emigreren

Hallo allemaal,
Mijn vraag zal wel ergens reeds gesteld zijn maar ik kan het niet vinden. Waarschijnlijk zoek ik niet goed:zon02:
Mijn man en ik willen binnen twee jaar emigreren. Mijn man gaat met pre-pensioen en wij verwachten tot zijn 65e (over 2 jaar) een maandelijks inkomen van ongeveer 2.500 euro.
Kunnen we daar mee rondkomen op Aruba.
Wij zijn met twee personen en zijn niet veeleisend. Een gemeubileerde woning met 2 slaapkamers in een goede buurt volstaat.
We hoeven niet perse een zwembad. Wel airco en internet.
Ik ben zelf jonger en werkzaam in het onderwijs. Ik wil graag ook werken omdat ik thuis zitten niet zie zitten.
Wat is raadzaam? Vanuit Nederland een baan zoeken en dan emigreren of andersom.
Weten jullie ook of er speciale vestigingseisen zijn voor pensionado’s?
Sorry voor al die vragen.
Groet

Er staat al heel erg veel info opde vragen die je stelt. Kijk daarnaast eens op de websites van de arubaanse overheid.
Daar is ook veel info te vinden. Als gepensioneerde moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en dan kun je een vergunning krijgen voor een jaar die steeds met een jaar wordt verlengt.
http://www.overheid.aw/index.asp?nmoduleid=19&wgid=6&spagetype=21&nPageID=1912&nCMSPageType=1
als je renteniert geld hetzelfde principe alleen de voorwaarden zijn anders.
Voor jezelf gaat op dat er redelijk veel banen te vinden zijn op het moment in het onderwijs. Zij regelen dan je vergunning bij langdurige arbeidsovereenkomst.
Let er wel op dat jullie verblijfsstatus dan dus niet gelijk is !
Voor 2500 euro met de wensen die jij hebt zal het lastig worden. Een leuke 2 of 3 slaapkamerwoning in noord op een leuke plek in een redelijke buurt is al snel 750 tot 1000 euro huur. Dan komen daar vaste lasten en verzekeringen bij van (bij laag verbruik) 200-250 euro. stroom en water zijn hier erg duur dus gebruik je veel airco en veel water dan gaan de kosten snel omhoog. Maar ik neem aan dat je ook voor het klimaat komt en dus wel tegen een graadje of 35 kunt :slight_smile:
dan heb je nog de helft over. Boodschappen zijn hier iets duurder dan in NL. Verder gaat alles hier met de auto. Je kunt dan zelf wel uitrekenen wat je dan kwijt zult zijn.
Als jij er bij gaat werken in het onderwijs (wat voor ondewijs ?) zal daar voor een lerares op de lagere school (?) ongeveer een max 2000 euro bij komen.

grtz Q

Beste Jolanda,

Ik zou even contact opnemen met de SKOA. Ik ben daar sinds net werkzaam en ze hebben ieder jaar weer NL leerkrachten nodig, omdat ze hier een tekort hebben. Dat zou dus zeker moeten lukken en dan heb je een salaris erbij. Als je voor 3 jaar tekent, regelen zij je overtocht e.d. Dat scheelt ook weer een hoop kosten.
Het is het overwegen waard.
Succes!

Via Wereldwijzer app

Nogmaals let op het verschil in verblijfsstatus. Jij emigreert dan dus en wordt Arubaan en je echtgenoot blijft Nederlander. Ik zou even goed nagaan wat daar de consequenties van kunnen zijn. Ik weet niet zeker of een gepensioneerde ook kan emigreren dat zou het geheel in evenwicht trekken.

Q