Hallo, ik ben belgische en ga normaal deze zomer verhuizen naar Turkije om bij mij vriend te gaan wonen. Welke papieren moet ik in orde brengen hier in België en welke papieren moet ik in orde brengen in Turkije? Wij zouden na enige tijd ook gaan trouwen. Moet ik rekening houden met bepaalde zaken zodat ik zeker de Belgische identiteit niet verlies? Hoe zit het met een verblijfsvergunning de eerste jaren voor onze trouw? Kan iemand mij hier meer info over bezorgen aub? Bedankt.
Hallo Wensar,
Op dit forum hier is reeds veel geschreven over emigreren. Lees de artikels eens goed door.
Om hier te komen wonen als Belgische moet je zeker en vast een verblijfsvergunning aanvragen als je langer dan 3 maanden wil blijven. Dat kan je doen hier in Turkije bij de vreemdelingenpolitie.
Als je geen adres aanhoud in Belgie moet je U daar uitschrijven en een nieuwe identiteitskaart aanvragen. (blauwe kleur). Maar ze kunnen U daar op het gemeentehuis meer informatie over geven.
Om hier een verblijfsvergunning te kopen moet je zeker een geldige reispas meebrengen. Ook aan te vragen in Belgie.
Heb je nog een ziekte verzekering in Belgie ??? Heb je hier een vast woonadres ???
Hier werken zonder werkvergunning zal heel moeilijk zijn.Je kan als ze je snappen voor zwartwerk het land uitgezet worden. Hou daar allemaal goed rekenig mee.
Ook als je met een turkse jongen trouwt, krijg je niet zomaar de turkse nationaliteit. Je moet eerst 2 jaar getrouwd zijn en dan een examen turks afleggen om de turkse nationaliteit te kunnen krijgen. Als je hier trouwt in Turkije zelf moet je erop staan dat je ook de belgische nationaliteit wil behouden. Maar vooraleer je daar aan begint neem goed informatie in Belgie in het gemeentehuis wat je allemaal nodig heeft om in Turkije te trouwen.
Maar vooraleer te trouwen zou ik het echt eens eerst uitproberen om een tijdje samen te wonen zodat je U turkse vriend heel goed kan leren kennen.
Succes,
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Correctie; je moet niet 2 maar 3 jaar getrouwd zijn om de turkse nationaliteit te kunnen verkrijgen.
Ik en mijn vriend willen een hotel beginnen in Marmaris. Heeft iemand tips, zodat ik een goed en een leuk leven kan organiseren. We hebben trouwplannen, zowel in Turkije en in Nederland en hoe is het om als vrouw in Turkije te werken.
Veel groetjes
Volkan en Lotte:vak02:
hey ik lees hier dat je eventueel in marmaris een hotel wil beginnen, ik en mijne kameraad willen ook naar marmaris gaan wonen en misschien kunnen we bij jullie terecht voor een job, je kan me bereiken op rikkiranger of via mail : eric.
sneyers2@telenet.be groetjes