Fietsmaatje gezocht voor weekendjes weg

Hallo,

Ik ben bezoek naar personen die graag in de weekenden willen fietsen (vrijdag t/m zondag). Hoewel ik nog geen concrete plannen heb, is mijn plan om de komende tijd vooral weekendjes weg te gaan (en qua tijdsplanning wordt dat snel Belgie of Duitsland). En misschien in september/oktober een week weg, maar dan wat verder.

Afgelopen zomer heb ik alleen door NL gefietst (600 km). Dat is mij prima bevallen, maar in de toekomst wil ik graag ook in het buitenland gaan fietsen. (bv een paar dagen in Belgie of Duitsland). Dan lijkt het mij prettig als je met een ander of meer mensen fietst, bij voorkeur tussen 20-30 jaar. Maar mocht je nog jong van geest zijn, dan mag ouder ook ;).

Daarnaast vind ik het ook leuk om ervaringen uit te wisselen met mensen die al wel lange en verre fietsreizen hebben gemaakt. Waar moet je opletten? Hoe pak je dingen aan? etc.

Ik heb een trekkingsfiets en fiets ongeveer 20-22 km per uur. Ik kan zeer goed op mezelf zijn, dus een dag alleen fietsen vind ik prima als het qua snelheid niet op 1 lijn ligt. Het lijkt mij vooral gezellig om 's avonds een wijntje te drinken en gezellig wat te praten of een boekje te lezen. Ik lees dus graag, ik ben universitair opgeleid, rustig en zal ik eerder de natuur op zoeken, dan de stad.

Tot op heden slaap ik vooral in hostels en B&B’s. Het liefst niet al te duur. Maar kamperen lijkt mij ook erg leuk.

Mocht iemand hetzelfde idee hebben of ervaringen uit willen wissen, dan hoor ik dat graag!

Groetjes Anne

Hoi Anne,

Concreet wil ik nog niks afspreken, maar alvast een tip voor jou, mocht je het nog niet kennen: kijk eens op www.vriendenopdefiets.nl. Er zijn ook adressen in België en Duitsland. Altijd een lekker bed, warme douche en stevig ontbijt na je fietstocht.

Ik heb zelf niet echt behoefte om vaak een heel weekend weg te gaan, maar misschien wel een keertje. Ik ben meer van de dagjes fietsen in Nederland, bv. van treinstation naar treinstation (bv. langs een LF-route), of rondje vanuit huis en weer terug (al dan niet met knooppunten), of van een treinstation naar huis. Net hoe de wind waait (ik wil liefst eindigen met wind mee).
En ik zou eerst een andere fiets + tassen willen kopen voordat ik echt weer overnachtingen ermee ga doen, mijn sportfiets is pas gesneuveld…
En ik ben te oud hahaha, 36.
Maar verder herken ik wel dingen: natuur, lezen, 20-22km/u. Bospaadjes bijvoorbeeld vind ik erg leuk. Mijn maximum per dag wat ik nog leuk vind is ongeveer 60km (vlak land) of hooguit 80km als het moet (maar dan de dag daarna rust of maximaal 40km). Ik hou van veel picknicken en terrasjes tussendoor. Kamperen na een dag fietsen vind ik niet ideaal, wel gedaan hoor… maar dan ben je al moe en moet je nog je tent opzetten, eten kopen etc…

Ik ben net terug van een weekje Loiredal, Frankrijk, met fiets mee. Maar mijn fiets (racefiets van jaar of 30 oud, het stuur is vervangen door mountainbike-stuurtje) is half overleden. Dus ik wil eerst een nieuwe.

En nog een tip: ik kijk stiekem op de website van Cycletours wat leuke fietsgebieden zijn, en welke redelijk vlak zijn (categorie 1 voor met kinderen haha), en ga daar dan gewoon lekker zelf heen zonder via hen te boeken. (ohooo)

Ik had laatst ook veel goeie tips gekregen over gebieden in Duitsland, wacht ik zoek het even op. KLIK HIER. Ik had dus gevraagd over Duitsland, maar ben uiteindelijk toch naar Frankrijk gegaan. :slight_smile:

Oh ja en zoek eens in Hyves de hyve ‘Spaak Elf’ op, ik weet niet hoe actief mensen in dat groepje zijn maar daar zitten dus ook wel wat fietsfreaks. Ik zit er zelf ook bij maar om een of andere reden krijg ik de berichten niet in mijn mail, dus vandaar dat ik niet weet hoe actief ze zijn.

Groeten,
Cécile (Amsterdam)

1 like

Hoi Cecile,

Bedankt voor je bericht en nuttige tips! Het boekje Vrienden op de fiets ken ik en daar heb ik ook afgelopen zomer gebruik van gemaakt. Maar ik zal eens kijken of Duitsland iets is. Ik heb al van meer mensen gehoord dat je daar goed kunt fietsen.

Ik fiets zelf ook ongeveer 60-80 km op een dag, hangt een beetje van het weer af en soms zie ik iets leuks ‘cultureels’ (bv een kasteeltje) waarvoor ik even van mijn fiets ga.

Een tentje hoeft inderdaad niet altijd ideaal te zijn. Maar ik dacht als je misschien met meerderen bent dan kun je de lasten delen. Maar in mijn eentje zou ik dat niet zo snel doen.

Veel succes met het aanschaffen van je nieuwe fiets! Ik zal je tips ter harte nemen.

Groet,
Anne