Ik heb even een vraagje:
Waarom vinden jullie Dalat een aanrader (of juist niet) en waarom (niet)? Wij hebben er namelijk aan zitten denken om Da Lat te schrappen, maar weten niet of we hier goed aan doen…?
Verder lees ik hele leuke verhalen over de Easyriders. Vooral ook in de omgeving van Dalat. Maar deze zijn neem ik aan ook in andere steden te vinden? En hoe gaat dit in zijn werk? Wordt je dan van een stad naar een andere stad gebracht via een leuke route? Mag je deze stad dan zelf uitkiezen of zijn er al routes bepaald zeg maar die je kunt boeken? En hoeveel dagen is dit?
Easyriders zijn inderdaad met name te vinden in DaLat. Ze bieden goedkopere tours aan dan een reisbureau (je kunt ze gewoon op straat aanspreken, of eigenlijk is de kans groot dat zij jou aanspreken ) en je kunt de inhoud vaak helemaal zelf samenstellen. Ook kun je meerdere dagen met een easyrider op pad. Zelf heb ik het niet gedaan, maar ze kunnen je d.m.v. een tour van A naar B brengen heb ik gehoord. Ik vond dit zelf toch wat prijzig en heb het daarom niet gedaan (omdat het met name om een tour gaat en niet simpel van A naar B).
Maar mijn ervaring met easyriders is heel goed. Zo ben ik naar ‘Chicken Village’ geweest (daar woont een stam in omgeving DaLat). Men noemt dat zo omdat ze veel kippen houden. Wij kwamen er tegelijk aan met een bus vol toeristen, maar de lokale bewoners kozen ons uit om persoonlijk een rondleiding te geven. Was erg leuk! Ik weet niet of dit een sporadisch fenomeen was of dat men ook mensen uit toeristenbussen rondleidingen wil geven. Misschien heeft iemand anders een andere ervaring… Hiernaast vond ik het erg prettig dat je de inhoud van de tour en daarmee de prijs zelf kan bepalen.
Het bezoekje aan de stam heb ik erg leuk gevonden en de natuur is erg mooi in DaLat. Dat zouden wat mij betreft aanraders zijn om naar DaLat te gaan. Maar de natuur is op meerdere plaatsen mooi in Vietnam. Ik denk dat het ook een beetje ligt aan hoeveel tijd je in Vietnam te besteden hebt.
Ik raad je ze aan ook al zijn ze zo duur. 225 dollar voor drie dagen. (dat is een gigantisch minpunt, was een noob en vergeten af te dingen.)
Pluspunten:
Je ziet prachtige landschappen een ander zicht dan uit een bus.
Ze spreken engels
Je ziet wat culturele aspecten. Bv hoe de mensen er leven op het platteland.
Lekker eten (dat je nog zelf moet betalen, dat is niet zo duur 2€, voor veel)
Op een motorbike zitten
Duur natuurpark bezoek (goedkoper met easyriders en anders als je er zelfstandig wilt doen, moet je ter plaatste nog een gids regelen) en er zwemmen in :).
In Nha Thrang word je gedropt aan een dormetry als je wilt besparen achteraf
Min punten:
laatste dag om 2 uur word je gedropt in Nha Thrang. (je betaalt er wel voor een dag)
duur, pijnlijk duur
opervlakkig bezoeken, dus ik raad je aan neem max de 3 dagen niet de 5 (richting Hoi An), eigen alternatief is dat je een motorbike aanschaft en de Ho chi minh trail afrijdt.
euh
De plus punten laat het winnen en ik heb het gedaan omdat het de rough guide aanraadt, lonely planet en internet.
Wij zijn vorig jaar in Dalat geweest en vonden het zeker de moeite waard. Wij hebben ook wel voor Dalat gekozen omdat we niet door tijdsnood niet naar Sapa konden. De binnenlanden zijn wel weer heel anders dan de kust en daarom is of Sapa of Dalat ook echt een must.
Wat betreft de easy-riders: zij vinden jou wel. Het zijn er genoeg en je moet er gewoon een- of twee nemen waar je een goed gevoel bij krijgt. Je kan inderdaad meerdere dagen doen en dan naar bijv. Mui Ne of HCMC rijden, maar dit is zoals hiervoor ook al is gezegd erg prijzig.
Wat ik je daarom iig kan aanbevelen is een zogenaamde “introduction tour”. Dit is een eendaagse tour rond Dalat en dit is bedoeld om je over de streep te trekken voor een meerdaagse tour. De kosten zijn maar $25,- pp en het is wel erg leuk. Je krijgt uitleg bij alles wat je ziet (oa. zijderupsen, koffieplantage, watervallen, bloemkwekerijen, tempels etc.) en achter op zo’n motor zitten is toch wel een mooie manier om Vietnam te zien. Je kunt halverwege gewoon aangeven als je geen duurdere meerdaagse tour wil, en evengoede vrienden. Heb je het geld er dan voor (over), dan kun je altijd nog boeken.
mocht je naar Dalat gaan, dan weet ik ook nog wel een erg goed hotel.
Wij zijn van Nha Trang via Buon Ma Thuot, Pleiku etc naar Hoi An gereden in 5 dagen. Aangezien we met z’n vieren waren hebben we er (in verband met de kosten) voor gekozen met de auto te gaan. Dit is wel iets minder duur. Het was super, je ziet veel van het binnenland maar na 5 dagen vond ik het niet zo erg om 14.00 bij het hotel in Hoi An te zijn. Het is natuurlijk best intensief om 5 dagen met gids en chauffeur door het binnenland te rijden. Je stapt heel vaak uit en ziet een hoop maar wij vinden het wel zeker een aanrader.
Dalat hebben wij daardoor dus niet gezien. Van te voren via internet contact gezocht, en ook via internet zitten afdingen, en op de afgesproken datum en tijd zat er keurig een gids met chauffeur te wachten in de lobby van ons hotel in Nha Trang.
Dalat is eigenlijk wel een bezoek waard.
Alleen, zoals in eerdere topics reeds aangegeven, zeker 8 uur reizen incl. stops ( wel met chauffeur en gids; misschien met de bus wat langer?), is wel een nadeel.
De reis van Dalat naar Mui Ne of Nha Trang is bijna de helft en dus goed te doen.
Dus wanneer je de reisduur van 8 uur niet erg vind en vanaf Dalat naar de kust zou willen dan is het echt een aanrader. Vliegen kan ook, kost net zoveel en met in-en uitchecken en transfers bespaar je misschien 2.5 uur maar zie je niet zoveel.
Wanneer je Sapa niet in je schema hebt opgenomen zou ik wel voor Dalat gaan vanwege de bergen, watervallen en vele andere bezienswaardigheden. Wanneer je Sapa erbij hebt zitten zou ik overwegen Dalat over te slaan.