Emigreren naar de filippijnen

hoi hoi iedereen,

ik ben hier al druk mee bezig
Ik heb al voor 7 maanden in manila gezeten bij mijn verloofde.
Nu zijn we bezig hem naar nederland te halen op een schending visum en daarna willen we gaan trouwen en wil ik emigreren naar de filippijnen.
Dit ook omdat ik momenteel bij de Neuroloog loop ivm mogelijke reuma en omdat ik in de 7 maanden in manila geen 1x pijn heb gehad terwijll ik na 1 dag terug te zijn in nederland direct erge pijn kreeg weer die erger en erger wordt.
Nu heb ik een Wajong uitkeren en vroeg ik me af of iemand weet of ik die mee kan nemen als ik emigreer naar de filippijnen.
Dat is het enigste wat ik niet kan vinden.
Andere tips zijn uiteraard ook van harte welkom.

Bedankt :slight_smile:

EricT

Hoi Eric,

De wajong wordt toch afgebouwd, en na herbeoordeling binnen 1-2 jaar wordt het dan ofwel WAO ofwel Bijstand? Lijkt me dat je sowieso tot aan die herbeoordeling in NL moet blijven. Met WAO daarna zou je goed zitten.

In algemene zin klinkt Filippijnen nou niet bepaald als het ‘veiligste’ land voor je toekomst, los van het uitkeringsverhaal. De corruptie strekt zich ook uit tot het verlengen van de verblijfsvergunningen van Pinays (westerse mannen getrouwd met lokale vrouwen). Zie bijvoorbeeld

En je kunt verwachten dat dit ook voor vrouwelijke Pinays (geen idee welke term ze daarvoor hebben) geldt.

Ik ken toevallig een van de in dit verhaal genoemde mannen en weet dat ie vooralsnog, met z’n Filipijnse vrouw, de Filipijnen mijdt…

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

goeiedag,

heel erg bedankt voor uw reactie.
Ik heb al 7 maanden in manila door gebracht en weet behoorlijk veel van het land zelf.
Het is inderdaad een erg gevaarlijk land, maar voelde me er toch erg veilig. Mede ook dankzij mijn verloofde die er alles aan deed me altijd veilig te houden. Hij liet me bv niet alleen over straat lopen omdat hij bang was dat ik ontvoerd zou worden en als ik even snel ijs ging halen stukje verder op bleef hij bij de deur staan kijken of alles wel goed ging.
Op mijn herkeuring wacht ik al zeker een jaar dus denk dat ik die gelukkig wel binnenkort krijg.
Maar als ik het dus goed begrijp zal mijn wajong in een WAO veranderen?
Het is wel dat ik mij wajong voor andere klachten kreeg dan waarvoor ik nu bij de neuroloog loop (de meer dan 80% kans op reuma) ik weet niet of dit ook nog zwaar gaat mee tellen of niet of dat ik dan opnieuw me moet aanmelden aangezien dit om andere klachten gaat.

Mvg,

Eric Timmerman

Hoi maar weer,

Ik had het meer over de veiligheid in die zin dat na 1 jaar verblijf je zomaar in de gevangenis kan belanden tenzij je fors onder de tafel betaalt, en je lokale echtgenoot/te kan daar maar heel beperkt wat aan doen.

Nog ff gecheckt: als de herkeuring voor jou ‘gunstig’ uitvalt (kan echt niet werken) blijft het officieel wajong, dus geen wao. En volgens deze gegevens

mag je met wajong gewoon niet in buitenland wonen, sorry.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

okay bedankt :frowning:

Als je in de veronderstelling leeft dat je na 7 maanden in Manilla te hebben vertoefd, veel van dit land weet, rangschik ik dit onder de noemer van “wishful thinking”.
Ik kom sinds 2007 in dit land en woon er permanent inmiddels 6 jaar.
Kan je slechts dit vertellen, dat ik ook na zoveel jaren keer op keer voor nieuwe en soms onaangename verassingen kom te staan.
Mocht je idd. besluiten je hier ook permanent te gaan vestigen, ben ik nu reeds benieuwd hoe je daar b.v. in 2021 nog over denkt.
Niettemin wens ik je veel suc6.

heel erg bedankt voor je reactie :slight_smile:
het zit op verschillende manieren en redenen waarom ik wil emigreren
ten 1e mijn verloofde woond daar en mijn schoonfamily die meer als family voor me zijn dat mijn eigen family
ten 2e ik heb reuma heel waarschijnlijk en in nederland loop ik continue in pijn en in manila heb ik nooit pijn gehad
en ten derde maar de minst belangerijke iedereen om me heen in nederland is alleen maar aan hun eigen geluk denken + ik blijk allergisch te zijn voor mijn dieren de enigste reden waarom ik OOIT terug zou keren naar nederland

Ik zie mezelf in 2021 gelukkig getrouwed samen met mijn verloofde in onze eigen huis

Indien je definitief op de Filippijnen wil verblijven kan je dat via de Ambassade in België of Nederland regelen. Je hebt dan een aantal documenten nodig die eenvoudig te verkrijgen zijn. Eens op de Filippijnen kan je dan een residentieel paspoort krijgen en betaal je jaarlijks zo’n 300 peso voor de verlenging, niet bepaald corruptie denk ik, al is het misschien op andere plaatsen anders…

bedankt voor uw reactie :slight_smile:
300 pesos per jaar is geen geld
ik zal het hier bij de filippijnse embasade ook nog een keer navragen

Doe dat, ik ben ervan overtuigd dat het in orde komt ;o) Succes!

ik hoop het XD ik geef niet op tot ik geemigreerd ben :slight_smile:
maar ja dan als nog hopen dat ik mijn geld mee kan nemen

Topic is al een paar jaar oud, maar vraag me af of het je toch gelukt is om te emigreren. Wajong is een lastig verhaal, en veel mensen proberen die mee te nemen naar een land als Thailand of een Filipijnen. Kan je het meenemen? Kleine kans… Zo ja, dan is het maar tijdelijk en wordt het op termijn afgebouwd, dus uiteindelijk zal je op eigen benen moeten kunnen staan. Tenzij er uitzonderingen zijn. Beste antwoord krijg je van het UWV, die kennen de regels beter dan jij en ik. Daarmee moet je ook rekening houden met herkeuringen. Als je daar van je reumaklachten af bent en je wordt gekeurd, dan zal je dus (vrijwel) zeker op eigen benen moeten kunnen staan als je (waarschijnlijk) weer gezond verklaard wordt. …Of je moet van voor 1954 zijn (meen ik), dan zijn er geen herkeuringen meer, dan alleen nog de vraag of wajong ook mee mag naar de Filipijnen.

Velen van ons dromen ervan om hun vaste baan op te zeggen, te stoppen met de 9-tot-5-sleur, de koffers te pakken en het avontuur op te zoeken.

Warner Bros Nederland zoekt mensen die aan de vooravond staan van een bijzondere emigratie. Wij zoeken verhalen van avonturiers die hun huis en haard in Nederland willen achterlaten om elders een heel ander leven op te bouwen. Mensen die willen wonen en leven op een afgelegen plek, back to basics.

Ben jij in voorbereiding binnenkort te vertrekken? Of ken jij iemand die van plan is om een nieuw bestaan op te bouwen in het buitenland?

Onze redactie komt graag in contact om meer uitleg te geven. Wij zijn te bereiken via emigratie@wbitvp.tv, www.leveninhetwild.nl
of bel naar 020-3463700/ 06-55746370