Visum Iran herfst 2014

Hallo mede Iran liefhebbers!
Ik ben opzoek naar (recente) informatie over hoe ik het beste mijn visum kan regelen.
Waarschijnlijk reis ik vanuit Turkije. Ik heb gehoord dat het niet al te lastig is om het in Ankara te regelen?
Heeft iemand ook ervaring met de trein die vanuit Ankara naar Teheran gaat? Of met de bus.
Het liefst zou ik mijn visum zo lang mogelijk willen verlengen. Ik had bedacht dat ik van Bandar Abbas naar Dubai kon en weer terug met een nieuw visum geregeld in de Emiraten…?
En alle andere nuttige tips zijn welkom :slight_smile: :slight_smile:

Hoi!
Ik heb mijn visum zelf geregeld via de Iraanse ambassade in Den Haag, gewoon een kwestie van je formulieren goed invullen (aanvraagformulier + uitnodiging), daar inleveren samen met je paspoort. In mijn geval werd het na vier dagen al teruggestuurd met het visum er in. Ik heb verder geen ervaring om het in Turkije of de V.A.E. aan te vragen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes Rik.

Via Wereldwijzer app

Hoi Rik! Bedankt voor je reactie!
Ging je met het vliegtuig naar Iran? Ging je visum op een bepaalde datum in, of mocht je dat zelf bekijken? En hoe veel heb je voor je visum betaald? En was het ook 4 weken geldig? Ik wil zo lang mogelijk in Iran blijven denk ik…

Hoi!
Ik ben 2 weken in Iran gebleven, en ben met het vliegtuig (Amsterdam-Teheran, Teheran-Amsterdam) gegaan. Het visum kostte €60. Mijn reis duurde 16 dagen maar heb 18 ingevuld, mocht mijn vliegtuig vertraging krijgen (wat niet het geval was :)).
Ik weet niet hoelang de maximale lengte van een Iraans visum is, maar denk dat een maand makkelijk mogelijk is.

Via Wereldwijzer app

Het is trouwens wel belangrijk te vermelden waar je het land binnenkomt en weer verlaat, mocht je over land komen.
Ik kon mijn 18 daags visum gebruiken tussen een bepaalde periode inderdaad (een half jaar ongeveer)
In ieder geval succes met het regelen!

Via Wereldwijzer app

Hallo!

Ik vertrek ook over een maand naar Iran en wil nu mijn visum aanvragen. Maar is een uitnodiging verplicht? Ik reis zelfstandig dus weet niet waar ik zo een uitnodiging vandaan moet halen.

Gr!

Hoi!
Ja een uitnodiging is verplicht, je kan deze ook bij de online visum-bureaus regelen zoals http://www.iransilkroad.nl/visum/ of http://www.visum.nl/.
Gr. Rik

Via Wereldwijzer app

Precies - uitnodiging is verplicht, maar kun je makkelijk via Iransilkroad verkrijgen. Een visum regelen aan de grens met Turkije is ook mogelijk en stukken goedkoper. Echter, wil je het risico wel nemen? Het zou jammer zijn als je aan de grens tegengehouden wordt.

Via de ambassade in den haag is het makkelijkst. Je kunt de visum laten ingaan op de vertrekdatum van je vlucht.

Er is nog een 3de mogelijkheid. Als je niet langer dan 10 of 14 dagen verblijft, kun je op de luchthaven van Teheran ter plaatse een visum regelen. Heb dit ook 's gedaan en verliep prima. Je moet dan wel de standaard items klaar hebben: adres en reservatie in een hotel of een tel nr van een kennis die je komt ophalen of garant voor je staat. Twijfels of vragen? Bel gewoon de ambassade in den haag. Succes!

Hoi iedereen! Mijn reisplannen zijn ondertussen weer veranderd. Ik begin mijn reis in Egypte en zal van Cairo of Amman (Jordanië) naar Iran vliegen.
Nou vraag ik me af, zal ik proberen mijn visum in proberen te regelen in Egypte of Jordnië of gewoon hier in Den Haag…? Ik wil graag kosten besparen maar niet voor onverwachte dingen komen te staan.
Wat zouden jullie doen, of heeft iemand hier al ervaring mee!?

Hallo,
Ikzelf ga ook in November naar Iran. Ik kom binnen via Teheran international airport. Nu las ik dat je een visa on arrival kunt aanvragen bij binnenkomst van het land. Ik zit erg te twijfelen om dit te doen of toch een visa aanvraag op voorhand. Dit visum is maar geldig voor 14 dagen. Voor mij precies genoeg.
Ik heb er dus geen ervaring mee, maar wellicht handig voor jou?

Ter volledigheid: een uitnodiging is NIET meer vereist om een visum aan te vragen op de Iraanse ambassade in Den Haag. In dit artikel staat uitgelegd hoe een visumaanvraag voor Iran in zijn werk gaat.