan perfect met de comfortabele expresbus: http://www.rede-expressos.pt/ voor dienstregelingen. Veel plezier!!