Wij vertrekken binnenkort naar Vietnam en hebben een ticket van Bangkok naar Ho Chi Min city geboekt. Ons visum (on arrival) is 3 maanden geldig.
We hebben geen definitieve route of tijdsplanning.
Soms lees ik dat je een retour of onward ticket moet kunnen tonen, anders kom je Vietnam niet binnen…
Soms lees ik dat dat NIET nodig is.
Voor zover ik weet, is dat wel mogelijk. Maar dan denk ik wel dat je moet kunnen aantonen dat je op doorreis bent en niet in Vietnam blijft om bijvoorbeeld te werken met een toeristenvisum. Zelf heb ik deze ervaring niet, maar hopelijk weten andere gebruikers je hun ervaring te vertellen. En anders kun je altijd minbuza bellen.
volgens mij moet je idd kunnen aantonen dat je weer weg gaat, door bijv een visum van een ander land al te hebben… zwart op wit kunnen ze zeggen anders dat je het niet kunt aantonen… lijkt me overigens sterk dat ze je weigeren maar het zal je maar geburen zeg…
Aangezien je via een “VOA” het land binnen komt moet je bij het betreffende loket een formulier invullen;APPLICATION FOR ENTRY AND EXIT VISA
(For foreigners). In dit formulier moet je invullen het doel, de wijze van verlaten van het land en naam van reisbureau of familie, bekenden of verbljifadres van de eerste overnachting.
Je tekent dit naar waarheid ingevuld.
Wanneer je sommige vragen onbeantwoord laat kun je een probleem krijgen.
Dat je een "letter of approval " hebt wil dus niet automatisch zeggen dat je Vietnam inkomt.
De finale beslissing ligt op het vliegveld van Saigon.
Gezien de informatie die hebt gegeven; je blijft waarschijnlijk niet voor eeuwig in deze contreien en hebt dus een open ticket o.i.d hebt., dan is er geen enkel probleem wanneer je je verblijf niet invult.
Heb je dit niet en geen enkele relatie met Vietnam ( hotel, bekenden, reisbueau o.i.d ) of geen onward ticket kan je dus problemen verwachten ( is afhankelijk van de beambte zijn humeur en flexibileit )
Een tweede obstakel is de luchtvaartmaatschappij die je naar Vietnam brengt.
Deze moet namelijk een boete betalen voor je onterechte vervoer en zelf de terugreis verzorgen.
Dus daar zit ook een controle.
Dit geschreven hebbende ( dit is officieel beleid ) is het dus van de betreffende beambte afhankelijk hoe hij e.a. beoordeeld.
Aangezien steeds meer mensen door Vietnam trekken ( backpacken ) worden ze wel flexibeler, maar het blijft eigenlijk wel een gok.
Dus als er mensen zijn die het wel gedaan hebben en het land binnenkomen positief reageren, staan er aan de andere kant ook mensen die het niet gelukt is.
Mijn tip zou zijn om in ieder geval een hotel te boeken voor de eerste nacht, zodat je dit veld op het formulier al kunt invullen. Het bij het verlaten van het land vul je dan je waarschijnlijke plaats in en dan is wel alles ingevuld.
Een van de reden dat je bij hotels onder 5 sterren ( en hotels onder 4 sterren die niet van Saigon Tourist zijn ) je paspoort moet inleveren is een controle van de politie. Deze controleren je paspoort en kijken of dit klopt met je visumaanvraag en duur van je visum.
Ik weet dat dit je niet echt verder helpt maar dit is eigenlijk wel de praktijk, maar wel een tip hoe eventueel kunt doen.
is dit betrouwbaar? ik ga 6 weken en en heb er dus eentje nodig voor drie maanden geloof ik, hoe werkt het visum on arrivel? en kan ik daar ook voor multiply entries kiezen? hoeveel kost het ongveer?
Er zijn diverse sites/organisaties die de APPROVAL LETTER voor VOA verzorgen.
Bijvoorbeeld: http://www.visa-vietnam.org/
Dit werkt alleen bij aankomst per vliegtuig.
Die papieren lever je bij aankomst samen met 1 pasfoto (geen 2 dus) en paspoort in bij een loket van het VOA-kantoortje. Wanneer de rij niet te lang is (zorg dat je niet achterin het vliegtuig zit), dan heb je binnen een paar minuten bij het loket aan de andere kant van het kantoortje je paspoort na contante $-betaling met ingeplakt VISA en een mooie rode stempel terug.
Zorg dat je voldoende dollars bij je hebt (altijd bruikbaar).
Daarna aansluiten bij de (norse) douane voor nog meer stempels.
:wereld:Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!
Wij zijn inmiddels 2 dagen in Vietnam en alles is vlekkeloos verlopen.
Eerst hebben we een letter of approval aangevraagd zoals meerdere malen in dit forum is beschreven.
Daarna hebben we thuis het visa application form ingevuld (met pasfoto) zodat we dat bij aankomst meteen konden overhandigen aan de beambte.
Dan word je visum in orde gemaakt en betaal je de fee, er waren ongeveer 10 mensen en binnen een half uur was iedereen geholpen.
Daarna ga je zonder problemen door de douane en sta je bijna meteen buiten… (het vliegtuig van Ho Chi Min City is vrij klein).
Helemaal geen problemen dus, geen vragen over retourticket of iets dergelijks…dus we hadden ons helemaal geen zorgen hoeven maken, allemaal bedankt! hartstikke TOPPIE!!!