Ervaring VOA (Visa on Arrival)

Voor mijn werk heb ik eigenlijk continue mijn paspoort nodig. Tweede paspoort aanvragen is niet meer zo simpel als vier maanden geleden en nu loop ik daarop vast.

Op sommige fora online heb ik gelezen dat je prima een VOA kan kopen op het vliegveld, maar toch hadden ook erg veel mensen hun twijfels.
Nu is mijn vraag, heeft iemand ervaring met een VOA op een Iraans vliegveld? Hoe lang duurde het? Hoeveel kost het? (Hoe erg) werd je afgezet? Van Iran ga ik er vanuit dat dat laatste niet aan de orde is. Ik kom net uit Afrika en ben weer even verdrietig geworden om de corruptie daar.

Ik ga samen met mijn vriendin er voor ruim twee weken naar Iran (beiden NL paspoort).
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet,

Michiel

het is voor Nederlanders en Belgen mogelijk om een visum bij aankomst (voor max. 14 dagen) te verkrijgen, maar niet gegarandeerd. Alleen bij aankomst op de volgende vliegvelden: IKA : Tehran Imam Khomeini Airport THR : Tehran Mehrabad Airport MHD : Mashad Airport SYZ : Shiraz Airport TBZ : Tabriz Airport ISF : Isfahan Airport Let op: informeer eerst bij de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt of u zonder visum aan boord mag (er zijn maatschappijen die u zonder visum toegang tot het vliegtuig weigeren)

Benodigdheden Luchthaven of Transitvisum:

1 aanvraagformulier, volledig in blokletters invullen.
1 pasfoto
geldig paspoort, er MOETEN 2 lege pagina's naast elkaar zitten, PLUS een kopie daarvan, bij vertrek nog zes maanden geldig
vluchtboeking of kopie E-ticket met benoeming van transit- en eindbestemming

We kennen tot op heden niemand die dit daadwerkelijk heeft gedaan.

Veel dank voor de reactie! Ik zal de NL ambassade ook mailen (Iraanse reageert helemaal niet).
Ik las trouwens online dat de termijn van 14 dagen is opgerekt naar 30 dagen sinds 2016. Weet u hier meer over?

Hello,

Er zijn 2 websites van de iraanse ambassade in den haag. De meest recente geeft aan dat je een 30 dagen visum on arrival kan krijgen.

Ik heb het een en ander uitgezocht omdat ik dit op 8 september ook moet gaan doen. Het schijnt geen probleem te zijn, maar kan wel 2 uur duren.

Check even de website en fora van caravanistan. Daar staat over dit onderwerp veel op.

Sent from my GT-I9505 using Wereldwijzer mobile app

Thanks Jeffrey!

Tickets zijn geboekt en we gaan ervoor. Ik laat weten hoe het was op dit forum.

1 like

Michiel
Ik belde vorige maand naar de ambassade van Iran in Brussel; omdat wij op 20 september in Teheran aankomen via Kiev.
De mensen gaven me twee opties: een visum vanuit Brussel of een VOA; ik vroeg wat zij aanraadden ede enige opmerking was dat het wat tijd in beslag nam. Iraanse vrienden beweren anderhalf tot max. 2 uren, kostrijs 60€.
Toch vermelden dat een reisverzekering ook zal gevraagd worden. Mail me gerust.
guidoisabelle@hotmail.com

Groet

guidoisabelle

Hi Dommeltje,

Ik ben afgelopen kerst voor 2 weken geweest en het was geen enkel probleem.
Ik ga deze kerst weer. Het is een fantastisch land.

Ik reisde 2 weken door Iran kerst 2015. Reizen hier is een makkie. .Als je niet langer dan 30 dagen gaat krijg je gewoon een VOA in Teheran bij aankomst op het vliegveld.
procedure duurde een uurtje en koste € 60. Uitnodiging/LO is niet nodig. Ik weet niet hoe lang jullie willen gaan maar als tip heb ik dat als je rond de 2 weken gaat dan kun je het volgende doen: vliegen met Turkish airlines en dan multiple city kiezen op hun site.
Dan vlieg je aamsterdam-Isantul. Istanbul- Teheran. Teheran-kashba-Esfahan-Yadz-Shiraz. Shiraz-Istanbul. Istanbul-Amsterdam.
Dat scheelt julie terug reizen van Shiraz naar Tehran. Dit is een mooi rondje en goed te doen in 2 weken. Ik ben gisteren in Persepolis geweest. Het is een van de mooiste sites die ik ooit gezien heb. Het land en de mensen is fantastisch. Als je aankomt in Tehran wissel dan ongeveer €50 aan riaal. Wissel de rest van je geld in Ferdosi street in Teheran. Daar zijn veel wissel kantoortjes.
Wissel niet bij banken dat scheelt ongeveer 20%. Wat veel geld is. Reken voor een hotel kamer € 20 tot 30 per nacht. Ontbijten zit er altijd bij in. Lunch/diner € 5. Transport bus/trein/vliegen kost niets. Ik moet er bij zeggen dat ik nu in het laag seizoen hier ben.
Ik laat in elk hotel waar ik zit het volgende hotel reserveren. Werkt prima en zo blijf je flexibel. Neem wel een Lonely planet (LP)mee want die is goud waard. Als je die LP gaat aanschaffen pak dan ook even de LP van het midden oosten van de plank en schiet met je telefoon even foto’s van hotels/restaurants/theehuizen. Dat is namelijk de laatste versie van 2015. En is actueler dan de Iran LP van 2012. Voor de rest voor alle informatie moet je de LP 2012 natuurlijk hebben. Want in de midden oosten LP van 2015 is Iran maar een relatief klein hoofdstuk. Afsluitend zou ik zeggen ga zo snel als jullie kunnen gaan. Ik heb het gevoel dat als Amerika en Iran nog meer vriendjes worden dat er over paar jaar op elke hoek een Starbucks/ McDonald’s te vinden is.
Het is een Fantastisch land.

Groet, Len.

Hey Michiel
Wij zijn momenteel in Iran en hebben op de IKA airport van Tehran een VOA gekregen na een half uurtje, klaar. Wij zijn Vlamingen dus voor Nederlanders zal wel dezelfde regeling gelden.
Kostprijs is 75 euro, geen pasfoto’s nodig, enkel de vraag wat je komt doen, een adres+telefoon van een hotel én een verzekering; heb je geen verzekering dan kan je ter plaatse een kopen voor 14 euro per persoon.
Er waren een vijftiental wachtenden en de wachttijd bedroeg amper een half uurtje.
En Iran is prachtig.

Succes
guidoisabelle

Hi Michiel,

Mijn ervaring is het zelfde als Guidoissabelle.
Ik ga komende kerst weer. het is een prachtig land.

Len