Ervaring Kruger en Botswana

We hebben het plan om volgend jaar naar Afrika op vakantie te gaan. Nu ik er wat meer over gelezen heb zou ik graag willen weten wie er zowel naar omgeving Kruger als Botswana is geweest en wat het verschil is in het spotten van de dieren op deze twee plekken.

Liza

Het spotten van dieren is overal op de wereld het zelfde. In Botswana leven de dieren in de Okavango Delta in overvloed aan water en voedsel, wat je in Kruger niet hebt behalve op de weg H4-2 langs de Sabie rivier en een stuk bij Olifands rivier. In Moremi heb je altijd een 4x4 nodig om dat de wegen te drassig zijn om er over te rijden of te droog zo dat je in de zand blijft steken. Chiefs Island is een mogelijkheid maar dan vlieg je van Maun en dan ga je met mokoro’s op safarie met een gids.
Geniet die reis Jan

Volgens mij is een rondreis in Botswana wel avontuurlijker maar tegelijkertijd ook duurder. Heb je ervaring in beide landen en wat is jouw ervaring?

Liza

Ik vond het niet te vergelijken. Ben zowel in Botswana als Zuid-Afrika met een groepsrondreis geweest. In Botswana enorm veel wild gezien echter nauwelijks dorpen/cultuur oid. Wij kwamen vnl voor de natuur dus dat was prima. Regelmatig vast gezeten met de Landrover, te laat voor overnachtingsplaatsen e.d. pech, wachten op onderdelen, wild kamperen e.d… Wij vonden het geweldig! Er moest enorm geimproviseerd worden en er werd een groot beroep op je flexibiliteit gedaan. Zuid=AFrika was ook prachtig maar meer Westers, meer ‘bewoonde wereld’. Ik denk dat Botswana veel avontuurlijker is, ons safariland nummer 1. Wel een stuk duurder dan ZA.
Succes met je keuze. Het zijn beide FANTASTISCHE landen.
Groet Liesbeth

Hoi Liza,

In beidde landen kun je geweldige dieren spotten. Belangrijkste verschil is dat je Zuid-Afrika makkelijk met eigen huurauto kunt doen, en in Botswana je met 4x4 op pad moet gaan en op de GPS moet rijden.

Zuid-Afrika heeft bergen-stranden-half woestijn en busveld. Botswana heeft woestijn, half-woestijn en bushveld. De Okavango delta is een uniek eco-systeem dat je eens in je leven bezocht moet hebben.

Botswana is duurder, er gaan geen rechtstreekse vluchten naar toe (je moet via Johannesburg gaan) en de entree tot de wildparken is duurder dan in ZA. Lodges en accommodaties zijn vaak erg luxe en daar hangt ook weer een prijskaartje aan.

Wij hebben in 98-99-2002 Botswana aangedaan en hier gekampeerd, de meest economische manier :).

Veel plezier met je voorbereidingen.

Groetjes vanuit de bush,

Corné.
Amukela Game Lodge.

Ikzelf zit in een vergelijkbare twee sprong, maar hoeveel euro verschil praten we dan?

ZA 2500 en BOSW 4000?

Ha Liza,

Zowel Zuid Afrika als Botswana zijn fantastische landen om op safari te gaan, maar niet te vergelijken met elkaar. Zoals Corné al aangaf is Zuid Afrika prima op eigen gelegenheid te doen en als je naar Botswana wilt, moet je wel wat meer aan voorbereidingen doen. In Kruger kun je niet verdwalen want alle wegen zijn genummerd en bij de ingangen kun je een uitstekende kaart van het park kopen. In Botswana ligt dat wel wat anders. Daar moet je wel een goed GPS bij je hebben anders is het wel ‘een beetje’ een doolhof.
Is het de bedoeling dat je met een gids op pad gaat of wil je zelf gaan rijden.
En als het Botswana wordt, wil je dan in Lodges??? of kamperen.
In Kruger kan het , afhankelijk van de tijd van het jaar dat je er naartoe gaat weleens druk zijn, met name in het zuidelijke gedeelte. Botswana is, ook omdat het veel duurder is, een stuk rustiger.
Als je voor het eerst naar Afrika gaat en je wilt het wel op eigen gelegenheid doen, (is aan te raden want dan kun je zelf de route in het park bepalen en ook hoelang je op pad wilt gaan en dergelijke) zou ik Zuid Afrika/Kruger aan raden.

succes
Ruud

Bedankt voor de reacties. We gaan ons nu eerst op Zuid-Afrika richten.
Liza

De Noord/Oost hoek van Zuid Afrika zal je niet teleurstellen!

Gr. Hans