Ervaring landmijnen Dalmatie in Kroatie

Hoi ,
Wij willen deze vakantie met de jongens (13+16) naar Kroatie . We willen naar de streek Dalmatie en wel Zadar tot ± Split. We houden van snorkelen, duiken en rondneuzen hoe het overal is. Maar nu zijn er nog veel landmijnen! Hoe is dat?? Gevaarlijk? Moet je echt op de paden blijven; is er nog veel oorlogsverleden; zijn de mensen er wel een beetje vriendelijk? Wat ik gelezen heb op het internet is namelijk niet zo erg positief wat de sfeer betreft. De natuut is prachtig , maaar de mensen en de sfeer?

Wie kan er ons iets over zeggen?(anders gaan we weer naar Corsica, is erg mooi)

Alvast bedankt!!
Gr,

Hallo,

Zelf weekendje Split geweest vorig jaar en net familie terug van 10-daagse reis Zadar tot Dubrovnik. De gecombineerde ervaringen:

  • Snorkelen en duiken heeft zeker niet geleden onder de oorlog
  • Wandelen in de populaire routes/gebieden, zoals de nationale parken, ook niet meer. Daar zijn alle relevante stukken mijn-vrij gemaakt. Maar ‘geheel zelf je route trekken’ is inderdaad potentieel niet risicovrij, staat me iets bij van in 2007-2008 een NL toerist die een been kwijt raakte door een wandeling-op-eigen-koers. Echt goede waarschuwingsbordjes enzo doen ze niet aan.
  • Mensen zijn gewoon mediterraan-vriendelijk. Ietsje minder dat wat we gewend zijn van pakweg Spanje of Portugal of Griekenland, beetje meer Italiaans-arrogant met een onderstroom van Oosteuropese gereserveerdheid natuurlijk. Maar zeker geen barricade voor aldaar reizen hoor!

Goede reis,

<Erik> & [Sandya]

bedankt voor je reactie! Als we geen paden verlaten raad je het ons wel aan? is de natuur erg mooi?

Ja en ja. Fabuleuze natuur met name in de parken, zoals de ‘Krka’ watervallen achter Zadar!

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Als ik zondermeer gewoon "karta mina u hrvatskoj"op Google intik krijg ik een kaartje met de mijnenvelden.Groene puntjes zijn geschoond en de rode nog niet.De gevaarlijke gebieden worden duidelijk met borden aangegeven.Zo staat er eentje op een dertigtal meter van mijn balkonnetje.In dat doornige struikgewas heb ik trouwens ook niets te zoeken.Wie er een foto van wil moet maar zijn emailadres opgeven.

Ik wil even reageren op je vraag m.b.t. de Kroaten zelf. Je hoort er inderdaad heel wat van zeggen, maar veel van die vertelseltjes zijn vooroordelen. Ik heb Kroatië al een redelijk aantal keren bezocht (verschillende regio’s en steden) en heb nog nooit met ook maar één Kroaat problemen gehad. Ik ervaar ze altijd als heel correct, wel een beetje op zichzelf, maar zeker niet te beroerd om je te helpen. Eén ding is altijd een beetje wennen en dat is hun rijstijl, want die is behoorlijk agressief, maar verder echt helemaal geen schrik van hebben!

P.S.: Mocht je voor Corsica kiezen, ik kom er net van terug en kan het je zeer warm aanbevelen, schitterend eiland, maar de bewoners… Das dan weer wel wat anders dan de Kroaten…

bedankt Geoffrey!

Jij bent dus ook Corsica gewend en Kroatie. Wij zijn 2jaar achter elkaar naar Corsica geweest…Prachtig!! De oost en de west kust gehad , maar nog niet helemaal het binnenland en de noordkant.
-Kun jij ons vertellen of de natuur net zo mooi of meer/minder is?
-De baaitjes ook mooi te snorkelen zijn?
-De campings zijn in Corsica vaak klein maar gemakkelijk en jouw Dalmatie ervaringen? Kun je in Dalmatie ook net als in Corsica niet bespreken en toch een plek??
-Het idee dat er landmijnen zijn trekt vooral mij niet zo aan …je weet maar nooit (met 2 kerels van 13 en 16 mee). Maar misschien stel ik mij wel aan en is het goed voor elkaar.

bedankt en gr

Hallo!

Met de noordkant heb ik ook niet zoveel ervaring. De zuidkant daarintegen wel (laat ons zeggen van Ajaccio tot aan Porto en dan de bergen in tot in Corte). Verder dan Corte ben ik op vlak van afstand tot de noordkant nog niet geraakt helaas.

Het verbaasd me wel een beetje dat je zegt dat je op Corsica zonder te bespreken een plek kan hebben. De ervaringen die ik heb gehoord zijn net dat de campings in de zomermaanden gewoon helemaal vol zitten en plaatsen soms zelfs gedeeld moeten worden. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar goeie vrienden van me doen dit zowat ieder jaar en zij hebben me dit al enkele keren gezegd. Zij hebben overigens wel ervaring met de streek rond de Bastia & Cap Corse en zijn er bijzonder over te spreken.

Wat die landmijnen betreft… Het is een feit dat er in delen van Kroatië nog landmijnen terug te vinden zijn, maar zoals je kan verwachten bevinden deze zich echt grotendeels in niet zo toeristische gebieden. Of je er daadwerkelijk nog speciaal rekening mee moet houden kan ik je zo niet 1,2,3 zeggen, maar ik heb nog niemand gehoord die er één is tegengekomen. Ik zou me er niet zozeer zorgen in maken, maar let natuurlijk misschien wel op in welke gebieden je terecht komt, beter voorkomen dan genezen natuurlijk :wink: