Beste allemaal,
Over iets meer dan een maand ga ik waarschijnlijk aan de slag bij IBM in Johannesburg. Wat betreft het werk zelf weet ik ruim voldoende, maar ik had nog enkele praktische vragen over het wonen in Zuid-Afrika, en dan met name Johannesburg.
Nu zal ik zelf zo tussen de 1750 en 2000 euro meenemen naar Zuid-Afrika, en zal ik daar 9600 ZAR netto gaan verdienen. Van die 1750,- wil ik in ieder geval een goedkoop autootje daar kopen, dus mijn eerste vraag is: Hoeveel kost een goedkoop barreltje daar? Zag op internet er al genoeg staan van rond de 1000,-, maar zijn er daar ook veel occasionbedrijven waar je nog goedkoper uit kan zijn? Heb zelf redelijk veel verstand van auto’s, dus kan voor een goede prijs wel een leuke auto kopen, enige wat ik belangrijk vind is namelijk dat de motor, remmen ed goed werken.
De tweede vraag die ik had is of die 1000,- voldoende zal zijn om de eerste maand goed door te komen? Begreep dat het eten enz erg goedkoop is in Zuid-Afrika en dan ik sowieso van die 9600ZAR goed kan leven, icm benzinekosten, huur(wat ca 3500 ZAR zal kosten) en boodschappen. Mensen die me hier in kunnen adviseren en of een auto inderdaad noodzakelijk is in Johannesburg, of is het openbaar vervoer er ook redelijk te doen? En hoe zit het met taxiprijzen daar?
De laatste vraag die ik momenteel nog heb, is welke wijken er leuk zijn en vooral veilig om te wonen? IBM zit zelf in Sandton, en wil eigenlijk(indien ik geen auto heb) zo dicht mogelijk bij IBM zitten. Maar aangezien Sandton redelijk duur is, vroeg ik me af of er nog andere leuke, veilige wijken zijn in Johannesburg?
Alvast heel erg bedankt!
Grtz, Martijn