Ervaring met fietsvakantie in eigen land?

Hi!

In mei ben ik een weekje vrij.
Lijkt mij een perfecte mogelijkheid om dan met de fiets een deel van het land door te crossen.

Gewoon weer even terug naar de natuur.
Ik wil deels bij familie of kennissen slapen, indien mogelijk. Heb bijv. wel wat adresjes in Amsterdam, Zwolle, Amersfoort, Breda etc. En deels ook op campings, of in een blokhut of zo.

Heeft iemand ervaring met een fietsvakantie in eigen land?
Hoeveel km kun je per dag doen? En heeft iemand tips voor een mooie route?

Ik denk nu bijv. aan de noordzee route van de ANWB. Ik woon in het midden van het land, dus kan eigenlijk overal waar het mooi is wel heen. Noord, zuid of west, maakt me niet uit.

Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!

Ik zou lid worden van “vrienden op de fiets”, dan heb je er ineens een heleboel potentiele overnachtingsaadressen bij voor 18,50 per nacht incl. ontbijt
http://www.vriendenopdefiets.nl/

Erg verschillend hoeveel je per dag kunt afleggen. Ik ben nu een vakantoie rond het IJSselmeer aan het plannen met de kinderen (12, 14) en 40-60 op een dag moetgeen probleem zijn.
Ik ga slapen in trekkershutten, op een camping is met de jongens leuker dan bij een particulier overnachten.

Ja, vrienden voor de fiets is inderdaad een goede manier om goedkoop te overnachten! Vergeet ook de StayOkay hostels niet. Prima accomodatie voor een lage prijs.

Mocht je vanuit het midden van het land vertrekken (woon ik ook) richting Noordzeeroute, dan kan ik je een vetrek rchting Schoonhoven en dan langs de Lek fietsen van harte aanbevelen, schitterende route door de polder.

Wat ik zelf handig vind om te doen is van knooppunt naar knooppunt fietsen, die kun je vinden op oa de website van de Fietsersbond.

Veel plezier! Hopelijk zit het weer een beetje mee :wink:

Nou als het goed is ben je inmiddels terug en ben je er achter gekomen hoe heerlijk het is om in Nederland te fietsen. :slight_smile: En hopelijk ben je niet de witte bordjes met rode letters achteraan gegaan (de kortste, maar lelijke routes), maar heb je inderdaad de mooie ANWB-routes (met groen letters / speciale bordjes) gevolgd of knooppunten.

Ik vind het zelf altijd wel handig dat die ANWB-routes vaak langs treinstations komen, je kunt daar dus ook halverwege ‘op een route stappen’.

Die LF-routes zijn handig omdat ze twee kanten op met bordjes staan aangegeven.

Knooppunten zijn erg handig om zelf een route samen te stellen, of als hulpmiddel om op je plattegrond terug te vinden waar je bent (als je wel een vaste route fietst maar bv. een bordje hebt gemist).

Ook ik heb erg goeie ervaringen met Vrienden op de Fiets; een keer in een superleuke boerderij net buiten Kampen geslapen (erg aardige mensen); bij diverse gezinnen in kleine stadjes, en een keer zelfs in een buitenwijk van Antwerpen waar toen een openluchtconcert was. Het enige jammere t.o.v. een hotel vind ik wel dat je eigenlijk wordt geacht buiten de deur te eten, en 's ochtends heel vroeg te ontbijten en vertrekken… en dat ik me opgelaten voel om lang te douchen.
Laatst in een hotelletje was dat toch wat relaxter, lekker rustig douchen, uitslapen en ook dan kan je nog makkelijk een heel end fietsen op een dag. Maarja da’s natuurlijk wel duurder, vooral in je eentje.

Ik kijk zelf al erg uit naar mijn weekje fietsvakantie bij de Loire in Frankrijk! Hopelijk redelijk vlak landschap dar bij een rivier… en een heerlijk luxe B&B genomen. :slight_smile:

Drenthe is ook prachtig om doorheen te fietsen, mocht je nog iets zoeken voor volgend jaar :slight_smile:

Cecilia, jouw plannen voor de Loire klinken ook erg goed! Ik had ergens een georganiseerd iets gezien voor de Dordogne en de Provence. Zag er geweldig uit, alleen wil ik het dan zelf doen, niet georganiseerd, maar zelf mijn b&b’s uitzoeken en restaurantjes uitzoeken.

Overigens staat het fietsen van de Elfstedentocht ook hoog op mijn lijstje.

Heb ik ook gedaan. Was heerlijk! Hier staan wat foto’s die ik heb gemaakt.

In de Frankrijk forum van Wereldwijzer vind je veel handige websites om B&B’s te vinden (chambre d’hotes).

Ik vraag me eigenlijk af of Mae nog is gaan fietsen?..