Emigreren

Ik droom al lang van vertrekken uit Nederland naar een mooie natuurrijke omgeving. Ben 1 x in CR geweest en het prachtige land heeft mijn hart wel gestolen. Ik ga nu een wereldreis maken met mijn zoon van 12 maar alleen richting oosten van Nederland. Om te kijken of er andere soortgelijke plaatsen zijn op de aarde waar ik graag zou willen leven. Ik vraag me af hoe moeilijk het is om als alleenstaande met kind In Costa Rica iets op te bouwen. Is er een grote Nederlandse kring en wordt je makkelijk geaccepteerd door de Tika 's? Spaans is zeker nog niet mijn 2e taal daar valt nog veel aan te spijkeren maar dat zou ik uiteraard als 1e moeten kunnen spreken. Ik denk er regelmatig aan om daar eens te proberen een nieuw bestaan op te bouwen. Lijkt me heerlijk. Kan iemand me wat vertellen hierover? Bedankt alvast voor de moeite …Gr.Angelique

Dat is een hele grote stap die je niet zomaar even zet, helemaal niet als vrouw alleen met een kind. Een goed advies: voordat je zo’n belangrijke beslissing neemt ga voor 3 maanden naar Costa Rica en reis rond, praat met andere Hollanders over hun ervaringen. Het is een investering in de toekomst. Na 3 maanden weet je vast wel of je het wél of niet wilt. Lees ook HIER

1 like

Absoluut gaan alleen eerst de andere kant op misschien blijf ik wel ergnes hangen;-)
Ik vroeg me alleen af of er leuke en minder leuke reacties op komen van wellicht alleenstaande vrouwen of mannen met kinderen enz…
over een nacht ijs zal ik nooit of liever niet gaan dus dat zit wel goed. Woon je zelf in CR?

ja, ik woon in Costa Rica en ben eigenaar van een hotelletje.
Als je echt gerichte informatie wilt hebben neem dan eens contact op met Smart To Move van Ruud en Odette. Zij richten zich op met name Nederlandstalige mensen die naar CR willen verhuizen en staan ze bij met raad en daad.
Succes,
Otto
www.elmonofeliz.com

1 like

Dat is waar ik naar zoek ik zal ze zeker in mijn adresboekje zetten en wanneer het tijd is ze benaderen. Bedankt ! Pura Vida!!!

Grote Nederlandse kring vind ik wel meevallen, of ik doe te weinig mijn best om ze te vinden. Ik heb er eigenlijk ook weinig behoefte aan. Qua integratie zou ik kunnen zeggen, het zal je kind wel makkelijk af gaan, maar wellicht dat je zelf meer moeite zult hebben. De mensen zijn erg vriendelijk en open, maar familie is belangrijker dan vriendschap, dat zie je aan het uitgaansleven, aan de feesten zoals semana santa, kerst en oud op nieuw. Heb je plannen om een relatie op te bouwen met iemand dan hoef je je daar minder zorgen om te maken, dan ben je direct onderdeel van de familie :slight_smile: ander bijgaand voordeel is dat je direct een verblijf/werk vergunning aan kunt vragen als je gaat trouwen.

Ook ligt het er een beetje aan waar je wilt wonen en werken. Vergeet niet dat je een buitenlander bent en je wordt ook niet overal met evenveel respect wordt behandelt, met dank aan de toestroom uit de VS.

En over alleenstaand met kind hoef je je geen zorgen te maken. Het grote aantal echtscheidingen is een van de redenen dat er in elke straat wel een advocaat te vinden is.