Emigreren? Moeilijke keuze!

Wij zijn Erwin en Natascha, ouders van twee meiden van 2 en 8 jaar.
Ons (eerste) avontuur in Australie is alweer voorbij, helaas! Wat een prachtig land is het toch! We zijn begonnen in Sydney en we hadden een route uitgestippeld naar Brisbane met de auto. Deze route moesten we helemaal omgooien, omdat we, toen we bij Port Macquarie aankwamen, zaten we midden in de overstromingen. Om op tijd in Brisbane aan te komen moesten we ongeveer 1000 kilometer omrijden door het binnenland, om de overstromingen heen. Is wel wat avontuurlijk geweest, maar ja, zo maak je ook deze kant van Australie mee. We zijn geëindigd in Perth, waar we nog 4 dagen geweest zijn.
Nu is er een tijd aangebroken van veel praten met elkaar en alle plussen en minnen naast elkaar zetten, of we nou echt naar Australie willen verhuizen. Ook telt natuurlijk mee of Erwin er werk kan vinden, maar dat lijkt me niet echt moeilijk met zijn werkervaring. Ook zijn we eventueel op zoek naar een bedrijf dat ons gedeeltelijk wil sponseren met de overtocht, eerlijk is eerlijk, dat zou natuurlijk wel een meevaller zijn! Nu nog kijken hoe we via internet bedrijven kunnen vinden die dit ook doen.

Natascha, heb je hier http://www.immi.gov.au/skilled/ al gekeken? Of kijk eens hier: http://australia.gov.au/service/visa-wizard . Of hier: https://www.ausfis.org/_sys/EN/four_weeks.aspx?af=uase_skilled%20work%20visa%20australia&gclid=CKrNhrvb_LUCFVEwzQodymwAHw
Wat me opvalt is dat er geen vraagteken voorkomt in je bericht.

Hallo Willem!
Ja, we hebben deze sites al bekeken en geven ons goede info. Bedankt voor het doorgeven hiervan! Natuurlijk zitten we nog vol met vragen, we zijn ons nu nog aan het orienteren en kijken wat onze mogelijkheden zijn ivm werk. Als we daar uit zijn dan zal ik dit forum denk ik wel bombarderen met vragen :o

Hallo Natascha,

Een moedig besluit om met jullie gezin wellicht te gaan emigreren, ik ben benieuwd of jullie de knoop al doorgehakt hebben. Mijn vriend en ik dromen ook van een emigratie naar Australië in de toekomst, geen idee of het ook echt gaat gebeuren, maar alle tips zijn natuurlijk welkom. Wij zijn wat onzeker over het eventuele vinden van werk. Je zegt dat het voor je man niet moeilijk moet zijn om werk te vinden, mag ik vragen wat zijn werkervaringen dan ongeveer zijn?
Succes met alles en alvast bedankt!

Groet, Debbie

1 like

Hallo Debbie!
We hebben eigenlijk wel de knoop al doorgehakt als je het hebt over de keuze of we willen gaan of niet. We willen zeker weten gaan, nu alleen idd nog het werkgedeelte. Mijn man is plantinspecteur op een chemische plant, nu inmiddels een jaar of 6. Hij is op zoek naar werk en solliciteert ook maar gaat nog niet zo vlot als we verwacht hadden, maar we geven de moed natuurlijk niet op!
Ook kan je via linkedin veel contacten vinden. Via Google kan je ook veel sites vinden waar je online kan solliciteren. Heb je je CV al vertaald?

Groet, Natascha
Wat zijn jullie werkervaringen?

En er natuurlijk in blijven geloven, ook al zit het soms tegen! :slight_smile:

Erwin is vandaag zijn Ieltstest aan het doen, spannend!
Nu op zoek naar wat antwoorden over de health check. Ik vraag mij af of alleen Erwin moet als hoofdaanvrager of ik en de meiden ook? Ik heb gelezen dat het in Antwerpen een stuk goedkoper is om te laten doen. Weet iemand een adres in Antwerpen?:biggrin:

Ielts test is inmiddels behaald, op naar de volgende stap. Erwin gaat nu volop solliciteren, dus duimen maar!:biggrin:
Nu vraag ik me af of we nog even moeten wachten met de health check of dat we deze toch maar alvast moeten doen. Hij kan natuurlijk volgende week een baan vinden, maar misschien ook pas over een half jaar…
Ik ben wel alvast alle uittreksels aan het regelen ed, maar met een aantal dingen moeten we toch wachten tot we meer zekerheid hebben!

Leuk om te lezen dat het goed gegaan is :slight_smile: hopelijk lukt het ook met solliciteren! Nog steeds zijn wij enorm aan het twijfelen; het is zo’n mega grote stap, emigreren. Mijn zusje woont inmiddels sinds een paar jaar in Spanje, en dat is toch net even makkelijker :wink: Wij zijn nu aan het nadenken over wonen in een ander land, maar misschien dichterbij dan Australië, alhoewel we het land niet echt uit ons hoofd krijgen…
Ben benieuwd hoe het jullie verder verloopt, succes!

1 like

Ik kan maar één ding zeggen: als je de kans krijgt, ga voor Australië, zoek een goed gebied uit en je hebt het hele jaar zomer. Kijk bijvoorbeeld eens naar het gebied op de grens van New South Wales en Queensland.

Ja ik weet het, het is prachtig, we zijn er al een aantal maanden geweest en daarom zo gek op het ‘land’…maar lijkt zo eng om de stap te maken…! Heb je zelf zoiets ook gedaan?

Nee, we waren al te oud (en niet rijk genoeg) toen we er zes jaar en 120.000 kilometer hebben rondgereden. Maar in een volgend laven zou ik hetw el weten :wink:

:wink: maar na er zo’n tijd rondgereden te hebben, moeten jullie wel veel gezien hebben! Ik heb een blik geworpen op jullie website…wat gaaf! Ik ga het allemaal nog op m’n gemak lezen, erg leuk :slight_smile: Welke plaats vonden jullie het mooiste/meest indrukwekkend? (Lastige vraag, ik weet het ;))

Wij vinden het ook moeilijk om een keuze te maken waar we zouden willen wonen, maar idd is nsw voor ons ook een goede optie, maar het is voor ons (denken wij) makkelijker om binnen te komen in Perth. Daar is nu ook het meeste werk voor mijn man. Misschien proberen we na een tijdje naar de andere kust te gaan.

Debbie, ik kan alleen maar zeggen, luister naar je hart, hebben wij ook gedaan, en voor ons is het duidelijk!:wereld:
Voor ons was eigenlijk onze trip van Sydney naar Brisbane een groot avontuur, en Perth was ook super, maar onze voorkeur gaat echt uit naar de Oostkust.
Wat was jouw favoriete plek?

Nou, om maar met de deur in huis te vallen. Er is geen mooiste/meest indrukwekkende plek in Australië. Onze favoriete staat is West-Australië met Perth als een hele mooie relaxte stad. Het zuidwesten van West-Australië is ons favoriet deel, zoals het dat ook is van veel Australiërs. Maar veel Australiërs in WA die niet meer werken, trekken in de Australische winter naar het noorden, omdat het er vanaf Perth naar het zuiden naar hun zin te koud wordt, ook zonder dat het er vriest trouwens. Net zoals de mensen in Alaska 's winters naar het zuiden gaan. Die noemen ze daar ‘snowbirds’. Of zoals hier in Europa mensen 's winters naar Zuid-Spanje gaan om te overwinteren.
Vandaar dat in Australië plaatsen als Coral Bay en het Ninety Mile Beach maandenlang helemaal vol zitten. Maar als je er werk kunt vinden, en er is in technische beroepen zat werk in de mijnbouw, is Perth en omstreken een hele beste plek om te wonen.
In de streek tussen, zeg Brisbane en Ballina, is het weer eigenlijk het jaar rond goed, het kan er warm worden, maar nooit echt koud. Mensen daar zoeken het in de Australische winter dan ook niet ergens anders. Hier het weer voor Brisbane, het jaar rond. Brisbane - climate, averages and extreme weather records

1 like

Ja, wij krijgen de vraag ook vaak en ook wij kunnen niet echt een keuze maken. Wij hebben rondgetrokken van Darwin naar Uluru, daarna terug naar boven en naar Cairns, vervolgens langs de kust naar beneden via Sydney en Canberra naar Melbourne. In het ‘hart’ van Australië vonden we het prachtig, maar we zijn wel zo realistisch dat we weten dat het leven/werken daar erg moeilijk zal worden. Met name de oostkust tussen Cairns en Sydney vonden wij geweldig; de manier van leven, de prachtige natuur, de rust van de kleine dorpjes en de drukte van de grotere steden sprak ons erg aan.

Sinds de reis zijn wij zo aan het twijfelen gegaan over waar we willen wonen; Nederland is ook mooi, bijna iedereen waar je van houdt woont hier en alles is goed geregeld enz enz, maar toch hebben wij beiden constant het gevoel van: is dit het? Misschien is het gewoon het dertigers-dilemma ;), maar we hebben toch wel sterk het gevoel dat we iets anders willen dan hoe we nu leven. Kinderen hebben we (nog) niet, dus wat dat betreft is het misschien iets makkelijker.

Natascha, hoe vinden jullie kinderen het om te gaan emigreren? En hoe hebben familie-leden en vrienden gereageerd?

Willem, ontzettend bedankt voor je antwoord, ik vind het geweldig om iemand zo enthousiast te horen over Australië! Ik vond het altijd overdreven als iemand zo vol was van Australië, maar nu ik er zelf geweest ben snap ik het helemaal :slight_smile: wat is het een geweldig land en eigenlijk missen we alles; de mensen, de film-achtige stadjes, de natuur, de zon, het rondrijden in de camper en natuurlijk de lekkere pie’s :slight_smile:

Onze oudste vond het eerst helemaal niet leuk, maar toen we er geweest waren was ze al een stuk positiever. Nu hebben we het er regelmatig over thuis, zodat ze eraan gewend raakt (voor zover dat kan natuurlijk) en ze is er nu wel positief over. Natuurlijk vindt ze het wel vervelend om haar vriendjes en vriendinnetjes achter te laten, maar ze vind het wel een geruststelling dat haar bed en kasten en knuffels mee mogen. :). Onze jongste is nu 2,5 jaar dus die krijgt er nog niet zoveel van mee.

We hebben er bewust voor gekozen om het vrij snel tegen familie en vrienden te vertellen, omdat we het niet eerlijk vonden om, als het zover is, het pas een maand van te voren te vertellen. Er is natuurlijk heel verschillend gereageerd. De meeste mensen zeggen dat ze ons erg zullen missen, maar gunnen het ons van harte. Sommige mensen vinden het echt niet leuk en zeggen dat ook. Is hun goed recht natuurlijk. Ik vind het alleen wel wat moeilijker om het erover te hebben met mijn beste vriendin, aangezien ik weet dat ik haar er veel verdriet mee doe.

Willem, ik ben het met je eens dat Perth en omstreken een relaxte plek is en is voor ons dan idd ook de plek om in ieder geval te starten!

1 like