Ervaringen met Chichen Itza

Deel jouw ervaring met Chichen Itza.

Chichen Itza behoorde m.i. voor de verkiezingen ook al tot de wereldwonderen, maar dat met vele anderen op de hele wereld. De site is prachtig en vele gebouwen/tempels zijn zeer goed gerestaureerd. Dat het er volgens velen te druk is klopt wel een beetje, maar je niet de enige die het mooi vind. Probeer vroeg op de dag al aanwezig te zijn en probeer hiermee de vele bussen uit de kustplaatsen voor te zijn. De pyramide en het observatorium zijn prachtig, maar het balspelveld vond ik het meest indrukwekkend, wat een gigantisch en mooi speelveld. Laat je niet ontmoedigen door de drukte, want het blijft een “must see”.

24 april 2009 vertrokken we vanuit ons hotel aan Riviera Maya :vak02: voor een excursie naar Chechen Itza. Een tocht van ongeveer 4 uren heen en 4 uren terug. Maar ach je bent op vakantie en je hebt de tijd. Dus iPod op en nog ff na tukken :slapen: in de bus. Who cares? Een lange tocht maar je krijgt ook een goede indruk van het binnenland van Yucatan. Wie heeft toch die rottige drempels in de weg uitgevonden:angry:. Heb je geen wandelende nieren dan krijg je ze wel:hihi:.

Bijna bij de site kregen we in de bus bezoek van een mayaan (ze bestaan nog). Hij vertegenwoordigde de gemeenschap die werken aan het behoud van de cultuur van de Mayaanse bevolking. Hij sprak in het mayaans/spaans tegen ons en vertelde dat we een kalender konden aanschaffen. Een kalender op orgineel handgemaakt perkament en het mayaans kon je een voor jou bijzondere datum laten vermelden. Nu zijn de souvenirs in Mexico niet bijzonder (veel fabriekswerk), sorry. Maar deze kalender is dat zeker wel. Ik zeg DOEN en je helpt de bevolking er mee en dat is een goed doel opzich

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon14.gif

.

http://www.wereldwijzer.nl/images/icons/icon4.gif

Zeer belangrijk: Veel water meenemen en/of ter plekke kopen en iets voor op je hoofd. Het was daar bijna 50 graden :zon02: en heel weinig beschutting. Maar wat je te zien krijgt is adembenemend. De geschiedenis is zeer bijzonder (om thuis nogeens een boek over na te slaan) en deze combinatie maakt dat je je in een andere wereld waant.

Aangekomen bij de belangrijkste attractie, de piramide van Kukulcan, valt je mond open van bewondering. Ga rustig voor zitten (uit verschillende gezichtspunten) en laat het maar op je inwerken. Ga dan pas je foto’s schieten van datgene wat je het meeste opviel of indruk op je maakte.
Heb je een digitale camera schiet dan het kaartje(s) maar vol, thuis kun je een schiftting maken voor je album.
Helaas mag je deze piramide niet meer op maar als je dichtbij onderaan staat en naar boven kijkt is er maar één woord voor: WAUW!

Veder is er zoveel te zien (balspelarena, tempel van de krijgers, Chacmul, nonnenklooster, cenote en El Caracol enz. enz. enz.) dat ik het niet allemaal ga opnoemen. Ga je naar Mexico leen een boek uit de bibliotheek en verdiep je in de materie. Je weet er dan al e.e.a. van wat je daar te horen krijgt is zoveel dat je dat niet in ene kan bevatten. Maar deze combinatie zorgt ervoor dat het daar a.h.w. tot leven komt.

Na een lange dag doodmoe terug in het hotel. Een heerlijke coctail na en slapen als bever.

Chichen Itza, het zoveelste wereldwonder, en dat is niet overdreven. Een overweldigende ervaring die je nooit meer loslaat.

beste bezoekers van Chinen Itza,

even een vraaje aan jullie:
ik ben slecht ter been ten minste ik loop met krukken.
We vertrekken in maart naar mexico voor een bruiloft van mijn schoonbroer (die gaat daar trouwen) maar omdat een bezoekje aan de chinen itza een must is die ik mijn man en kids niet wil onthouden, is mijn vraag als het te doen is???

Hopelijk krijg ik antoord van jullie.

groetjes monique

Hoi Monique,

het park is redelijk begaanbaar, maar het is wel veel onverhard. Met een rolstoel is het volgens mij wel te doen, want ik heb tijdens een bezoek aan Chichen Itza wel eens een bezoeker in rolstoel gezien. Ik weet alleen niet of je ze bij de ingang kunt regelen, of er zelf een moet meebrengen.

Misschien heb je iets aan volgende link klik hier!

Succes!

Hallo Robert,

Hartelijk dank voor je tip, hier kan ik zeker wat mee.
Ik begrijp dus dat jij ook in die regio geweest bent.
Wij gaan zoals ik al verteld heb (denk ik) in maart naar mexico playa del carmen om precies te zijn.
We gaan voor 9 dagen, ik weet dat dat vrij kort is maarja mijn man kan niet meer vrije dagen krijgen, en mijn dochter van school ook niet.
Nu zijn we van plan om naar de chichen itza te gaan, maar heb jij nog meer tips wat ik echt niet over mag slaan???
Natuurlijk valt er ook al 1 of 2 dagen af voor de bruiloft van mijn schoonbroer.
Maarja er moet nog wel meer moois zijn om echt niet te vergeten.

Ik hoop dat je nog tijd hebt om deze vraag te beantwoorden.

met vriendelijke groet,

monique

In die korte tijd ben je natuurlijk beperkt in je mogelijkheden, maar Tulum en Coba zal wel lukken.
Maar als je in Chitzen Itzá bij de tempel van Kukulkan komt, loop er dan even omheen, want wellicht is de mogelijkheid nog open om binnen in te tempel te kijken. Alleen zal dat voor jou niet lukken, aangezien je moeilijk loopt. Wellicht wel wat voor je reisgenoten.

Chitchen Itza is groot en de tempels zijn in prachtige staat. Er is veel te zien en terecht 1 van de 7 wereldwonderen.
Wat jammer is is de enorme drukte, de hoeveelheid verkopers en het feit dat alles zo kaal is. Voor mij haalde dat alle magie van de plek weg. Mocht je moeten kiezen dan zou ik Uxmal of Ek Balam aanbevelen. Deze plekken zijn veel rustiger en liggen in de jungle.