Ervaring met overstappen vliegveld Charles de Gaulle?

Hoi,

Begin september komen we terug van hopelijk een onvergetelijke vakantie in ZA. We vertrekken van J’burg met Air France en hebben een overstap in Parijs(Charles de Gaulle) naar Dusseldorf.
We hebben slechts een 1 uur en 10 minuten(als er geen vertragingen zijn) om over te stappen. Daarbij moeten we met een bus van terminal 2E naar 2D.
We vragen ons af of dit te doen is? Zijn er mensen die dit al eerder gedaan hebben en wat hun ervaringen zijn?
Tips zijn welkom!!

Vast bedankt.
Toon

Hoi, ik/wij hebben ervaring met het overstappen op Paris CdG. Ik weet nog dat wij van de ene kant naar de andere kant moesten (CdG is erg uitgestrekt) en wij hadden ook slecht 5 kwartier. RENNEN! Je kunt overigens een kaartje van CdG printen op hun site (ff googlen op CdG).
Ook de security is erg streng in la douce france. Tip : zorg dat je makkelijke handbagage hebt (en goeie conditie:slywink:)

Hoi JurjenF,

Bedankt voor je antwoord.
Moesten jullie ook van de ene naar de andere terminal?
Een en ander hangt natuurlijk ook af of je snel het vliegtuig uit bent maar we vrezen het ergste.

Greetzz
Toon

Als je het vliegtuig mist, dan zetten ze je gewoon in het volgende vliegtuig. Zeker tussen Parijs en Amsterdam (of Dusseldorf) gaan er meerdere vluchten per dag, dat is dus niet iets om je zorgen over te maken.

Bij korte overstaptijden loop je het risico dat jij de vlucht wel haalt, maar je bagage niet. Zorg er dus voor dat er ergens een label op je bagage zit (liefst zodat het adres niet voor iedereen zichtbaar is), zodat je bagage makkelijker te traceren is. (In principe is overigens de tag van het vliegveld ook al voldoende.)

Hoe het vanaf Dusseldorf werkt weet ik niet, maar vanaf Schiphol word je bagage gewoon thuis bezorgd als deze vertraging heeft. Binnen de randstad de zelfde dag, daarbuiten meestal de volgende dag. Lekker makkelijk, hoef je niet zelf te slepen :wink:

Hoi Toon, wij hebbend ezelfde weg af moeten leggen zoals je beschreef (zelfde terminals) alleen op de heenreis. Voordeeltje was dat het rustig was op het vleigeveld (00.30u) zodat je niemand omver hoefde te rennen
:paranoid:. Dus voor ons was het geen optie ‘op het volgende vliegtuig wachten’…
Succes met je/jullie reis. Z-Afrika in 1 woord geweldig!
Groetjes, Jurjen

Het kan overigens ook goed zijn om gewoon een treinkaartje te kopen vanaf Parijs. Laat de hele Dusseldorf vlucht zitten en ga veel sneller naar huis. De NS heeft nu akties met 25 euro per kaartje.

Michael

Ik heb geen problemen gehad met de relatief korte overstaptijd - de douane is weliswaar streng, maar ze halen iedere keer mensen naar voren die een vlucht moeten halen. Op de terugweg is helaas mijn bagage niet meegekomen, maar die kreeg ik een dag later netjes thuis bezorgt. Waar je wel rekening mee moet houden is de lange tijd die je nodig hebt om in Johannesburg door de douane te komen :slight_smile: Daar zitten 's avonds maar 1 of 2 mannetjes achter de balie. Goede reis alvast!!!

Hoi Jurjen F,
Wij gaan binnenkort naar ZA, voor het eerst met tussenstop. Hoe is dit gegaan? Heb je de korte overstaptijden “overleefd”, samen met de bagage. Ik ben vooral bang gemaakt door collega’s dat we zeker in Johannesburg op de bagage zullen moeten wachten.
Gr.
Hans

Hoi,
Bij deze een beetje late reactie op hoe wij het ervaren hebben:
Mijn ervaring is petje af voor Air France! In J’burg werden we netjes geholpen bij inchecken, de reis verliep heel prettig en de overstap op CDG liep op rolletjes. Zodra we het vliegtuig uitstapten stonden er twee dames ons op te wachten. Toen iedereen er was werden we door een zijuitgang naar twee busjes geloodst en scheurden ze naar een andere terminal. Daar begeleiden ze ons tot voorbij de douane. Echt geweldig! Dit hadden we zelf nooit gered.
Kortom we zijn daar zeer tevreden over.
In Zuid Afrika hebben we een mooie vakantie gehad. Wil je er meer over weten kijk dan eens op onze website Mooi Bly zuid Afrika
adres: http://communities.zeelandnet.nl/data/zuidafrika

Oh ja, de koffers hebben we ons niet om hoeven bekommeren. in dusseldorf rolden ze netjes van de band. :slight_smile:

greetzz Toon

Bedankt Toon,
Ben wat geruster nu. Trouwens, leuke website, zal er binnenkort eens echt voor gaan zitten.
Gr.
Hans

Positieve reacties op GDC, ben heel verbaasd. Fransen blinken nu niet uit in vriendelijkheid, vooral niet de douane in Parijs. En je aansluiting halen, kan het hun wat schelen, dat je die mist…
Maar misschien is er wat veranderd, ik hoop dat:vak01: het zo blijft.

Hey Annemieke, grapjas! Ben ik net weer een beetje blij, kom jij weer om de hoek met een nekslag, hahahahahahaha. Nu ben ik er zeker van dat ik de koffers niet heb in Joburg, om over de terugreis maar te zwijgen. Een ticket van 400 euri per stuk goedkoper, maar wel met een overstap in Parijs brengt dus veel kopzorgen!!!
Gr.
Hans

Hoe kun je nu kopzorgen hebben over een overstap?
Je moet 2 dingen bij je hebben: creditcard en paspoort.
De overbodige rest stop je in handbagage, waarom een koffer meenemen die toch zoekraakt? Ik ben 10x in SA geweest met handbagage alleen.
Als een overstap misgaat regelen ze wat anders voor je.
Dont worry, be happy.

Hoi hoi, Happy zijn we zeker, wij gaan voor de 5e keer, maar een beetje worry is wel op z’n plaats hier. Joh, alleen handbagage, dat trekken wij niet hoor!!!

DAn komt je koffer 1 of 2 dagen later, dus even extra relaxen, aan het warme weer wennen de hoogte en dan lekker verder reizen. Je hebt vakantie!!!:zon02:

Tuurlijk joh, vandaag lekker laatste werkdag. We hebben er zin in! Tot over een maand of zo!:wereld:

Naar aanleiding van mijn eigen vlucht naar ZA, wil ik dus NOOIT meer met Air France vliegen. Wat een hufters.

De rijen in CDG zijn lang en vervelend, wat makkelijk op te lossen zou zijn wanneer er meerdere loketten open gegooid zouden worden. Het is inderdaad zo dat mensen met korte overstap tijden naar voren worden gehaald, maar dat gaat ten koste van de rest. Bovendien zijn er soms VEEL mensen met een korte overstaptijd, en dan zit dus IEDEREEN in die rij in de stress. Ik heb moeten rennen om nog naar het toilet te kunnen, terwijl ik toch 1.5 uur overstaptijd had ofzo.

Op de terugweg werd mijn vlucht vanuit CDG naar Dusseldorf gecanceld en werd ik op een latere vlucht gezet. Geen sorry, niks. Wel 7 uur wachten. En kregen anderen mensen een ticket naar AMS, of hadden ze de mogelijkheid om met de trein te gaan, ik mocht het vliegveld absoluut niet verlaten. Ik had er eigenlijk ook niet de tijd voor, aangezien het ruim 2 uur (!) duurde voordat ik door de douane was.

Ook de vlucht zelf was een ramp: het vrouwtje voor me, wilde haar stoel in de slaapstand zetten. Wat ik ook probeerde, de enige manier voor mij om te zitten was met mijn knieen omhoog tegen haar rugleuning. Geen pretje! Zij heeft hierover tegen de stewardessen geklaagd, welke mij vervolgens uittgescholden hebben omdat ik niet recht zat ‘coz dze ledie wants to rieleks’ ?!?!? Een andere zitplaats konden ze me niet bieden, dus ik moest maar in het gangpad gaan staan! Pardon? Ik ben 1.87, wat niet kort is, maar ook weer niet zo extreem lang. Onbegrijpelijk voor mij!

Mijn bagage is overigens wel netje en op tijd aangekomen, maar dat is ook het enige wat goed gegaan is.

Hallo beste mensen,
Voordat we op vakantie gingen heb ik ook veel gelezen over AF en die waren over het algemeen niet positief. We waren dan ook behoorlijk nerveus toen we op CDG gingen landen. Daar kwam nog bij dat we helemaal achterin het vliegtuig zaten en we er alleen langs voor uit konden. We dachten toen dat we het wel konden shaken om nog op tijd te zijn. Dan is het toch een geweldige opluchting als het op die manier verloopt zoals ik eerder schreef.
Uiteraard is dat enkel mijn ervaring. Ik wil daar niet mee zeggen dat anderen onzin hebben geschreven. Maar het positieve mag ook genoemd worden toch?
Prettige vakantie Hans

Tuurlijk! Zowel het positieve als het negatieve mag genoemd worden, zodat iedereen een weloverwogen beslissing kan maken om al dan niet met een bepaalde maatschappij te vliegen! >>>

Hallo Hans,
wij zijn nu 4 x met overstap (nachtvluchten) naar Joburg gevlogen en alleen de korte overstap op Paris CdG was wat ‘krap’ in tijd. Nu net terug via Cairo en daar heb je tussentijden van 4 en 5 uren : wat lang maar wel hel relaxed. Alleen je totale reistijd nemt wel toen (m.n. terugvlucht).
Ik kijk altijd eerts naar de prijs van een ticket en pak dan de meest passende (tussen)tijden eruit. Onze ervaringen waren het best met Swissair (hele goede service en eten) en het minst met Egypt Air (slecht ontbijt en vertragingen bij vetrek). Ook de customs/police in Cairo is niet de vriendelijkste…Afijn : we kijken voor volgend voorjaar weer wat er aan aanbiedingen ligt op ticketprijsgebied en nemen de rest ‘voor lief’ (dat eten haal je met gemak weer in in ZA :tongue:. Goede reis en verblijf.
Jurjen