Emigreren naar de Nederlandse Antillen

Ik ben een niet-opgeleide (alhoewel ik ga wel een mbo niveau 1 horeca-assistent kijgen haha) jongen van 16 jaar. En ik wil graag op mijn 18de (in 2016) emigeren naar de Nederlandse Antillen. (Curacao/Bonaire)

Ik wil op mijn 18de met een eigen onderneming beginnen. En ik heb hierbij vraagjes:

1: is het haalbaar dat ik kan emigreren?
2: als ik met een eigen zaakje wil beginnen. Wat moet ik als allereerst daarvoor regelen/beginnen? (dus ook huurwoning/koopwoning??)
3: stel je voor als ik een bankstatement zou gaan vragen bij de bank. Hoeveel euro moet er op de bank zitten? (En bij welke bank kan je een bankstatement aanvragen?)
4: en stel je eens voor dat ik in loondienst wil. Hoe kan ik aan een aardige werkgever aanzien komen die ook rekening houdt met mijn stukje autisme?
5: hoe zit het met de eventuele pensioen voor later? Is er wel een mogelijkheid om een aanvullende verzekeringpensioen te nemen in de Nederlandse antillen??

En de redenen dat ik weg wil uit Nederland is omdat ik mij niet kan aanpassen aan de Nederlandse cultuur (ik ben van allochtoonse afkomst)

Ik wl ook niet mijn hele leven doosongelukkig leven wonen in Nederland als de emigreren niet zou lukken…

Ik hoop voor duidelijkheid !!

Heel veel warmtevolle groetjes,

Ik hoop nog op een geruststellende antwoord.

En je denkt op Curaçao of Bonaire je wel te kunnen aanpassen? Bonaire is bijvoorbeeld echt héél klein, dat moet je wel liggen gezien er niet veel te doen is naast duiken en snorkelen. Als 18 jarige een zaak beginnen in het buitenland en zonder enige ervaring lijkt me een zeer grote uitdaging. Het lijkt me verstandiger om (zoals je zelf al aangeeft) ergens in loondienst te gaan. Ik denk dat er genoeg bedrijven zijn die mensen met autisme zullen aannemen.
Voor emigreren en een bedrijf opzetten zul je eerst een vergunning moeten aanvragen. Ik weet van Bonaire dat je 6 maanden als toerist op het eiland mag verblijven maar dan mag je niet werken. Je moet op het eiland zelf de werk/verblijfsvergunning aanvragen. In de tussentijd kun je kijken naar een geschikte woning. Over pensioen in het buitenland heb ik geen idee.

Jaa dat weet ik zeker. Want ik ben een paar keer geweest naar de Nederlandse Antillen. En de bewoners waren veel minder stresserig en veel vriendelijker.

Met aanpassen gaat het goedkomen.

En wat mij elke minuut dwars zit is dat ik bang ben dat het emigratie niet zal lukken. (Want kan ik wel emigreren naar Curacao of Bonaire zonder diploma??)

en een eigen zaak openen (een winkel of restaurant bijvoorbeeld) is dus wel mogelijk op mijn 18de??

Het zit mij steeds dwars. :frowning: Want ik wil niet mijn hele leven ongelukkig zijn in Nederland. En ik kan en zal mij ook nooit aanpassen aan Nederland

Alles is mogelijk, maar zoals ik al zei is een bedrijf opzetten zonder ervaring en diploma niet heel makkelijk en daarom beter om gewoon eerst in loondienst te gaan. Je kunt beter ook contact opnemen met RCN, zij kunnen je alles vertellen over emigreren en of het opzetten van een bedrijf mogelijk is. Dan weet je zeker waar je aan toe bent in plaats van in twijfel te zitten over het wel gaat lukken etc.

Heey ijkee,

Als allereerst: een gelukkig nieuwjaar nog :slight_smile:

En ik heb hun een email verstuurd. En ze zeiden dat ik contact moest opnemen met het kabinet van Curacao/ het openbaar lichaam van Bonaire.

Maar daar heb ik al eerder een reactie gestuurd en ik heb nog steeds geen antwoord van hun gekregen, terwijl mijn emailadres wel klopte :frowning:

Zijn er nog meer mensen hier die er meer verstand ervan hebben en mij kunnen helpen? Ik wil Ijkee toch bedanken voor de moeite

Als iemand connecties heeft in Curacao in de horeca zou ik het heel graag willen horen. Want ik ben echt heel bang dat ik voor de rest van mijn leven gevangen zit in Nederland. :frowning:

Iemand???