We hebben het plan om volgend jaar naar Afrika op vakantie te gaan. Nu ik er wat meer over gelezen heb zou ik graag willen weten wie er zowel naar omgeving Kruger als Botswana is geweest en wat het verschil is in het spotten van de dieren op deze twee plekken.
Het grootste verschil zal zijn dat alle parken in Zuid-Afrika omheind zijn, zo ook in Kruger en het dus in principe een groot dierenpark is. In Botswana kennen ze geen hekken en loopt alles frank en vrij rond.
Botswana is inderdaad avontuurlijker, primitiever en duurder, meer wat je je voorstelt bij Afrika. Wat Ramon zegt over dierentuinen in Krugerpark vind ik onzin, na 50 meter zijn de hekken uit het zicht en lopen de dieren net zo vrij rond als in Botswana. In krugerpark is het makkelijker grotere afstanden af te leggen dan in parken in Botswana, hierdoor neemt de kans dat je meer dieren ziet toe. Maar van de andere kant: Als je tijdens de droge periode in bijvoorbeeld Chobe langs de rivier rijdt dan zijn daar ook gegarandeerd veel dieren.
Ik denk eigenlijk dat je ZA en Botswana moeilijk echt kan vergelijken. Zeker als je niet exact aangeeft wat je verder nog wil doen of wanneer je gaat.
We willen volgend jaar juli naar johannesburg vliegen en van daaruit
of het noorden/ noordoosten van Zuid Afrika tot aan St Lucia en weer terug naar Johannesburg
of we gaan via de panoramaroute naar Botswana en weer terug naar Johannesburg.
Ik lees dat Botswana duurder is en ik denk dat misschien de afstanden groot zijn waardoor je veel in de auto zit. We hebben 3 weken de tijd.
Daar tegenover lijkt mij Botswana avontuurlijker en dat je de dieren in een mooiere omgeving kan zien en minder toeristisch.
Ik hoor graag tips.
Jullie idee om het noord-oosten van Zuid Afrika te gaan bezoeken en dan tot St. Lucia af te zakken alvorens terug naar Jo’Burg te gaan zou (zeker voor een eerste keer Afrika) een uitstekende keuze zijn. Ik heb deze route ooit in 1996 gedaan (en in 2009 herhaald) bij mijn eerste bezoek aan Afrika en het is een hele mooie route met heel veel variatie. Concentreer je op Botswana een volgende keer!
Martijn, wat ik bedoelde met dierenpark is dat het in feite omheinde parken zijn. Dan kunnen de parken nog zo groot zijn, het blijft omheind. De dieren kunnen derhalve niet van park naar park trekken. In Botswana kunnen ze overal heen. Daarnaast is er in Zuid-Afrika ook een “trade” van dieren tussen de verschillende parken. Dit vind ik ook enigszins discutabel…
Omheind is relatief. Kruger NP is in het uiterste noorden (Pafuri) en in het Oosten waar het samengaat met Limpopo NP niet omheind. Ik geloof zelfs dat Kruger in het uiterste zuiden (Crocodile river) op plaatsen ook geen hekken kent… Daar waar de kans op contact met de lokale bevolking het grootst is zijn hekken waarschijnlijk onvermijdelijk. Ook zijn er plannen om ‘corridors’ te maken zodat de dieren ‘vrij verkeer’ hebben tussen de Parken: Kruger (RSA), Gonarezhou (Zimbabwe) en Limpopo NP (Mozambique). Geen idee hoever ze hiermee gevorderd zijn. Al met al zul je in het Kruger Park echt niet het gevoel hebben in een ‘Dierenpark’ rond te rijden. Beste ‘Wild’ ervaringen doe je in Kruger op in het midden en noorden van het Park. Veel minder toeristen.
p.s. Trade van dieren komt ook voor in Botswana… Link hier.