Ervaring met ''ongeplande'' wereldreis

Beste mensen,

Ik ben van plan om volgend jaar mijn wereldreis te gaan maken, echter ik ben geen persoon die alles eerst doordenkt alvorens ik wat doe.
Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met ‘‘gewoon vertrekken’’. Ik wil beginnen met de trans siberian en vervolgens zie ik het wel.

Qua tijd, hostels en locaties plan ik vervolgens niks. Ik heb genoeg budget voor een langere periode (+ 1 jaar).

Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.

Ja en nee.

Ik heb een jaar gereisd en zo min mogelijk gepland. Maar soms moet je echt dingen vastleggen omdat je anders geen visum krijgt. Voorbeelden daarvan zijn de visa van Rusland en China. Je hebt soms een uitnodiging nodig, je moet soms hotelovernachtingen vastleggen of een uitreisticket.

1 like

Een goede instelling waarmee je uiteindelijk het meeste leert en vooral verrast zal worden. Ik moet echter wel zeggen dat je dit avontuur aan moet gaan met gezond verstand, een goede voorbereiding (zoals Jenny al aangaf) en genoeg geld achter de hand in het geval dat.
Voor een eerste keer kan er nogal veel op je af komen en ik zal er niet om liegen, het is ook een hele onderneming, daarom raad ik aan om het in stapjes te doen. Daar mee wil ik zeggen; begin niet aan te veel “eerste-keren” maar doe er steeds een paar tot dat je je er bij op je gemak voelt. Zo voorkom je het gevoel dat het je misschien allemaal te veel wordt.

Ik reis zelf tegenwoordig ook liever op deze wijze. Zoals ik al aangaf, op deze manier zul je het meeste verrast wezen. En laten we eerlijk wezen, het gaat uiteindelijk om de reis zelf, niet zozeer om de bestemming. Betekend echter niet dat plannen niet belangrijk is, een doel hebben en idee hebben van wat je wilt is belangrijk anders kom je ook nergens. Ik noem het een reis-kladje hebben.

En als laatste wil ik daar nog aan toe voegen om vooral een positieve instelling te hebben in het mom van: zie jij een glas die tot de helft gevuld is als half-vol of half-leeg. Is jouw antwoord half-vol dan zul je in veel situaties waar je in terecht komt wel een uitweg vinden. Leuke of minder leuke ervaring, het is uiteindelijk beide een ervaring, en het zijn vaak de minder leuke die het het beste doen op verjaardagen. :wink:

1 like