Emigreren naar Australië

Hoi iedereen,

Mijn man en ik dromen ervan om naar Australië te emigreren.

Ikzelf ben verpleegkundige in België, maar om in Australië te mogen werken zou ik daar eerst een cursus moeten volgen.
Mijn man is lasser van opleiding, maar werkt nu in de retail.

Voorlopig is er nog niets concreets en zijn we volop informatie aan het verzamelen over wat mogelijk is en wat niet.
We hebben al door dat het geen simpele opdracht gaat zijn en kunnen dan ook alle hulp en informatie van jullie gebruiken.
Tips zijn zeker welkom.
We zijn ook op zoek naar mensen die de oversteek al gewaagd hebben en ons kunnen vertellen hoe hun ervaringen zijn.
Het aanvragen van een visum is volgens ons een beetje horror en heel gecompliceerd.
Daarmee deze vraag naar jullie :AUSTRALIA

Hoi Tanja

Hartstikke leuk dat jullie plannen hebben om naar Down Under te verhuizen! Wij hebben dat in 2010 gedaan op basis van een skills migration visum.
Het is niet zo moeilijk want jullie beroepen staan op de gewilde beroepenlijst (skilled occupation list: https://www.border.gov.au/Trav/Work/Work/Skills-assessment-and-assessing-authorities/skilled-occupations-lists/SOL). Zorg en technisch personeel zijn hier altijd nodig.

Wij hadden een agent ingehuurd (www.tig.net.au) die ons precies vertelde welk formulier je wanneer moet invullen. Het is gewoon heel veel papierwerk, en kan even duren (bij ons 9 maanden van eerste stap t/m visum in handen). Een agent uitzoeken is aan te raden die je helpt voor een vast afgesproken bedrag omdat je dan weet waar je aan toe bent. Er komen sowieso kosten bij voor aanvragen van documenten, vertalingen, Engelse testen etc. Als een agent per uur rekent kan het eindbedrag vaak onduidelijk zijn dus dat is niet zo handig.
Als je verpleegkundige bent moet je idd een soort van toelatingscursus doen, kosten zijn heel hoog in Australie (voor alles eigenlijk), de cursus kost $11,000 (zo’n 7,000 euro), zie website:https://www.acn.edu.au/entry-practice-internationally-qualified-nurses-epiq.

Nou ik hoop dat die je een beetje op weg helpt. Succes! Groetjes, Marianne en Erwin, Sydney