Wij zouden naar Nederland gaan voor een fietsvakantie. Wij weten natuurlijk niet waar:). Nederland is heel groot. Mocht er iemand zijn die goede suggestie hebben waar het heel leuk, toeristisch en gezellig is en men het kan combineren met de fiets , zou het heel tof zijn om mij te helpen kiezen.
Bedankt voor de info.
Hallo,
Als vlakke land voldoende is: Veluwe en Drenthe (bos, heide etc.), eventueel Achterhoek en Friesland en delen van Brabant (die hebben minder bos en meer open land).
Als je meer wilt klimmen: Zuid-Limburg.
Dit zijn een aantal zeer bekende en mooie fietsgebieden…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
Nou zo groot is Nederland niet hoor.
Ik ben een keer in 4 dagen van Groningen naar Nijmegen gefietst via Kampen. En daarna nog wat rondjes daar in de omgeving van Nijmegen. Inderdaad heel mooi allemaal: Friesland, Gelderland / Veluwe… Kampen is ook een mooi plaatsje. En Zwolle, een van de Hanzesteden… de Hanzesteden daar in die omgeving zijn allemaal mooi en liggen volgens mij grotendeels aan de IJssel. http://www.hanzesteden.info/
Ik heb ook wel eens gefietst van Zeeland naar Antwerpen en Gent en dan via Breskens weer terug naar Vlissingen. Ik vond de stadjes in Zeeland wel heel pitoresk maar het fietsen daar is wel veel eentoniger dan in het oosten en noordoosten van Nederland.
Wat ook mooi schijnt te zijn maar ik nog nooit heb gedaan, is de LF1 route, helemaal langs de noordzeekust. Ik denk dat je die het beste van zuid naar noord zou kunnen doen want de wind staat heel vaak vanuit het zuidwesten.
Zelf vind ik Waterland ten noordoosten van Amsterdam ook heel leuk: Durgerdam, Holysloot, Ransdorp, Broek in Waterland, Marken, van Marken zou je op een veerpont met fiets en al naar Volendam kunnen… maar dit kan in 1 of 2 dagen. Eventueel zou je ook nog richting Het Twiske of Purmerend en De Rijp enzo kunnen fietsen. Verder richting Alkmaar wordt het landschap wel heel eentonig en plat (dus ook windgevoelig).
Misschien moet je eerst ook wat meer vertellen over je ervaring met fietsen en fietsvakantie en hoe je het wilt aanpakken, en wat je ervan verwacht.
- ben je op de hoogte van de beborde routesystemen die er bestaan voor mooie routes (in tegenstelling tot de snelste routes)? LF-routes, kleinere ANWB-routes, knooppunten?
- hoeveel kilometer vind je leuk om te fietsen op een dag?
- ga je met een eigen hybride fiets met bepakking?
- wil je kamperen, of in hotels verblijven, of bij Vrienden op de Fiets? (Een combi kan natuurlijk ook)
- wil je eigenlijk telkens naar een volgende overnachtingsbestemming fietsen, of wil je één basiskamp hebben en van daaruit verschillende rondjes fietsen?
- er bestaan ook speciale bike & barge tours (delen met de boot, delen fietsen), en georganiseerde fietstochten. Die kosten uiteraard geld en je moet ook maar net houden van vakantievieren in een groep.
Drenthe is prachtig, en ook rond de Kagerplassen (grofweg tussen Leiden en Aalsmeer) kun je heel mooi fietsen.
Ik mis in al de tips het mooie Westerkwartier in Groningen. Het is hier heel mooi om te fietsen met bossen en heidevelden in de nabije omgeving en anders wel het coulissenlandschap, waar boomwallen en houtsingels het landschap sieren.
Een verblijf op onze camping is daarbij aan te bevelen. Wij hebben verschillende fietsroutes gratis beschikbaar.
Boerencamping 't Hoogje, De Wilp