Mijn vriend en ik willen volgend jaar ± 3.5 week doorbrengen in China of we gaan Thailand&Vietnam doen. We moeten in juli-aug gaan. Ik zag op deze site Klimaat & beste reistijd China » Rondreizen | Riksja Travel het volgende staan over het klimaat. Wie heeft er ervaring over China in deze tijd?
Regent het echt zoveel? Hoe is de warmte daar? Kent China een hoge luchtvochtigheid e.d.? En kunnen we het beste van Beijing naar Hong Kong of andersom.
Als we Vietnam Thailand doen wilde ik van bangkok naar chang mai en dan terug naar bangkok om naar vietnam noord en dan vliegen naar zuid en via land door cambodja naar zuid thailand om daar eilandjes te bekijken en dan terug vliegen via bangkok of phuket…
Wat Thailand/Vietnam betreft zou ik persoonlijk rechtstreeks op Hanoi vliegen en van daaruit richting Ho Chi Minh City.
Onderstaande route heb ik zelf een maand geleden gedaan.
Ho Chi Minh City (bus = 6uur*) richting Phnom Penh.
Phnom Penh (bus = 6uur*) naar Siem Reap, zeker 3 dagen voor Angkor Wat uit trekken…
Siem Reap naar Poipet/Aranyaprathet, 2,5 uur met luxe auto.
Vanaf Aranyaprathet is het weer 4 uur richting Bangkok
Volgens mij is dit de handigste route, maar zoals je ziet ben je dus al ruim 18 uur aan extra reistijd kwijt door vervoer over land. Of als het even tegen zit door de vertrektijden kost dit je 3 dagen…
*Met de bus heeft niet mijn voorkeur, 2x6 uur durende rit met ware doodsangsten in het vooruitzicht
Als ik jou was zou ik het Lonely Planet boek over China aanschaffen (€ 21,99 bij Bol.com). In dit boek staat per regio aangegeven wat de beste tijd is om te gaan. Ook staan er gegevens over temperatuur en neerslag. Wat ik daarnaast zelf erg handig vind is dat er ook diverse reisroutes gegeven worden, varierend van 10 dagen tot meerdere weken.
Erg handig boekje waar je veel plezier van hebt! Is wel ruim 1.000 pagina’s en geheel in het Engels.