enkel ticket Argentinië - douaneproblemen

Besten,

In december wensen mijn vriend en ik aan een reis door Zuid-Amerika te beginnen. We zijn van plan om op eigen kracht en tempo naar het Noorden te trekken, na een bezoek aan Patagonië.

We hadden graag een enkel ticket naar Buenos Aires geboekt, maar al twee keer heeft het reisbureau ons sterk afgeraden dit te doen (tot op het punt dat ze het ticket eigenlijk bijna niet wouden verkopen). Met een enkel ticket zouden we sowieso geweigerd worden aan de douane.
Wat zijn jullie meningen hierover. Heeft er iemand (recente) gelijkaardige ervaringen?

We zijn op zoek gegaan naar alternatieven en zagen dat een ticket Brussel-BA met retour NY-Brussel minder dan 3 maanden later niet zo heel veel duurder is dan een enkel ticket BA (en veel goedkoper dan een retour brussel-BA-brussel).
Zijn alle twijfels van de baan moesten we dit soort ticket kopen? Of wordt zo een ticket met evenveel argwaan bekeken?

Hopelijk kan iemand ons hiermee wat helpen. We willen gewoon een (betaalbare) reis maken, maar wat kunnen ze het toch moeilijk maken soms…

Vriendelijke groeten,

Jolien

Reisbureaus zeggen dat altijd.
Maar een retour is vrijwel altijd goedkoper dan een enkeltje dacht ik!
Wil je alleen Z Amerika doen?
Dan kun je een retour boeken naar Buenos Aires en vertrek ergens vanuit Bolivia?
Dat is toch geen probleem? Of wil je helemaal naar NY gaan?
Van horen zeggen maakt de douane daar geen probleem van.
Heb zelf net een retour Buenos Aires geboekt voor ong 9 maanden , rechtstreeks bij Iberia. Heel misschien voor alle zekerheid kun je kaartje boeken voor de bus/boot naar een ander land voor over 3 maanden, als je toeristenvisum is afgelopen. Dat ze kunnen zien dat je zgn. niet langer in Argentina bent. Of je dat kaartje wilt gaan gebruiken is een tweede, maar dat hoeven ze niet te weten bij de douane.

We hebben de mogelijkheid om enkel aan 660 EUR te vliegen, een retour kost toch al telkens 200 euro meer. Terug van NY komt op een 713 EUR. Retours vanuit een Z-Amerikaanse hoofdstad zijn telkens in de 800 EUR.

Het is de bedoeling om ook effectief tot in de VS/Canada te geraken, maar wanneer dat is nog onmogelijk te zeggen natuurlijk. We hebben voor onszelf een jaar de tijd genomen.

Bus/bootticket is idd ook een mogelijkheid, maar het reisbureau deed daar ook moeilijk over. Maar dat is de taak van dat reisbureau zeker?

Ik blijf het een moeilijke beslissing vinden. Het is zonde van de extra euros, maar ze geven wel een zekerheid.

hoi,

als je wat zekerheid wilt, kun je dus een ticket kopen naar buiten argentinie
b.v. een busticket van humahuaca naar villazon, in bolivia
of een refundable ticket van mendoza naar santiago.
je kunt ook een boottrip kopen naar uruguay.
vamuit tigre, bij buenos aires, is dat 120 pesos enkele reis.
dan ben je in carmelo, waar je de bus kunt nemen naar het mooie colonia.
ook als je niet gaat, ben je uiteindelijk maar 120 pesos, 20 euro pp kwijt.
weet niet of dat ticket refundable is.
kiijk op cacciola, dat is het bedrijf. je kunt niet online kopen geloof ik.
eventueel wil ik dat wel voor je doen,
maar ik koop dat gewoon het ticket, geef garantie of je het geld terug krijgt, en ga dat ook niet proberen voor je te regelen.

maar de douane hier zal er niet om vragen, 95% zou ik zeggen, alñs geen 99.
het is geen EU hier. als je langer blijft dan 3 maanden, betaal je gewoon een boete van 300 pesos en dat is het.

groet, stef

1 like

Ik kan beamen dat de douane niet moeilijk doet. Ook verder in de tijd niet, zolang je maar niet langer dan 3 maanden in Argentinie blijft. Wij hadden afgelopen januari een enkeltje Amsterdam - Rome - Buenos Aires en er zijn 0 vragen gesteld toen we het land binnenkwamen. Let wel op dat je de briefjes (geel/roze/wit/blauw, welke je overhoudt na de stempels) die je krijgt bij binnenkomst bewaart. Daar wordt namelijk om gevraagd als je het land weer uit gaat, bijvoorbeeld naar Colonia, Uruguay (120 pesos enkele reis met de SeaCat vanuit BA). Dat ticket voor de boot kun je zelfs online doen, en online betalen en dat kun je dan aan de douane of het reisbureau laten zien (http://seacatcolonia.com/).

Ik had wel gehoord dat KLM mensen weigerde als ze geen retour of doorgaande vlucht/reis hadden, maar dat is volgens mij alleen om hun eigen kas te spekken, want ze proberen je een retourtje Amsterdam - Buenos Aires aan te smeren in plaats van een enkele reis.

Succes met het boeken van je reis, en je kunt anders altijd nog je ticket gewoon bij Alitalia online boeken. Die doen niet moeilijk en je kunt gewoon met creditcard betalen.

En een jaar is een mooie tijd om van Argentinie in de VS te komen. Je kunt dankzij het internet bijna alles online boeken. Vooral in Argentinie en Chili zijn trouwens creditcards (Visa/Mastercard) wel handig. Als je in Peru zit is een Visa handiger. Misschien dat jullie elk beiden een kunnen doen?

1 like

Bedankt voor jullie commentaren!

We gaan dinsdag waarschijnlijk gewoon een enkeltje boeken. De komende maand hebben we dan nog wat tijd om eens te kijken naar onze planning en mogelijke busreizen richting Chili of Colonia, Uruguay.

Dit komt in orde! :wereld:
Jullie horen zeker nog van ons naarmate we verder plannen. :slight_smile:

Groetjes!

hoi

even nog ter herhaling wat al gezegd werd: het is de airlines die moeilijk doet bij het instappen, want zij zijn namelijk verantwoordleijk om je meteen weer mee terug te nemen als de douane van het land waar je heen gaat jet niet zouden toelaten. dat recht heeft argentinie dus, maar wordt niet toegepast. waarom zouden ze? maar om die theoretische mogelijkheid doet de airline dus moeilijk als je wilt boarden. als je dan een papiertje kunt laten zien aan de incheckbalie en bij de gate dat je een reservering hebt voor een boot of bus, zal het in orde moeten zijn. anders in noodgeval een duur maar volledig refundable vliegticket kopen van buenos aires naar santiago de chile op dat moment, en dat na aankomst meteen cancelen, dat heb ik ook eens gedaan en werkt ook.
niet jullie geval, maar wat je niet moet doen is als latino een enkeltje naar vs of europa boeken. wij en zij doen wel moeilijk, zoals ik al zie. zoals je ziet, is in dit continent bijna iedereen welkom. visaplichten zien hier ook meestal een kwestie van wederkerigheid: als de vs voor dat land om een visa vraagt, vraagt dat land ook aan de VS inwoners om een visa. dit geldt bv voor brazilie en bolivia. als europeaan kun je naar ieder latijnsamerikaans land toe zonder visa, zover ik weet (weet het niet zeker van aaaalle caribische eilanden)

groet, vrolijk pasen

stef

Ik ben een paar jaar geleden met een enkeltje vanaf Brussel naar Buenos Aires gevlogen en bij het inchecken werd ik in eerste instantie geweigerd. Omdat ik een andere vlucht had van Bs As naar Montevideo mocht ik na veel vijven en zessen en div telefoontjes uiteindelijk toch inchecken.
In Argentinie zelf werd nergens naar gevraagd.

Goh we zijn vandaag ons enkel ticket gaan boeken.
Ik hoop dat we geen al te grote problemen gaan hebben. We gaan zo veel mogelijk bewijzen verzamelen om aan te tonen dat we echt wel gaan doorreizen. Dat zou moeten volstaan voor iedereen met een beetje gezond verstand…

Hoi Jolene,

Ik wil per begin oktober ook naar Zuid Amerika gaan om daar voor 3 maanden te reizen, nu wil mijn vriend graag een enkeltje boeken omdat dat natuurlijk handiger is voor het reizen. Ik wilde graag voor een retourtje gaan omdat dat goedkoper is en ik inderdaad wel eens had gehoord dat je geweigerd kunt worden. Hoe is dit bij jullie gegaan?

Groeten Leonie

Leonie een enkel ticket is in 99% van de gevallen altijd veel en veeeeeeeel duurder dan een retour.
Ik neem aan dat je na die 3maanden weer terug wilt, dan kun je toch een ticket boeken met verschillende aankomst en vertrek steden/paatsen?