Emigreren naar Brazilie

Je kunt, als Nederlander, een stuk grond kopen (of huis, appartement e.d.) in Brazilië. Geen probleem maar je moet wel een aantal zaken regelen.
Je hebt een CPF nodig, dit is een soort sofinummer. Een uitgebreide uitleg vindt je hier:
http://www.portugeescursus.nl/huis%20kopen%20brazilie.pdf

http://www.portugeescursus.nl/CPF.pdf

Ik wil zsm naar Rio verhuizen. Maar een baan vinden is met de huidige economie niet echt makkelijk. Ik kijk regelmatig op www.vagas.cm.br Iemand nog andere tips?

Sinds 8 jaar woon en werk ik in Brazilie, Bahia.
Ik help buitenlanders die in brazilie willen wonen, werken, investeren met alle bureaucratische toestanden: visum, bedrijf opstarten, bankrekeningen, vertalingen en Onroerend Goed aankopen, incl documenten etc.

voor meer info, mail me op info@mirjamlensink.nl

groetjes,
mirjam

Hoe zit het met emigreren naar Brazilie als je een dubbele nationaliteit hebt. Weet iemand dat? Omdat mijn moeder in Brazilie is geboren heb ik ook een braziliaans paspoort. Moet je dan aan dezelfde voorwaarden voldoen bij emigratie als wanneer je alleen een buitenlands paspoort hebt? Of levert het wel voordelen op?

Als je de braziliaanse nationaliteit hebt kun je gewoon in Brazilie gaan wonen.

Laat dat nou net zijn, waar wij (Brazilian Beach) ons mee bezig houden!!
Mochten er mensen geinteresseerd zijn, neem dan eens een kijkje op

http://www.brazilianbeach.org voor meer informatie.

hallo,
graag had ik wat wijze raad van u , wij zouden ook graag naar brasillië emigreren, heb via aan advertentie een huis gevonden in de streek van MARICA _ ITAPUACU.
graag had ik wat informatie had over de streek, onze bedoeling zou zijn daar een kleine B&B te starten, is dit te doen?
zou je er van kunnen overleven ?
mvg
basiel

Het moet te doen zijn, t is er toeristisch maar grootste deel zal van jezelf afhangen, m.n. je inzicht en je inzet.
Hier in supertoeristisch Bombinhas waar de vraag naar accomodatie enorm is krijgen velen t toch nog voor elkaar om leeg te staan in t hoogseizoen terwijl wij bv 100% vol zitten in de zomermaanden. De gasten komen natuurlijk niet vanzelf aanwaaien en als je wilt dat ze terug blijven komen moet je er ook wel wat voor doen. Maar vooral met een beetje gezonde nederlandse werkgeest lig je meteen al een eind voor op de gemiddelde braziliaan. De meeesten hier zodra ze werkgever/geefster worden houden meteen op met werken en laten anderen dat voor ze doen en komen enkel om t geld te tellen. Tja dat pakt vaak niet echt goed uit.

1 like

mn boodschap is eenvoudig en vult aan wat oa landcruiser je reeds vertelden : bezint eer ge begint …

uiteraard staat mn met de armen open voor de zoveelste ‘europese geldmelkkoe’ die naar het land komt, zwaai je met geld dan kan “alles” … jajaaaa, tot het zo ver is

basiel, een goede raad, kom naar hier voor een paar maanden (je kan tot maximum 6 maanden blijven met een toeristenvisum) en ontdekt het land, de streek waar je denkt te willen verblijven en zie of je er kan aarden

andere zaak : hoe goed is je portugees ? heb je dat niet onder de knie dan zou ik er niet aan direkt aan beginnen (tenzij je een braziliaanse partner zou hebben en dan nog is het uitkijken), zorg dus eerst voor een minimum basiskennis van de landstaal (je kan bvb via internet de cursus Brazilian Portugese van PIMSLEUR downen om te beginnen :wink:

Suc6

Ixke

1 like

Beste Marcel en Cindy,

Hoe kan ik contact met jullie krijgen, ik heb namelijk ook interesse om iets op te zetten in Brazilië, alleen zou ik graag contact
met iemand willen die ervaring heeft en mij advies kan geven bij het zoeken naar een plek?
Hoe het er nu voor staat, aangezien het een bericht uit 2008 is?

Met vriendelijke groet Michel en Sharida

Hoi Michel.

Inderdaad, je reageert op een bericht van een kleine 7 jaar geleden.

Op je vraag hoe het er voor staat kan ik uiteraard geen antwoord geven, maar als je even op de gegeven links klikt zie ja dat die allemaal niet meer werken.
En eerlijk gezegd, het verbaast me niet.

Ik heb dit soort zaken een aantal jaar redelijk goed proberen te volgen. Tot ca 2008 was het NO van Brazilie booming, of in ieder geval, men deed het zo voorkomen.
De (internationale) projectontwikkelaar rolden over elkaar heen om de mooiste dingen te beloven, aan de eveneens internationale investeerders.

Zo zouden er tientallen luxe hotels komen, klasse restaurants, golfbanen, racetracks, kitesurf gelegenheden, enz enz.
En natuurlijk vele luxe beachvilla´s, met privé strand (al mag dat niet vanb de wet) die probleemloos voor veel geld verhuurd zouden kunnen worden.

Tientallen miljarden aan investeringen werden de arme dorpsautoriteiten beloofd, en die hapten maar al te graag.
Brazilie hoefde alleen maar wat aan de infrastructuur te doen, nieuwe wegen, een grote brug bij Natal, en een nieuw vliegveld bij Natal waarvan beloofd werd
Dat het de grootste van Zuid-Amerika zou worden, met landingsmogelijkheid voor de A380, en internationaal natuurlijk.

En toen ging het mis. De lokale autoriteiten waren net iets te vrijgevig met bouwvergunningen (ook in natuurgebieden) en er waren geruchten van smeergeld.
De federale regering greep in.
Ineens waren veel bouwvergunningen ongeldig, en bovendien: de wereldeconomie stortte in.
ALS die projecten al geheel of gedeeltelijk klaar kwamen werden ze bijna niet verkocht, want de prijzen waren inmiddels door het plafond gegaan.

En omdat al die beloofde toeristen maar niet kwamen, ook niet met die mooie sites met prachtige namen, gingen de bestaande pousada´s vaak onderuit.
Te duur voor de gemiddelde Braziliaan.

Het oprichten van een bedrijf teneinde een visum te krijgen is nog steeds mogelijk.
Maar er werd mee gesjoemeld, en daarom zijn de regels veel strenger.
Je moet o.a voor werkgelegenheid zorgen. Personeel dus.

Beste Marcel,

Bedankt voor je reactie, dit zal ik zeker meenemen in mijn besluit voor het beginnen er van.
Zal allereerst toch eerst een keer naar het land moeten gaan en rondreizen om te kijken
of het goed voelt. Uiteindelijk wil je er toch wonen en uiteindelijk werken.
Ik was geraakt door je verhaal, daarom was ik er benieuwd naar.
Zijn de prijzen van de hotels / grond nog steeds goed te betalen, of is dit ook de pan
uit gerezen.
Ik wens je veel succes en zal zeker nog wat van me laten horen,

Met vriendelijke groet Michel en Sharida:wereld:

(mijn naam is Maarten, geen Marcel. Ik denk niet dat die nog op dit forum aanwezig is)

Als je iets in Brazilie zou willen beginnen, zal je je eerst goed moeten orienteren.
Inderdaad, als je er ook wilt wonen moet je je daar ook prettig voelen.

En daar zitten wat problemen. Helaas. Brazilie is bij lange na niet zo veilig als Nederland of grote delen van Europa.
Daar kan je wel mee leven, ik doe het al jaren, maar je moet je aanpassen.
Ik woon in een stad nabij Rio, en ik had een Nederlands Cafe vlakbij.

Dat bleek niet te werken, eerlijk bekennen. Ik dacht dat ik het goed voorbereid had, maar dat bleek een misvatting

Brazilianen kijken niet erg naar kwaliteit, ze kijken naar de prijs. En ze hebben niet veel te spenderen.
Om een bedrijf in Brazilie tot een succes te maken moet je een tovenaar zijn. Het punt is dat Brazilianen alles na kunnen doen tot op zekere hoogte, maar wel veel goedkoper, en dan is de concurrentie snel moordend.

Prijzen van onroerend goed kunnen gigantisch veel verschillen. Dus ook van bedrijfspanden.

Het is is heel goed zoeken en vreselijk uitkijken.
Mogelijk heb je de hulp nodig van een betrouwbaar iemand die de lokale omstandigheden, de taal, en de wetten kent.
Zo niet dan is de kans groot dat je de boot in gaat.

(Ik wijs niet graag naar die uitzending van “ik vertrek”, maar daar ging alles mis wat er mis kon gaan omdat men de wet niet kende en/of respecteerde)

Laat je ook niks wijsmaken met verhalen dat er veel mogelijk is in Brazilie zolang je maar dokt. Dat soort corruptie wordt steeds meer aangepakt en uiteindelijk blijf je met de brokken zitten.

Als je meer vragen hebt, de “oude rotten” van het originele brazilieforum over emigreren zitten nu hier : http://brazilie.forum.nl/

Klopt w, el wat Maarten zegt dat het heel moeilijk is hier wat te beginnen , veel (ondoorzichtige) regeltjes en je moet heel wat deuren open zien te krijgen maar wij hebben de ervaring dat je met een nederlandse (en belgische natuurlijk he Ixke!)mentaliteit toch ook wel een groot voordeel hebt en een groot verschil kan maken met je braziliaanse concurrenten wat je al meteen op een stap voorsprong zet.
Echt goede service en zeker iets als aftersales is iets wat je in Braziilie weinig tegen zult komen
Klein voorbeeld uit onze branche de horeca. Iemand stuurt ons een mail voor informatie voor een reservering van accommodatie. Die wordt dezelfde dag beantwoord.Ook al is er op de gewenste datum geen plek.
Lijkt logisch. In Brazilie echter niet! Kan er niet aan iemand verdiend worden dan wordt er niks meer gedaan en je hoort niks meer. Maar hoe vaak zien we dat de mensen zich dan in bochten wringen om hun vakantieperiode aan te passen om alsnog bij ons te kunnen komen of anders toch het jaar daarop het weer proberen.
Zelf meewerken. Lijkt ook logisch maar in Brazilie zal de eigenaar vn een bedrijf over t algemeen enkel orders geven, zelf de handen uit de mouwen steken
is er niet bij . Wij doen de receptie maar ook grotendeels al het onderhoud, herstelwerkzaamheden, schoonmaak en tuinonderhoud zelf of
zitten er toch met onze neus bovenop ipv delegeren,( of nog ‘beter’ een mannetje daarvoor in dienst hebben.) achteroverhangen en het geld ontvangen. Sparen we ook nog een paar werknemers uit, en dat is mooi meegenomen want de huidige lonen in Brazilie (zeker i.c.m de werkprestaties) liggen erg hoog
plus het werk wordt zo veel beter gedaan… Zoals het gezegde hier ook luidt : o olho do dono é que engorda o gado. ( het oog van de eigenaar is wat het vee vet maakt)
Dat je iemand die ziek word midden in de nacht naar een dokter brengt, een auto die kapot is voor hem repareert, de huisjes dan ook echt schoon en kakkerlakvrij zijn, alles compleet is en funcioneert etc wordt ook echt wel gewaardeerd ook door de Braziliaanse gasten en dat heeft in de loop der jaren door de vele mond tot mondreclame voor een heel grote
klantenkring gezorgd zodat wij in de zomer eerder huisjes tekort komen dan gasten terwijl om ons heen iedereen op straat staat te leuren om maar wat gasten te kunnen krijgen zitten wij propvol. Uitbuiten van he toerisme is onze leus i.t.t. wat wij om ons heen zien het uitbuiten van het toerisme. En dit merken de mensen toch echt wel
Tot kort zou ik aanraden als je wat in Brazilie begint om iets te doen waar je zo weinig mogelijk (liefst geen…) braziliaanse werknemers voor nodig hebt want dat is bij ons eigenlijk het enige struikelblok wat echt hoofdpijn oplevert.
Succes en groet (een andere) Marcel

Wat grappig om te lezen dat jullie Marcel en Maarten allebei bevestigen dat het niet makkelijk is om in Brazilië wat te gaan beginnen maar zelf er nog wonen! Ik ben jaren bezig geweest om naar Brazilië te emigreren en de laatste keer dat we daar waren was 3 maanden in 2011 om de markt nogmaals te verkennen. Maar vooral om zeker te weten dat mijn spaargeld goed kon worden besteed. Heb ook jaren veel opgestoken middels dit forum waar Landcruiser destijds altijd de juiste informatie bleek te geven :zon02: Mijn conclusie is dat als je een Braziliaanse vrouw trouwt de wegen wat makkelijker zijn qua eigen bedrijf opzetten. Wat ons heeft tegen gehouden was vooral het feit dat je Braziliaanse medewerkers in dienst moest nemen maar dat je tevens een Braziliaanse compagnon dient te hebben (mits je geen Braziliaanse vrouw hebt) en dit laatste leek ons het grootste risico. Daarnaast waren er voor ons nog wat privé kwesties die ons hebben doen besluiten om uiteindelijk naar Curacao te emigreren. Ben eigenlijk hierdoor benieuwd of Maarten en Marcel met een Nederlandse (of Europese) vrouw in Brazilië wat zijn opgestart of dat zij een Braziliaanse vrouw hebben? :cheer2:

Voor ons is Brazilië nog altijd vele malen mooier bijvoorbeeld qua natuur. Maar de constante temperatuur en de altijd aanwezige zon op Curacao hebben ervoor gezorgd dat we hier nu dik tevreden zijn. Daarmee wil ik zeggen Michel en Sharida; emigreren doe je niet “even”! Dus als je samen vanuit Europa die stap moet maken neem je tijd en onderzoek eerst goed de mogelijkheden want je spaargeld kun je maar eenmaal uitgeven! Succes met de voorbereidingen en ik moedig zeker iedereen aan die het lef heeft om uit het Europese systeem te ontsnappen! :wereld:

Ik ben nu inmiddels ook heel benieuwd hoe het met Oleinbrasil gaat; inmiddels ook met de Noorderzon vertrokken en weer wegkwijnend in NL?? Of nog steeds succesvol met vrouw Cindy en gezin in Brazilië?

Ik heb inderdaad een Braziliaanse vrouw, dat maakt de zaak stukken eenvoudiger.

Wij zijn de pub begonnen zonder personeel, dat kan als je een micro empresa bent (dat kan niet als je je visum daarop wilt krijgen).
Daarna groeiden we wat, we hadden een kok, zijn maat en twee obers.

Het was eigenlijk keihard werken, niet zelden tot diep in de nacht, voor bijna geen opbrengst. Het was dat ik met de VUT was, en dus wat financiele steun had, anders hadden we eerder moeten stoppen.
Maar uiteindelijk kregen we problemen met de gezondheid, mede veroorzaakt door stress. We hebben de panden verkocht en het bedrijfje zelf wordt nu gerund door onze ex-werknemers. Die doen het prima zo te zien.

1 like

Mijn vrouw is dan wel een nederlandse maar ze heeft sinds haar 9de in Brazilie gewoond dus ook dat maakt t een stuk makkelijker.
Wil wel nog even rechtzetten dat t niet alleen kommer en kwel is hoor, gezien je opmerking dat je het vreemd vindt dat we nog steeds in Brazilie wonen.
Misschien lijkt dat zo uit mijn reactie maar iemand die wil gaan emigreren denkt alleen aan rozegeur en maneschijn en daar hoe ik dus verder niks aan toe te voegen…
en daarom wilde ik even enkele minder leuke kanten belichten, dat men zich daar ook op voor moet bereiden. Zoals ik echter ook meldde kun je wel een slaatje slaan uit t feit dat je een noordeuropese instelling hebt die de brazilianen in mijn ervaring toch echt wel waarderen.
Blij dat je in het verleden toch iets gehad hebt aan mijn geklets en leuk dat jullie de stap hebben gezet en nu in Otrabandalandia wonen.
Groet,

Marcel

Bedankt voor al jullie reacties,

Zal inderdaad nog wat onderzoeken voor ik ga kijken, maar dankzij jullie duidelijke reacties
weet ik in ieder geval hoe andere het hebben ervaren en waar ik rekening mee moet houden.
Mochten er nog andere mensen met ervaring zijn of tips hebben, dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet Michel en Sharida uit Amstelveen te Nederland