Wij overwegen om deze zomer met de camper naar Kroatie te trekken.
Is dit land veilig ? Wie heeft hier reeds ervaring mee ?
Graag willen wij vooral snorkelen en leuke rotsstrandjes bezoeken, waar ook onze hond niet geweerd wordt. Is dit in Kroatie nog mogelijk, want in Spanje staan de verbodsborden voor honden bij de meest kleine strandjes.
Massatoerisme is niet aan ons besteed, maar we willen uiteraard wel de gezellige sfeer en mogelijkheden om bv te snorkelen, jet-skieen, boottochtjes, dus een beetje toerisme is wel nodig.
Graag advies van ervaren Kroatiebezoekers.
Gert Tielen
In die 40 jaar dat ik er kom heb ik qua veiligheid daar geen negatieve ervaringen meegemaakt.Ook met de hond zal het wel meevallen .Wil je
grotendeels massatoerisme vermijden,ga dan naar Dalmatië en niet naar
Istrië.Is trouwens nog iets goedkoper ook.Rotsstrandje in overvloed en snorkelen kan je zowat overal.
Toen mijn hond nog leefde ging die werkelijk overal mee naartoe en heb er nooit problemen mee gehad. Van mij wist iedereen dat, wanneer ze mij zagen, de hond niet ver weg kon zijn. Ook wanneer ik klanten ging bezoeken was ze er altijd bij. In sommige dorpjes sta ik bekend als ‘de man met de hond’.
Op de meeste campings zijn honden welkom, maar moeten ze aan de lijn en is er een speciaal uitlaat plekje.
Strandjes buiten de campings zijn er volop en daar kan de hond gewoon los lopen (tenzij het een gevaarlijke hond is of eentje die altijd anderen lastig valt).
Echter, niet op alle strandjes is genoeg schaduw te vinden en dan kan het voor honden zeer warm worden, hou daar dan rekening mee. In Istrie liggen de wegen gelukkig ver van de stranden oftewel de hond kan niet zo op de weg rennen, maar langs de kustweg Rijeka - Zadar is de afstand tussen weg en strand zeer klein.
Voordeel is wel dat vrijwel alle Kroaten honden thuis hebben en ze vinden het geen probleem vinden wanneer je de hond mee naar het restaurant of ergens anders naartoe neemt.
Qua veiligheid hoef je je niet zoveel zorgen te maken, maar…veel toeristen trekken ook buitenlandse criminelen aan. De laatste jaren hebben de campiings te maken met Oost-Europese groepen, die het voornamelijk hebben voorzien op tenten en makkelijk te openen caravans. Deze groepen kom je voornamelijk tegen op de mega-campings, waar ze minder opvallen.
Maar, om je gerust te stellen, ik heb in al die jaren nog nooit iets meegemaakt, heb af en toe gewoon 's nachts de auto open staan, zelfs de voordeur van mijn huis heeft wel eens gewoon open gestaan, nooit wat gebeurd.