En weer een kleine update

(origineel bericht op be-more.nl)

En weer een kleine update

Net lekker een half uurtje gebadderd (nice!!) en nu even wat tijd om te schrijven.

Veel gebeurd weer in korte tijd. Maandagavond hebben we de Durban by Night tour gedaan met politie agent Martin. Martin werkt al zo’n 22 jaar bij de politie en kon ons dus alle nare kanten van Durban laten zien. We mochten de auto niet uit vanwege veiligheid, Durben is na Joburg de gevaarlijkste stad van Zuid-Afrika. Alle krottenwijken gezien, de prostitutie, de drugsoverlast, zwervers en kinderexploitatie. Heel interessant om mee te maken en te zien, er zijn maar een paar straten waar je als toerist veilig kunt lopen en 's avonds moet je gewoon, net als hier in Toti, niet in je eentje over straat gaan. Kan daar nog steeds niet elemaal bij, ben zo gewend om eigenlijk nergens bang voor te zijn en niet snel ergens gevaar in te zien dat ik echt een soort mind-shift moet toepassen bij mezelf.
En waar Junior toch wel erg hoopvol sprak over de toekomst van Zuid-Afrika met de townshiptour was Martin een stuk cynischer. En ik ben hier gewoon veel te kort om daar zelf stelling in te nemen al past het hoopvolle beter bij me.
's Avonds laat en met een heel vol hoofd weer terug bij de huisjes en meteen gaan slapen.

Dinsdag ben ik de hele dag op pad geweest met Mildred (of Sbo, haar Zulunaam). Elke Zulu man of vrouw heeft ook een naam die voor engelstaligen uit te spreken is. We zijn naar een school geweest waar een bizar verhaal speelt. Er zijn 42 rape-cases binnengekomen vanuit leraren, blijkt dat veel oudere jongens sekspelletjes hebben gedaan met de jongere jongens en meisjes. En foto’s ervan hebben versppreid. Ik ga niet in details treden maar dit is een zaak die in Nederland op teletekst 102 zou zijn beland en weken in het nieuws zou heben gestaan. Hier dus niet, we waren met onze organisatie, een HIV organisatie en een politieagent voor een bijeenkomst voor de ouders. Van alle ouders kwamen er zo’n 18 opdagen wat eigenlijk voor Zuid-Afrikaanse begrippen een mooie opkomst was hoe gek het ook mag klinken.

Wat hier heel ingewikkeld is is dat voor de meeste Zulu en Xsosa mensen seks iets is waar je niet over praat en zeker niet als ouders met je kinderen. Ze hebben niet eens een naam voor de geslachtsdelen, er wordt heel erg verhuld over gesproken met bijvoorbeeld termen als ‘sugar’ of ’ cow’ voor de vagina. Dit maakt ook rechtzaken erg lastig, je kan je voorstellen dat wanneer er letterlijk vanuit het Zulu naar Engels wordt vertaald er weinig aan de hand lijkt wanneer een man aan de cow van een meisje heeft gezeten. Daarmnaast is misbruik nog steeds heel erg iets wat je binnen de familie houdt en waar een berg schaamte en onbegrip omheen hangt. Wat het belang van Bobbi Bear alleen maar duidelijker maakt. Wat valt er nog idioot veel te doen hier…

Rest van de dag stond in het teken van het naderende afscheid van daniel, 's avonds lang met elkaar gepraat, erg prettig. En erg jammer dat het er voor hem opzit na ruim 3 maanden.

Vandaag Awareness day op een highschool hier in de buurt. Erg leuk, allemaal verschillende stands van NGO’s en politie om de kinderen voor te lichten en te zorgen dat ze weten waar ze heen kunnen gaan met problemen. Gegierd van het lachen met Lorna en Sdudla, twee CSO’s van Bobbi Bear (Child Safety Officers), lekker om af en toe vreselijk domme flauwe grappen te maken.

En vandaag dus het vertrek van daniel. Meisje M is vorige keer dat Daniel wegging om te reizen letterlijk ziek geworden van verdriet tot ziekenhuisopname aan toe dus vandaag zaak om heel alert te zijn en haar zo goed mogelijk te helpen. Ik kwam samen met M terug in de huisjes, heb echt even wat tranen weggeslikt, gek hoe lee het dan ineens voelt en heel naar om bij haar het onbegrip over de situatie te zien en het niet te kunnen uitleggen. Aöls je 2,5 bent valt het begrip vrijwilliger toch verdomd lastig te plaatsen en hij heeft haar de afgelopen 3 maanden vrijwel dag en nacht opgevoed en bijgestaan. Gelukkig heeft ze goed gegeten en is ze zonder tranen gaan slapen na veel knuffels en op schoot zitten, voelde erg prettig!

Morgen maar even kijken of ik een rustig dagje bij het Dreamhouse kan pakken, lijkt me fijn.

Ben langzaam wat Zulu begrippen aan het leren met dank aan Sdudla, belachelijk ingewikkelde taal dus mijn uitspraak is hilarisch maar wel leuk om te doen.

Liefs!

(origineel bericht op be-more.nl)