Ik zou heel graag willen weten waar op te letten bij het emigreren naar Aruba met een kindje van 2 jaar. Hoe zijn de voorzieningen m.b.t. Kinderopvang en crèche? En zijn de spullen heel veel duurder zoals luiers, kleding voor de kleine, speelgoed e.d.? En kan je makkelijk dingen laten opsturen of is dit heel prijzig?
Creches zijn er ruim voldoende in allerlei vormen en prijzen. Er zijn Nederlandstalige creches en Papiamentstalige, met en zonder gediplomeerde leidsters. Er is veel kwaliteitsverschil, dus orienteer je goed waar je je kind heen brengt. Er zijn creches die al met een preschool programma beginnen en thema’s behandelen d.m.v. een methode die later weer aansluit op de kleuterschool maar ook veel ‘scol di hunga’, speelschooltjes dus. Creches zijn er letterlijk overal, maar er is weinig toezicht op de uitvoering en iedereen kan gemakkelijk een of andere opvang beginnen. Het wordt niet zoals in Nederland gesubsidieerd, maar de kosten liggen hier wel een stuk lager. Houdt rekening met fulltime dagopvang inclusief maaltijden voor gemiddeld ongeveer 500 Afl. per maand, afwijkingen zijn er, zowel naar boven als naar beneden. Alles wat je in principe nodig hebt voor je kindje is hier te krijgen. Sommige dingen zijn inderdaad veel duurder, maar andere zoals speelgoed vaak weer goedkoper, dat hangt erg van de herkomst van het product af. Ik weet zo de prijzen in Nederland niet meer, dus kan daar niet zoveel over zeggen. Importeren van zaken uit Nederland is geen aanrader. De kosten van transport en inklaring zijn hoog en het duurt allemaal vaak heel lang en zaken per post op laten sturen is een onbetrouwbare methode. Veel inwoners hier laten dingen uit Nederland of elders meebrengen door bezoekers als het op Aruba niet te koop is. Heb je meer vragen, stel ze gerust. Veel succes met de emigratie!
Heel erg bedankt voor je reactie. We moeten eerst even afwachten of mijn man in aanmerking komt voor de functie op Aruba.
Hallo Grumpy, hoe zit het qua wonen. De kosten maar voornamelijk welke wijken/ delen zijn aan te raden met een kindje van 2. En dan met name voor veiligheid en niet midden in het feestgedruis van de Amerikaanse toeristen. Ook heb ik vernomen dat bijvoorbeeld meubels voor een babykamer veel duurder zijn op Aruba? Klopt dit?
Hi Jenelieke, Ja veel dingen die in Nederland goed te betalen zijn, zijn hier schrikbarend duur. Ik zou als je toch een container moet vullen inderdaad babymeubels en andere babyspullen meenemen en zo ook bijv. meubels voor je tuin/porch. Er is wel een levendige handel in tweedehands, zeker als bijv. de marinemensen weer terug naar Nederland gaan in de zomer, wordt er heel veel verkocht, maar het is handiger natuurlijk in Nederland al het nodige aan te schaffen voor prijzen waarvoor je hier alleen maar tweedehands krijgt. Je kunt eigenlijk overal op Aruba wonen, er is niet echt sprake van feestgedruis van Amerikanen, hoogstens rondom de hotels/bars en daar zijn sowieso geen of weinig woonhuizen in de buurt. Het hangt er erg vanaf waar je gaat werken en naar welk kinderdagverblijf je je kind wilt sturen. Je wilt niet in Oranjestad wonen als je in San Nicolas werkt en omgekeerd. Dat levert je gegarandeerd s morgens een flinke file op. Maar plekken als Paradera, Piedra Plat, Pos Chiquito zijn goed te betalen en bereikbaar als je in of rond Oranjestad gaat werken. Noord, Westpunt, Palm Beach enz is flink duurder. Ik zou je aanraden eerst een huis te huren voor een beperkte periode, zodat je als je hier bent zelf kunt zien waar je je thuis voelt, te bezien op welk kdv je je kind wilt en kunt plaatsen (er zijn voor goede kdv’s inmiddels al wachtlijsten) en dan te besluiten waar je je definitief gaat vestigen.
De huurprijzen varieren sterk, helemaal afhankelijk van je wensen. Voor een woning zonder zwembad moet je rekenen met minimaal 2.000 per maand. Als je goed zoekt kun je daar onder komen, maar het is niet gemakkelijk. Naar gelang locatie, grootte van het huis, zwembad erbij enz. kan de huur flink oplopen