emigratie kostenplaatje

Hallo

Ik en mijn gezin zijn ons aan het oriënteren op langdurig verblijf op Aruba (minimaal 3-5jaar, misschien zelfs 10 jaar of voorgoed).
Op het forum hier ben ik al aardig wat te weten gekomen over de kosten in levensonderhoud, maar ik heb zelf nog een aantal vragen.

  • Op boekingssites staan huizen te huur voor toch wel behoorlijke prijzen (1800-2500AFL). Is het beter om eerst een appartementje te huren om vervolgens bij aankomst pas te kijken naar een pertinente woonplek? Ofwel zijn de prijzen voordeliger ter plekke?

  • Heeft iemand nog een huis voor lange termijn te huur staan voor een aantrekkelijke prijs ?
    (uitgaande van 5 jaar, bij pertinente verblijf ter zijnde tijd zullen we zelf gaan kopen)
    Wij zijn op zoek naar minimaal 2 slaapkamers, zo mogelijk 3. Naast of boven Oranje stad, niet te ver naar de oostkant.

  • Ik zou vertrekken met een werkvergunning. Mijn man echter niet. Nu las ik eerder dat hij dan 5 jaar niet zou mogen werken. Wordt hier mee bedoeld dat hij zoizo 5 jaar niet mag werken of dat hij 5 jaar niet mag werken zonder vergunning? Als hij aldaar solliciteert en een werkgever de werkvergunning wil regelen, geldt die 5 jaar dan nog?

  • Klopt het dat je tegenwoordig meer belasting betaald dan de in 2008 genoemde 3% ? Waar moet ik rekening mee houden bij een verdienste van 3770 dollar/6740 AFL

  • Mocht de verhuizing niet door de werkgever voorzien worden, heeft iemand ervaring met containervracht? Als wij de standaard inboedel (woonkamer/keukengerij/2 slaapkamers/tuinset) en een auto willen verschepen welk kostenplaatje kunnen we dan verwachten. Wie weet een betrouwbaar en net bedrijf?

m.v.g. Natalie

Hoi Nathalie,

Ben benieuwd of je verhuisd ben naar Aruba.

En wat zijn je ervaringen?

Wij staan ook op het punt om te verhuizen.

Gr Immanuella

@immaatje, hi en welkom. Heb je mogelijk specifieke vragen of wil je alleen ervaringen weten ? Je reageerd op posts van een jaar terug en het is dan minder waarschijnlijk dat je van dezelfde persoon antwoord krijgt. Als je specifieke vragen hebt over onderwerpen in deze post kan ik (of een ander die ook beantwoorden)

Grtz Q

Hallo Quotas,

Mijn man en ik staan op het punt te verhuizen. Ik kom in juli en man in september.

Ik heb al werk en mijn man nog niet. Voor hem wordt een verblijfsvergunning geregeld.

Dus in het begin moeten we dan van 1 salaris leven wat spannend is.

Waar ik met name nieuwsgierig naar ben is naar de mensen die in dezelfde situatie zijn geweest en hoe ze het hebben ervaren.

Is het makkelijk om contacten te leggen? Heb je ook een terrasjes cultuur als in Amsterdam vb?
Hoe werkt het daar in Aruba?

Ik hoop dat ik niet te vaag ben[emoji8]

Gr immaatje

Mijn man en ik staan op het punt te verhuizen. Ik kom in juli en man in september.
Ik heb al werk en mijn man nog niet. Voor hem wordt een verblijfsvergunning geregeld. <<<<** werk je bj het onderwijs dat de vergunning voor je man ook wordt geregeld ? >>>>>

Dus in het begin moeten we dan van 1 salaris leven wat spannend is. <<<<**** Dat hangt natuurlijk er van het salaris af. Met zijn 2-en, en zeker als je ook nog leuke dingen wilt doen en fijn wilt wonen, moet je wel minimaal een 5500 tot 6000 netto overhouden is mijn idee.>>>>>

Waar ik met name nieuwsgierig naar ben is naar de mensen die in dezelfde situatie zijn geweest en hoe ze het hebben ervaren.

Is het makkelijk om contacten te leggen? Heb je ook een terrasjes cultuur als in Amsterdam vb? <<<<<** Aruba is op veel plekken 1 groot terras zoals je zult begrijpen. Ik hoop niet dat je letterlijk amsterdam zoekt want dan kan je beter in Nederland blijven denk ik. wat wel gelijk is met Amsterdam zijn de prijzen van de drankjes :slight_smile: (Net even duurder dan bv rembr plein). Vrijwel alle, leuke, horeca is hier afgestemd op de toerist. Dat is een heel andere sfeer en vibe dan op de terrassen in NL. Maar er zijn heel erg veel super mooie plekken om lekker wat te drinken en te chillen op elk moment van de dag. Zelf in het weekend zit ik overdag gewoon lekker met een koelboxje vol lekkers aan het strand en rond een uur of 5 schuim ik een beetje de happy hours af. Veel Nederlanders die hier wonen zoeken elkaar op met dit soort activiteiten. Niet omdat wij niet willen mengen of omdat wij geen kennissen hebben onder de lokale arubanen maar omdat deze vaak anders uit gaan. Ik vind het geen probleem om bv onder groepen toeristen te zijn terwijl veel van mijn arubaanse collegae dat niet op zoeken. Je hebt hier niet een echte kroegcultuur. Dat mis ik wel een beetje. Contacten zijn veel minder intensief en veelal zijn nederlanders hier ook niet permanent. Caribisch gebied is het gebied van afscheid nemen. Als je dat vaak gebeurd investeer je minder in nieuwe contacten. Mensen gaan veelal toch weer snel of een keer weg. Ik doe duidelijk veel meer samen met mijn vrouw en zoon en wij zijn meer op elkaar aangewezen dan in Nederland. Leeftijd speelt daar wel een zekere rol. Mijn zoon van 21 vermaakt zich hier natuurlijk anders dan wij. Voor tieners en twintigers kan het hier letterlijk een grote speeltuin zijn. Wat overigens geen probleem is. Maar wij hebben hier ook mensen gehad van diverse leeftijden die zich helemaal dood vervelen en sommige vergeleken Aruba zelf met een grote gevangenis omdat je ook wel weer beperkt bent in wat je kan doen. Zelf ervaar ik dat geheel niet zoals je zult begrijpen.
Ik neem ook aan dat je het eiland al een keer hebt bezocht als je een dergelijke grote stap neemt, zodat je dat soort verassingen niet tegen gaat komen.>>>>>>>

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Wat fijn dat je reageert, ik ga geen 5500 tot 6000 netto verdienen.

Ik ga werken in het ziekenhuis, ze regelen voor mijn man een verblijfsvergunning.

Mijn man en ik zijn 1 keer geweest.

Het blijft natuurlijk spannend want op vakantie is anders dan wonen.

Hopelijk gaat het ons bevallen.

Gr immaatje

We gaan het beleven.

Ok … je maakt hier een enorme denkfout waar ik je direct op wil wijzen.
Als jij bij het ziekenhuis gaat werken dan regelt het ziekenhuis voor jouw een werk- en verblijfsvergunning.
Je man krijgt alleen een verblijfsvergunning. Daar mag hij 5 jaar niet mee werken. Na 5 jaar krijgt hij de toelating van rechtswezen en krijgt hij ook een werkvergunning.
Als hij wel gaat werken dan stopt het ziekenhuis (net als de meeste werkgevers) direct het proces van zijn verblijfsvergunning. Dan loopt hij een enorm risico geen van beide meer te hebben en dan heb je een serieus probleem.
Ik weet niet wat voor werk hij doet maar zijn enigste mogelijheid is een werkgever te vinden die de moeite wil nemen om hem in dienst te nemen en de lange weg van werkvergunning aan te vragen. Dit moet dan geen werk zijn wat een inwoner van Aruba ook kan doen anders zal de aanvraag op voorhand worden afgewezen.
Hij maakt alleen kans als hij werk doet waar hier erg veel vraag naar is. Ik ken in de jaren dat ik hier woon maar een enkele persoon waarvan de verblijfsvergunning is omgezet naar een werkvergunning door een werkgever ter plaatse.
Je moet er dan dus ook serieus rekening mee houden dat je het 5 jaar met 1 salaris moet doen.

Ik ga er overigens van uit dat het ziekenhuis je ook deze informatie heeft gegeven ???

grtz Q