entreegelden excursies Brazilië

Hoi hoi,

Wij gaan begin mei naar Brazilië en gaan daar rondreizen. We bezoeken het Amazonegebied vanuit Manaus, gaan naar de Pantanal, chapada Diamantina en de Iguacu Falls. Kan iemand me vertellen bij welke van deze plekken entreegelden betaald moeten worden en weet iemand een schatting van de totale kosten hiervan?

Alvast bedankt voor de reactie,
Jolanda

Ons actie-terrein ligt in grote mate in** Chapada Diamantina Nationaal Park** (naast andere highlights in Bahia uiteraard) en ik kan jullie vertellen dat entree-gelden die je daar betaalt nogal variabel zijn en in sommige gevallen (grotten) sterk overdreven (ivm prijs / kwaliteit)

• de wandeling naar de Cascata da Fumaça is een vrije “gift” maw jij bepaalt zelf hoeveel je wilt geven (meestal geven de bezoekers iets tussen 5 à 20R$)
  • de beklimming van de Pai Inaçio was tot voor kort ook met dit systeem maar sedert september vraagt men nu 5R$ pp
  • de diverse grotten in het park lopen nogal uiteen ttz tussen de 15 à 35R$ pp, + in sommige gevallen ook nog parkeergeld (Poça Azul), en het zijn zeker niet de duurste grotten die de beste zijn (Lapa bvb), wat mij het laatste jaar opviel is hoe commerciëler hoe klantonvriendelijker
  • andere wandelingen op privé-terreinen kosten tussen de 5 à 25R$ pp

Tropische groet uit Bahia

Als de site actueel is R$41,10 pp en R$7 voor kinderen. http://cataratasdoiguacu.com.br/portal/paginas/72-valores-dos-ingressos.aspx
En hier staat meer over de argentijnse zijde in pesos http://www.traveliguazu.com.ar/paseos.php

Volgens mij zijn de pantanaltours tussen de 450 en 600 reais pp voor 4 dagen Zuid Pantanal vanuit Campo Grande. Maar je kunt ook vanuit Cuiaba naar Noord Pantanal iets duurder volgens mij. Gewoon ter plekke op het busstation boeken en onderhandelen.

De rivier de Iguaçu vormt de natuurlijke grens tussen Brazilië en Argentinië, waarmee dus ook de watervallen. Ik heb voor de Braziliaanse kant van de watervallen R$50,- (+/- 20 euro) per persoon moeten betalen en aan de Argentijnse kant 100 Argentijnse Pesos (+/- 20 euro) per persoon. De Argentijnse Peso schommelt heel erg dus de ene keer is het goedkoper dan de Braziliaanse kant en de andere keer duurder. Wil je daar nog een boottocht maken kost het nog eens 50 pesos (7 tot 10 euro). Deze laat je foto’s maken vanaf het water en vaart daarna gedeeltelijk door de watervallen.

De Braziliaanse kant van de watervallen biedt hoofdzakelijk een ver-uitzicht waarbij je het natuurfenomeen in geheel kunt zien in een drie uur durende wandeling. Bij de Argentijnse kant loop je langs het gedeelte waar je vanaf de Braziliaanse kant op uit kijkt, dus echt langs de watervallen. Dit is, afhankelijk van het wandeltempo en behoefte om foto’s te maken, een gemiddeld 5 a 6 uur durende wandeling inclusief pauze, exclusief (een) eventuele boottocht(en). Het is echt een aanrader om beide parken te bezoeken aangezien de reis erheen duur is en het nog maar de vraag is of je er weer zult komen. :slight_smile:

Een echte aanrader is om de Iguaçu Falls van de Braziliaanse kant te combineren met een bezoek aan Parque das Aves: het grootste vogelpark van Zuid-Amerika. Deze ligt schuin tegenover de ingang van het Iguaçu Nationaal park en herbergt en vormt een broedplaats voor voornamelijk beschermde vogelsoorten van Zuid-Amerika. Entree is, dacht ik, R$20,- (+/- 8 euro). Het toegankelijke gedeelte van het park bestaat uit meerdere gigantische volières waarbij je heel dichtbij de tropische vogels kunt komen, leuk voor foto’s en een prachtige ervaring.

Bovendien beschikt de nabijgelegen stad: Foz do Iguaçu samen met de Paraguayaanse stad Ciudad del Este over 's werelds grootste dam, misschien niet 's werelds mooiste maar wel indrukwekkend. Prijzen hiervoor weet ik zo niet maar zou ik kunnen opzoeken. Nabijgelegen (een brug over) is de Paraguayaanse stad Ciudad del Este: de op 2 na grootste tax-free zone van de wereld; voor als je nog van plan bent om een keer een leren tas of jas te halen of een goede backpack tas. Voor meer tips, mail me even. :slight_smile: