Enquete :Waarom ga je elke keer op reis naar hetzelfde vakantieland?

Waarom gaan mensen bijvoorbeeld allemaal naar dezelfde plekken? Er zijn zat landen die prachtig zijn, maar waar weinig mensen naar toe op vakantie gaan. Want half Nederland gaat op vakantie waar andere Nederlanders zijn. Spanje en Frankrijk hebben gewoon campings waar Nederlands de voertaal is.
Hieronder kan je reageren over het onderwerp !

heerlijk er is zoveel te zien. we voelen ons veilig

Ik denk dat het voor veel mensen een beetje als thuiskomen voelt. Persoonlijk vind ik het leuk om nieuwe dingen te zien en te ontdekken, maar misschien later (met kinderen) zou ik er ook voor kiezen om naar dezelfde plek te gaan als het goed bevallen is. Grote kans dat er dan veel gezinnen hetzelfde denken, net zo leuk voor de kinderen. :slight_smile:

Het moet met vertrouwen en aan je verwachting voldoen of in mijn geval het land (Nieuw zeeland) fantastische vinden ( emigratie kriebels) en na 3x de rest gaan bekijken en toch…

En andere landen dan Nederland zijn ook zoveel groter! Daar kan je gewoon wel heel vaak heenreizen en nog nieuwe dingen zien. Maar ik denk ook dat het een combinatie is van in je element voelen bij het klimaat, de mensen, de omgeving en de mogelijke activiteiten die je er kan doen.

www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Ik denk dat je ook het verschil moet zien tussen op vakantie gaan en reizen. De meeste mensen op dit forum zijn reizigers. Die zijn benieuwd naar nieuwe plekken, het liefst nog niet ontdekt door de massatoerist. Als je reist blijf je meestal ook niet te lang op 1 plek hangen, omdat je te benieuwd bent naar wat er verderop te zien is. Vakantiegangers, in doorsnee genomen, zijn mensen die best wel wat willen zien van de omgeving, maar vooral een paar weken rust willen en willen genieten van de omgeving waar ze zijn en natuurlijk het (mooie) weer. Zelf ben ik beide. Ik wil graag op reis, maar vind het ook prettig om soms wat langer om 1 plek te blijven om wat meer van de omgeving te zien. Daarnaast als ik het ergens goed naar mijn zin heb gehad, vind ik het ook fijn om daar op een later moment nog eens naar terug te gaan. Een soort herbeleving van je vorige reis/vakantie en bovendien een mooie kans om die dingen te gaan doen/ te bekijken, die je de vorige keer hebt overgeslagen vanwege gebrek aan tijd.

Zelf vind ik de tweede keer dat je een stad of land bezoekt meestal het leukste: zo bijzonder om vertrouwd te zijn in Verweggistan. De derde keer is ook nog erg leuk.

Via Wereldwijzer app

Denk dat iedereen wel vaker terug gaat naar een bepaalde plek. Voor mij is dat Berlijn en inderdaad voel ik me er thuis. Maar ja… te lang thuis zitten is ook maar saai he ? :smiley:

Ik heb dat wel met Azië in het algemeen en Japan in het bijzonder: sinds mijn eerste trip naar China in 2006 ben ik 15 keer die kant op geweest, waarbij Japan 8 keer onderdeel van de reis vormde. Dat is niet omdat ik keer op keer hetzelfde wil beleven, maar juist op zoek ben naar méér van hetzelfde. Meer festivals ervaren, meer mooie plaatsen bezoeken, meer van de cultuur meekrijgen, meer van de culinaire specialiteiten genieten. En zolang een land nog volop van dat “meer van hetzelfde” te bieden heeft, waarom dan niet?

Op het moment dat een reis als een herhaling van een voorgaande reizen gaat voelen wordt het een ander verhaal. Dat gevoel had ik bijvoorbeeld bij m’n derde reis naar Noord-Korea, net als de eerste keer een reguliere groepsreis (de 2e keer was een maatwerkreis, en daardoor een volstrekt andere ervaring), en dan is het “been there, done that”-gehalte toch te hoog. Niet dat ik nu genoeg heb van het land, maar een volgende keer zal ik dan wel een meer passende reisformule moeten zoeken.

De laatste jaren was de interesse om onbekende landen te bezoeken ook wel wat weggeëbd. Ik heb ooit wel een “wishlist” van bestemmingen gemaakt, een aardig deel daarvan heb ik inmiddels bezocht, maar het restant trekt me niet meer zo. Toch heb ik aan m’n trip naar Moldavië eerder dit jaar wel gemerkt dat ik het nog altijd leuk vind een voor mij totaal nieuw en onbekend land te ontdekken. Wat dat betreft probeer ik daar met m’n reizen toch wel enigszins een balans in te vinden. De stempels in m’n paspoort wijzen echter toch uit dat die balans nog altijd enigszins uitslaat naar herhaling…