Emigreren naar Canada

Hallo allemaal,
Wij zijn van plan om volgend jaar naar Canada te emigreren. Eerst een jaar te werken kijken hoe het bevalt. We hebben de site over emigratie etc al bezocht. Doen de IELTS etc.
Nu nog onze verpleegkundige diploma’s omzetten naar Engels. Heeft iemand hiemee ervaring waar (consulaat Canada in Berlijn?) en hoe te doen? Hoe lang duurt dit?

Wij willen graag werk zoeken, of laten zoeken in Alberta ( Calgary of Edmonton) Onze hond gaat mee.

Iedereen die ervaring heeft hiermee, het werken als verpleegkundige in canada, de tips en tops zijn welkom!

Thanx, AnneMarie

Hallo Annemarie,

Helaas voor jou gaat de ambassade niet de diploma’s vertalen. Wat wellicht de goedkoopste optie is, is contact opnemen met jouw school en navragen of ze contacten hebben met een vergelijkbare opleiding in Canada, die jouw opleiding (er)kennen en een Canadees diploma voor jou uit willen schrijven. Als dit niet lukt, moet je naar een vertaler gaan die erkend is door de Canadese overheid (en die zijn tamelijk duur).

Voor emigratie naar Alberta is (waarschijnlijk) de beste keuze via het Alberta Immigrant Nominee Program (AINP). Als ‘registered nurse’ val je dan onder de Skilled Workers, NOC (National Occupational Classification) klasse A. Dit alles betekent dat ze dringend op verpleegkundigen, zoals jij, zitten te wachten en dat je via het Provincial Nominee Program een goede kans maakt om geaccepteerd te worden.

Succes met het regelwerk!

1 like

Beste AnneMarie,

Ik ben zelf verpleegkundige in Canada, afgestudeerd in Belgie. Het probleem is dat je hier als buitenlandse verpleegkundige niet zomaar kan beginnen door je diploma gewoon te laten vertalen in het Engels. In Canada moet je je eerst laten registeren als verpleegkundige bij de Canadian Nursing Association (elke provincie heeft zijn eigen nurses association) voordat je aan de slag kan. Een diploma van een ander land is hier niet geldig want ze willen weten via officiele papieren van de school waar je je opleiding hebt gedaan hoeveel uren van elk vak dat je gehad hebt, hoeveel uren theorie, hoeveel uren praktijk en dergelijke.

Aan de hand van al deze informatie vergelijken ze jou opleiding als verpleegkundige met die van Canada om te zien of de opleiding evenwaardig is of niet. Daarna beslist de nurses association of je extra cursussen moet volgen of niet. Als je opleiding als evenwaardig beschouwd wordt dan moet je een Engels examen afleggen om aan te geven dat je voldoende Engels kent. Als je daar voldoende punten op haalt dan moet je nog een verpleegkundig examen afleggen (en erop slagen natuurlijk). Na het slagen op dit verpleegkundig examen krijg je een “license” als bewijs dat je verpleging mag uitvoeren in Canada, dit licens moet elk jaar vernieuwd worden.

Je kan veel van die procedure voor het registreren als verpleegkundige vanuit Nederland/Belgie doen. Het enige waarvoor je naar Canada moet komen is het verpleegkundig examen. Zo’n procedure kan gerust een heel jaar in beslag nemen of zelfs langer. De registratie verschilt soms wel een beetje van provincie tot provincie. Dit is de website van de Registered Nurses Association of Alberta waar je info kan over de aanvraag om je registratie status de krijgen in Alberta:
[FONT=Verdana][COLOR=#810081]http://www.nurses.ab.ca/Carna/index.aspx?WebStructureID=2985

[/FONT][/COLOR]
Zoals Jurjenb al aangeeft kan je ook eens kijken of je mogelijk via het PNP kan emigreren, maar die registratie als verpleegkundige moet je zowieso doen. Je kan dan misschien verder met het PNP voor Alberta. Je kan hier info vinden over het PNP van Alberta: http://www.alberta-canada.com/immigration/immigrate/ainp.html

Veel succes ermee!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

1 like

Dank je wel voor alle informatie! ik ben er inmiddels mee aan de slag gegaan. het zal wel een poos duren. Gelukkig ben ik ook nog niet klaar met de IELTS.
Groetjes AnneMarie

Hallo,

Ik heb jullie posts gelezen over verpleegkunde/verzorging. Weet iemand van jullie ook wat de Canadese equivalent is voor een Doktersassistente. Ik mijn opleiding leer ik telefonische triage en een aantal verrichtingen als: bloeddruk meten, oren uitspuiten, uitstrijkjes maken, vinger prik, vena punctie, hechtingen verwijderen, zwachtelen, klaarleggen steriele materialen en assisteren bij ingrepen, zelfstandig consulten houden met chronisch zieken (COPD, Hypertensie, Diabetes).

Ik hoop dat er iemand is die me wat duidelijkheid kan bieden.

Groet, Carlijn