Er werd al erg lang over gesproken en eindelijk is het zover:
de buskonvooien tussen Hurghada en Luxor (en vice versa) en Luxor en Aswan (en vice versa) zijn afgeschaft met ingang van vandaag, 1 december 2008.
Tussen zonsopkomst en zonsondergang mag men vrijelijk heen en weer rijden tussen Hurghada, Luxor en Aswan, wat een zegen!
Dus wel voor donker “thuis” zijn allemaal :hihi:
Tussen Hurghada en Cairo blijft het konvooi voorlopig nog wel bestaan, evenals Aswan en Abu Simbel (en vice versa).
geldt dit dus nu voor alle toeristen ? dus de lokale bussen hoeven niet meer in konvooi te rijden ? als toerist kan je dan gemakkelijk zelf een wagen huren en zelf rijden op elk uur van de dag ? Daarentegen zal er onderweg veel meer controle gebeuren ?
Het opheffen van het konvooi houdt vooral in dat men op deze trajecten niet meer verplicht is om op bepaalde tijden te vertrekken en dus niet meer allemaal achter elkaar aan rijdt. Een stuk veiliger!
De lokale bussen reden voorheen ook niet in het konvooi en die hebben nog steeds vaste vertrektijden. Houdt er overigens rekening mee dat je als toerist niet met een lokale bus mag reizen vanuit Hurghada. Op alle andere trajecten mag je wel in een lokale bus reizen, dus bijvoorbeeld wel naar Hurghada.
Als vliegticket only toerist in Hurghada - dus zonder touroperator vanuit NL – kun je wel een auto/minibus met chauffeur huren, bijvoorbeeld via ons (Egyptische) reisbureau, Kingfisher Tours en dan kun je dus óók vanuit Hurghada vertrekken.
Ik hoop dat je wat aan m’n antwoorden hebt en ik wens je een fijne tijd in Egypte.
bedankt voor je reactie. moet je wel echter vertellen dat ik als gewone toerist al meerdere keren de lokale bus van luxor naar hurghada en van hurghada naar luxor heb genomen, zonder enige problemen (de laatste keer was wel 3 jaar geleden, kan al veranderd zijn ondertussen),
vorig jaar in april heb ik de lokale bus (via tours el gouna) genomen naar cairo en terug, ook zonder enige problemen.
is dit alles nu veranderd ?
Het is ook nog niet zo lang, misschien een paar maanden, dat ze echt heel moeilijk tot onmogelijk doen om je in de lokale bus vanuit Hurghada naar Luxor of Cairo te laten meerijden.
Ik hoor helaas steeds meer berichten van mensen die al jaren in Luxor wonen die zichzelf - in het Arabisch - echt de lokale bus van Hurghada naar Luxor in moeten kletsen. Wel jammer want hoewel het soms een lange reis was, is het wel èrg goedkoop.
Weet je de reden waarom ze nu zo moeilijk doen daarover ? Voor mij lijkt het leuk om tussen de lokale bevolking te zitten, de rit blijft dezelfde, en idd het is en blijft heel goedkoop.
misschien zal ik de volgende keer het nog eens proberen en als het echt niet lukt ja, dan zal ik een andere oplossing moeten zoeken hé om in luxor te geraken of in cairo.
nog een fijne dag verder.
Via de Egyptian Travel Agents Association hebben we inmiddels het bericht gekregen dat er concrete tijdstippen zijn dat er vanuit Hurghada, Luxor en Aswan nog mag worden vertrokken en dat is in de zomer én in de winter tussen 6 uur ’s ochtends en 6 uur ’s avonds.
Het “voor het donker thuis zijn” is hiermee dus bijgesteld.
begrijp ht niet goed,famillie van mij was in december nog in egypte- omgeving luxor enz… en er waren konvooien- ik reis al jaren vanuit hurghada nr cairo zonder convooi mt lokale bevolking en werd nooit geweigerd??en niemand deed moeilijk, lange reis ,maar goedkoop en moderne bussen met film en eten op de bus enz… , ik hoop dt de toeristen zich nu veilig gaan voelen in ht mooie egypte,want jammer genoeg blijft het klachten regenen- x egyptlover raks.
Ik spreek over huurvervoer, zonder chauffeur. Met bussen weet ik het niet, ik hoor verschillende berichten. Wel, niet, wel, heeft iemand recente ervaring met eigen vervoer en de trajecten zoals hieronder beschreven ?
Cairo - Rode Zee - Hurgada - Nijldelta - Luxor - Aswan - Luxor - Abu Simbel - Aswan - Luxor - oaseroute West Sahara - Cairo.
Raks, kun je aangeven wat voor soort klachten dit zijn ?
Ik heb je email ontvangen en ik stuur je zo spoedig mogelijk een offerte voor het huren van een auto zonder chauffeur.
Overigens is er alleen vertrekkende uit Hurghada - of naar Cairo of naar Luxor - nog een verplicht konvooi maar daar kan je ook met een huurauto in rijden.
fam keesterloo, nou drmee bedoel ik gewoon opletten-want ze persen toeristen uit als een citroen- maar jullie hebben tog wel ervaring met andre cultuuren zie ik- maar egyptenaren zijn meesteracteurs, doe jullie reis maar op eigen houtje en laat jullie niemand opdringen die wel effe meerijdt met jullie huurwagen(haha) succes,en goeie reis- egypte is mooi en boeiend-
ik vraag me eigenlijk af welk rijbewijs een europeaan eigenlijk nodig heeft om in egypte met de wagen te rijden, in het geval we een auto huren. Is een europees rijbewijs voldoende ? Of zijn er meer of andere voorwaarden aan
verbonden ?
Om in Egypte een auto te huren heb je de volgende papieren nodig:
[ul]
[li]een internationaal rijbewijs, dat je bij de ANWB kunt kopen (ik geloof voor 16 euro).[/li][li]een identiteitsbewijs, bij voorkeur je paspoort.[/li][/ul]Alle goeds en groet uit Luxor,
Miriam
Wij gaan in april naar hurghada en willen van daaruit naar luxor reizen maar als er geen konvooien meer zijn is het dan wel veilig?
De konvooien gaven mij altijd een mischien vals gevoel van veiligheid.:zon02: