ben een route door Mexico, Belize en Guatemala aan het uitstippelen. Er zijn veel Maya-oudheden te bewonderen in dit gebied. Chitzen Itza is zelfs één van de 7 wereldwonderen. Weten jullie wat Chitzen Itza onderscheidt van de andere oudheden van de Maya’s, Azteken en Tolteken? Als je ook al naar Tikal in Guatemala gaat, heeft het bezoeken van Chichen Itza nog een grote meerwaarde? Alvast dank voor het meedenken.
Chitzen Itzá is de meest bezochte Maya ruïne van Mexico. Dus erg druk. Maar ook heel mooi. Tikal vind ik minder. Jacxilán is voor mij de top, maar je moet er wel wat voor over hebben om er te komen.
Chichén Itzá is idd de meest bezochte, maar dat is niet zonder reden. De piramide alleen is een bezoek al waard. Als je de Maya route doet zal je een behoorlijk aantal tempels kunnen bezoeken. Ik zou bekende en onbekende afwisselen. Mocht je bij Campeche komen, dan kan ik Edzná aanbevelen, want daar ben je waarschijnlijk bijna de enige bezoeker.
Niet omdat het bekend is hoor, maar juist omdat het zo mooi is. Het lijkt trouwens ook niet op de andere bekende sites. Palenque, Coba, Tikal, Copan etc hebben wel een redelijk op elkaar lijkende stijl. De piramide is echt uniek!
Tikal zijn eigenlijk alleen maar een tel behoorlijk hoge massieve tempels. Je kunt welliswaar bij sommige tempels omhoog. Maar mooi zijn ze niet.
Je kunt wel in het binnenste van de tempel van Chitze Itzá. Er is ook een cenote en een hele grote ballpark. Inclusief een muur met afbeeldingen van winnaars (die werden gedood). Maar ik vergeet bewust ook wel het een en ander.