Hey ik ben Suus en ik ga eind december/begin januari verhuizen naar mijn vriend in Engeland. Ik heb er ongelooflijk veel zin in, maar er moet nog zoveel geregeld worden (denk ik) en ik heb geen flauw idee waarmee ik moet beginnen! Dit komt ook omdat we nog geen vaste datum hebben waarop ik vertrek…
Ik heb geprobeerd een lijstje te maken met dingen die geregeld moeten worden. Kan iemand dit lijstje eventueel nog aanvullen of mij wat tips geven/ vertellen hoeveel tijd het kost om iets te regelen?
Ik heb mijn kamer al opgezegd ( woon bij mijn ouders in tot ik vertrek) en ik heb geen rijbewijs:
-Ziekenfonds
-Banken
-Verzekeringen (inboedel etc)
-Dokter/tandarts (ik neem aan dat mijn dossiers doorgestuurd moeten worden?)
-Documenten laten vertalen (ik wil daar opnieuw beginnen met studie)
-Belastingdienst ?
-Uitschrijven gemeente
Ook vraag ik me af of ik nog contact op moet nemen met de britse ambassade in Den Haag om nog dingen te regelen om mijn (permanente) verhuizing te regelen?
Verder moet ik in Engeland regelen:
-NI number ( moet ik regelen door een baan te krijgen? en moet ik misschien tot die tijd mijn NL ziekenfonds door laten lopen?)
-Bankrekening openen (aangezien in bij mijn vriend in ga wonen moet dat niet een groot probleem zijn)…
Als iemand mij hier misschien mee kan helpen zou dat geweldig zijn!
ziekenfonds & dokter/tandarts: Je hebt hier de NHS (National Health Service) wat inhoudt dat gezondheidszorg voor iedereen min of meer gratis is. (ja, als belastingbetaler gaat er uiteraard een deel naar je inkomen naartoe) Maar bij aankomst kan je je gewoon bij de huisarts in jouw regio (het gaat op postcode bij welke praktijk je je kan aanmelden) aanmelden. Daarvoor hoef je nog geen baan te hebben. Tandarts idem dito, al is het tegenwoordig erg moeilijk om een NHS tandarts te vinden die nieuwe patienten aanneemt, als je die niet kan vinden, ben je aangewezen op een particuliere tandarts, waar je dus de volle mep betaald. Overigens zijn er wel wat bedragen die je moet betalen, zo zijn medicijnen iets van £7 per recept, ongeacht welk medicijn, de pil is gratis, maar doktersconsult en behandelingen etc zijn gratis. Tandarts, moet je ook wat standaard bedragen betalen, begint bij £15.50 voor een consult, particulier is het dan uiteraard weer veel duurder. Ikzelf heb toen m’n nederlandse ziekenkostenverzekering opgezegd (particulier toendertijd, dit was nog voor die hele verandering van iets van 2/3 jaar terug)
Wat betreft je medische dossiers, ikzelf heb niet de moeite genomen om die door te sturen van m’n nederlandse huisarts en tandarts. Ze zijn toch in het Nederlands. Nou heb ik zelf niet echt dikke dossiers, dus zoveel info stond er al niet in. Maar bij m’n eerste inschrijving vroegen ze me gewoon om van de medicijnen die ik momenteel gebruikte of ik daarvan de doosjes met de apotheekstickers met mijn naam erop kon meenemen, die zetten ze dan op de lijst van medicijnen die ik gebruik. Na een eerste in-take gesprek, kon ik gewoon die medicijnen aanvragen.
-bank: ikzelf heb pas een bankrekening geopend toen ik eenmaal een baan had. Het belangrijkste is dat je bewijs van identiteit hebt (paspoort) en bewijs van woonadres. Dat laatste is wat lastiger aangezien je niet zoals in Nederland een officieel gemeente bewijs kan aanvragen. (dus ook inschrijven bij de gemeente is hier een eitje, je doet het gewoon online en hoeft je daarvoor nooit te legitimeren). Wat als geldig bewijs wordt aanvaard zijn bijvoorbeeld electriciteitsrekeningen. Ik trok toen net als jij bij mijn vriend in dus alles alle rekeningen stonden in zijn naam. Uiteindelijk accepteerden ze toen een brief van mijn nieuwe werkgever waarin ze bevestigden dat ik op dat adres woonde. Je zou ook aan je vriend kunnen vragen of hij de energie-bedrijven opbelt om te vragen of jouw naam erbij gezet kan worden. Overigens stond er wel op het aanmeldformulier dat je al 3 jaar in de UK moest hebben gewoond, maar toen ik zei dat ik een baan hier had was dat helemaal geen probleem.
-verzekeringen. Inboedel (home insurance) gaat t makkelijkst via je bankrekening, maar wanneer je bij je vriend intrekt is het allemaal al verzekerd onder zijn verzekering. Wat betreft aansprakelijkheidsverzekering, dat kennen ze hier niet echt, al vallen sommige dingen toch wel onder de home-insurance. Aangezien ik veel fiets (en dat is hier lang niet zo veilig als in NL) heb ik wel voor de zekerheid een extra road- and cyclecare insurance aangeschaft. Dan ben ik verzekerd voor fiets diefstal en ook ongelukken op de weg, derde partij schade etc.
-documenten vertalen, heb ik zelf niet laten doen. Ik heb op zich universiteits diploma’s die hier gewoon algemeen worden geaccepteerd. Belangrijk is veelal referenties wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe baan. Ik weet niet hoe dat gaat als je weer aan een studie wilt beginnen. Allicht kun je het best contact opnemen met de college/universiteit waar je van plan bent heen te gaan.
-belastingdienst: ik heb de nederlandse belastingdienst op de hoogte gesteld dat ik ging emigreren. (online een formulier opgezocht)
-uitschrijven gemeente: dit heb ik ook gedaan, er is een speciaal formulier voor wanneer je naar het buitenland verhuist.
-NI number: hiervoor moet je naar het jobcentre. Je kan het al doen voordat je een baan hebt, dan moet je wel kunnen aantonen dat je actief op zoek bent naar een baan. Wederom moet je lD meenemen en bewijs van adres. Ik heb dit ook weer pas gedaan toen ik eenmaal een baan had. Het duurt iets van 4 weken maar dat geeft niet voor je eerste salaris, je werkgever gebruikt dan een tijdelijk nr totdat je officiele nr bekend is. Overigens was het bij mij uiteindelijk gewoon op tijd dus was er geen tijdelijk nr nodig.
Hopelijk helpt dit je. Stel gerust meer vragen als je meer wilt weten.