Weet iemand of er een emigratiebureau bestaat aangaande Aruba?![]()
Kan het op het net niet vinden.
Alvast dank!
Bedankt voor je reactie, maar de dimas is de immigratiedienst. Ik zoek eigenlijk een bureau dat begeleiding kan bieden.
Misschien vind je hier meer info!
Een ouder forum over emigreren naar Aruba.
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=38495
Succes.
Niet doen, een bemiddelingsbureau. Dat is alleen maar duur, terwijl de hele procedure zelf ook goed te doen is en zeker niet moeilijk als je de lijsten van vereisten uitdraait van Dimas. Daar staat precies wat je in moet leveren en als je dat nu maar nauwkeurig volgt komt het helemaal goed. En verder staat er oeverloos veel op dit forum over de procedure. Succes.
Bedankt voor de info!! Ik lees alles wat ik kan vinden en net als ik denk dat ik het snap lees ik iets waardoor ik het niet meer snap!!![]()
Maar ik moet toegeven dat ik blond ben, haha, dat zal het verklaren!!!
Hoe kan ik nu aangeven dat we verzekerd zijn voor ziektekosten als we nog in NL wonen? Of gaat dit vanzelf wanneer je werkgever de eerste vergunning aanvraagt? Ik las ook dat je maximaal voor 3 jaar een vergunning krijgt, klopt dit? Moet je dan het land uit?? Of kan je verlenging krijgen?
Vragen, vragen, vragen…![]()
jullie zijn beiden Nederlander? En een van jullie heeft een werkgever gevonden die het traject voor werkvergunning met de werknemer ingaat? (de partner krijgt niet automatisch ook een werkvergunning, maar een verblijfsvergunning op basis van gezinshereniging.) Wil de partner ook een werkvergunning dan moet die zelfstandig een werkgever vinden en met die werkgever de aanvraag indien.
De a.s. werknemer moet dus : in NL ingeschreven blijven, maar wel alvast uitzoeken hoe hij/zij uit kan schrijven (online of met machtiging aan familielid in NL); alle diploma’s meenemen en cc compleet paspoort plus voldoende pasfoto’s, verklaring goed gedrag vanuit NL, geboortebewijs, inschrijving gemeente, huwelijksakte in geval van huwelijk. De werkgever moet vast laten stellen door DPL dat er een ‘buitenlandse’ werknemer mag worden aangetrokken (omdat er geen Arubaanse werkgever voorhanden is) en werkgever vult het deel ‘garantsteller’ in. Vervolgens moet er een afspraak met Dimas worden gemaakt. Dit kan online. Verder moet je downloaden en printen de eerste aanvraag voor werkvergunning en eerste aanvraag voor gezinshereniging (voor de niet werkende partner dus). Volg nauwgezet de instructies die daar staan. Dingen die je nog niet kunt opvoeren zoals inschrijving Censo of verzekering AZV behoef je ook niet te doen. Als je precies doet wat Dimas zegt moet het geen probleem zijn.
Je krijgt een vergunning voor een jaar en dat kan ieder jaar verlengd worden. Als je NL bent krijg je vijf jaar achtereen een vergunning, waarna je van rechtswege bent toegelaten. Er zit nog een addertje onder het gras met de counterpart regeling, die voorziet in een tweejarige vergunning voor managers die daarna het land moeten verlaten, nadat ze Arubaanse toekomstige managers in hun vak hebben ingewijd, zodat die hun baan kunnen overnemen. Een draak van een maatregel, die totaal geen stand kan houden, maar voorlopig moeten we het er even mee doen. Het hangt van je functie af (ben je manager op HBO niveau of ga je wat anders doen?) of je met die regel te maken krijgt.
Zoals gezegd moet je ieder jaar opnieuw het traject van vergunningaanvraag ingaan. De 2e en volgende jaren zijn wel aanzienlijk eenvoudiger. Het eerste jaar moet je dus alle bovengenoemde formulieren indienen en ook nog een medisch onderzoek ondergaan (gaat ook nergens over, je moet je notabene op TBC laten testen, dat is in NL vlg. mij al jaren geleden vrijwel uitgebannen). Het is een langdurig, vervelend en volkomen onnodig complex traject wat zeker 6 maanden in beslag gaat nemen, maar houd vol, de volgende jaren zijn gemakkelijker.
Hoop dat je zo een wat beter idee hebt. Maar gewoon zelf doen hoor. Autoriteiten zijn absoluut vriendelijk en willen je zeker helpen als je dingen niet begrijpt. Kwestie van bellen of zo. Een extern bureau inschakelen helpt je meestal van de regen in de drup, ze zijn duur en vaak incompetent, dus niet doen. Heb er superslechte ervaringen mee.
ik zag dat ik nog vergat te melden: je kunt je pas uitschrijven in NL als je je vergunning op Aruba binnen hebt. Want pas met die vergunning kun je je inschrijven bij Censo (= burg. stand) en ben je verzekerd voor AZV. Voor die tijd kun je dus beter aan NL verbonden blijven anders val je letterlijk tussen twee landen in en dat is alleen maar nadelig. Zolang je nog niet uitgeschreven bent val je onder de NL zorgverzekering. Zorg wel voor een goede reisverzekering voor tenminste een verblijf van een half jaar in het buitenland. Dan weet je zeker dat jouw ziektekosten gedekt zijn.
Bedankt voor de info, maar heb nog wat vragen als je het niet erg vind?!
Wij zijn NL, dochter van 11. Mijn man wil in het HOH aan de slag als verpleegkundige, als het lukt tenminste. Doe je alle aanvragen op Aruba of in NL?
Die 6 maanden ben je dan al wel op Aruba of moet je dit in NL afwachten?
Weet je toevallig ook eea mbt onderwijs? Onze dochter moet nog 1 jaar basisonderwijs, dan voortgezet. Welke scholen zijn goed/slecht; welke buurten beter niet/wel gaan wonen? Misschien een onnozele opmerking (ik ben nog steeds blond), maakt het iets uit wat school/buurt betreft dat wij blank zijn?
Alvast bedankt!!:dag:
Alle aanvragen bij Dimas moeten persoonlijk, dus dat moet je op Aruba doen. Dat half jaar kun je op Aruba afwachten. Vroeger mocht dat niet, maar dat is veranderd. Overigens heeft het ziekenhuis heel veel ervaring met verpleegkundigen vanuit het buitenland, ze zouden jullie moeiteloos moeten kunnen adviseren en helpen. Dan heb je al helemaal geen bemiddelingsbureau nodig. Blank, zwart, rood of pimpelpaars maakt op Aruba (vrijwel) niets uit. Het is een hele pluriforme maatschappij en erg tolerant naar elkaar. Wij kennen hier dus niet fenomenen als zwarte wijken of zwarte scholen, alles loopt, leeft, werkt en leert door elkaar heen. Het is ook not done om om kleurverschillen de aandacht te vestigen. De meeste Arubanen hebben een lichtbruine kleur, vaak afkomstig uit Zuid Amerika en je ziet allerlei mixen. Maar nogmaals, dat is hier helemaal geen issue. Een school vinden zal nog lastig zijn als het maar voor een jaar is. De voertaal is immers Papiamento en dat spreekt jullie kind natuurlijk niet. Dat kan best aanpassingsproblemen geven. Er zijn wel Nederlandse scholen maar dan kom je in een prive traject en bedraagt het schoolgeld al snel meer dan 10.000. De enkele scholen die een wat Nederlandse insteek hebben (bijv. Mon Plaisir) hebben vaak wachtlijsten en strenge toelatingseisen. Je woont het handigst natuurlijk rondom het hospitaal, jouw partner zal ook vaak onregelmatige diensten hebben en dan wil je niet verder moeten rijden lijkt me. Noord, Palm Beach, die richting zou prima zijn, maar het is wel een duurder stuk Aruba.
Bedankt voor de antwoorden, heb het idee dat je precies begrijpt wat ik bedoel (dat doen niet veel mensen, haha)
!!
Dat van school dacht ik al, ik wil contact opnemen met de directie onderwijs of zij iets kunnen betekenen en misschien dat het zkh nog wat kan doen. Maar dat komt dan nog. Heb idd prive school gezien, de schakel, leuk maar errug duur!!!
De washington school schijnt ook goed te zijn, NL, maar lange wachtlijst.
Hmmmmm… lastig. En ja, onregelmatige diensten voor mijn man, dus een beetje in de buurt zou fijn zijn, nu moet hij meer dan een uur rijden (zowel heen als terug) voor het werk. Maar we mogen blij zijn dat hij werk heeft…!!!:dag:
Mon Plaisir is een erg leuke en goede school. Mijn dochters hebben er vorig jaar 2 maanden als gastleerling gezeten (klas 3 en klas 6).Betrokken leerkrachten, wel met schooluniform (polo, maar je mag zelf je eigen kleuren kiezen). Werd veel georganiseerd zoals stages, bezoek hotel, bezoek middelbare school, sportdag, knutselmiddag bij de juf thuis ect.
Dank je voor je reactie! Mon plaisir is Nederlandstalig neem ik aan? Schooluniform is op bijna alle scholen op Aruba, so be it! Hoe hebben je dochters het ervaren? klopt het dat het tempo wat lager ligt? Ik ga kijken wat ik aan info erover kan vinden, weinig scholen hebben een site helaas, en nu ook vakantie…
Ja, Mon Plaisir geeft Nederlandstalig onderwijs. De oudste zag het als een groot avontuur, ging er open in en heeft het erg naar haar zin gehad.
De jongste zag er tegenop(nieuwe school, nieuwe mensen), maar werd de eerste dag bij de schoolpoort opgewacht door een groepje klasgenootjes en werd direct opgenomen in de klas, is regelmatig te spelen geweest bij vriendinnetjes en heeft een leuke tijd gehad.
Wij hebben hier niet echt gemerkt dat ze achter lopen met bepaalde vakken, het ene vak lag wat voor, het andere wat achter, maar dat zal in Nederland niet anders zijn als je hier van school zou veranderen.
Mon Plaisir heeft wel een site, maar deze is verouderd.
Je kunt het beste bellen, mail duurt wat lang voor je antwoord krijgt.
Of zelf van te voren nog een keer naar Aruba gaan en de school binnen stappen. (Heb ik toen ook gedaan en kon zo al wat foto’s van de school thuis laten zien)