Eerste serieuze reis, waar te beginnen?

Hoi allemaal,

Ik ben van plan op redelijk korte termijn (1-2 maanden oid) voor een periode van 6 maanden naar India te gaan, om daar al backpackend wat meer van de wereld te zien. Buiten wat gewone vakanties heb ik totaal geen ervaring met een dergelijke vorm van reizen en om eerlijk te zijn weet ik niet precies hoe ik dit het best aan kan pakken. Aangezien het hier vol zit met ervaren globetrotters, hoop ik dat er mensen zijn die me de helpende hand kunnen bieden.

• Wat zijn de dingen die ik vooraf moet regelen?
  • Zijn er eventuele boeken over India die me verder kunnen helpen en zoja waar kan ik deze dan bemachtigen?
  • Kan ik me met engels verstaanbaar maken?
  • Via welke luchtvaart organisatie kan ik het goedkoopst die kant op gaan?
  • Hoeveel geld denken jullie dat ik nodig heb voor het totale pakket, dus zowel de voorbereidingskosten als de kosten om daar vervolgens te leven?

Alvast bedankt!

Groeten,
Ron

Hoi Ron,

Vorige maand nog paar dagen geweest (in combi met ons 2e huis in Colombo, ‘om de hoek’) wat niet wil zeggen dat ik een echte backpacker ben. Kan je wel wat antwoorden geven:

• Wat zijn de dingen die ik vooraf moet regelen?
    Vaccinaties en visum. Visum is NIET aan de grens te krijgen, moet al in Nederland.
  • Zijn er eventuele boeken over India die me verder kunnen helpen?
    Begin eens met 2-3 reisgidsen, Engels is beste, bij de boekhandel. Zoals Lonely Planet en Rough Guide. Misschien eerst bij de bieb lenen/inzien en daarna degenen kopen die je het beste vindt.
  • Kan ik me met engels verstaanbaar maken?
    Jazeker, in grote steden en openbaar vervoer. Kleine dorpjes is een stuk lastiger.
  • Via welke luchtvaart organisatie kan ik het goedkoopst die kant op gaan?
    Zelf zoeken op een site zoals vliegwinkel.nl of expedia.nl. Delhi en Mumbai zijn beste beginpunten en goedkoopste qua ticket.
  • Hoeveel geld denken jullie dat ik nodig heb voor het totale pakket, dus zowel de voorbereidingskosten als de kosten om daar vervolgens te leven?
    Hangt helemaal af van hoe je wilt reizen en slapen. Treintickets voor 1 dag reizen (800 km) kan bijvoorbeeld minder zijn dan 3 euro en een goedkoop maar schoon guesthouse (eigen kamer) 5 euro zonder ontbijt; en maaltijden tegen Indiase prijzen maar dan ook Indiase smaak (spicy!) en soms hygiëne valt ook erg mee. Reisgidsen geven een redelijke indicatie, e.e.g. varieert ook per regio - bijvoorbeeld Mumbai is veelal wat duurder zeker in binnenstad.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Bedankt Erik, dat helpt me al een heel stuk verder. Ik ga maar eens beginnen met de aanschaf van Lonely Planet. Zal m’n vorderingen nog wel laten horen!

Groeten,
Ron

Er is al veel gezegd, maar wat ik qua gebied zou adviseren is Rajasthan.
Dat is veel kleurrijker/cultureler dan bv het zuiden. Als je ‘highlights’ wilt bezoeken kijk dan bv naar het reisschema van Koning Aap.
Klinkt lullig, maar dan zie je wel echt de mooiste dingen!
Het fijne van backpacken is dat je dan langer op zo’n plek kunt blijven en niet van highlight naar highlight holt met amper tijd om ook rustig naar de ‘gewone dingen’ om je heen te kijken (Rajastan is 1 groot openlucht museum, dus vervelen zul je je niet).

Nog een tip, voor langer verblijf zoek het platteland op.
Bv Bundi of Bassi, Orcha, Puskhar (tenzij je allergisch bent voor hippies), Jasailmer is ook een prettige plek om langer te verblijven, en als stad is Udaipur ook relaxed.

Veel plezier!

groetjes Marieke

Oja en vergeet Varanasi niet, over openluchtmuseum gesproken…
goeie treinreis vanuit bv agra (Taj Mahal), of Delhi.

groetjes!

Hoi Ron een paar tips… Je kunt je visum aanvraag downloden via de site van de indiase ambasade in DenHaag,als toerist mag je 6maanden in india verblijven .Let op, de datum wanneer je het gaat inleveren bij de ambasade dat is tevens je ingaans termijn wat betreft je verblijf.Als je s morgens ga,dan kun je het s middags weer ophalen. Voor je gaat bel even of ze open zijn want india heeft heel veel festivals en dan zijn ze gesloten. Het zuiden is altijd warm 30 tot 40graden afhankelijk van de periode dat je gaat zijn er natuurlijk de moessons. In het noorden kan het erg koud zijn rond december,jan,met name Dharamsala,Amritsar,Vrindavan.Zorg dat je bij aankomst al een onderkomen hebt geboekt, via de site of anders ,want je komt aan op een onmogelijke tijd vaak s nachts,je bent doodmoe er is ook een pickup service vanuit het appartement wat je boekt.Als je met de trein reist dan moet je eerst een formulier invullen alvorens je naar het loket ga .zou je willen adviseren om zeker boeken te lezen over de gebruiken in India ,want je komt in een heel andere wereld dan de onze ,en het kan heel schokkend zijn . Een reisgids TROTTER die is in het nederlands er staan heel veel alternatieve tips in ,je zult er heel veel aan hebben .1deel over het zuiden de ander het noorden.Ga nooit met je schoenen een tempel binnen.Een binnenlandse vlucht bijvoorbeeld van delhi naar chennai kost 85euro.vlieg met DECCAN een goede luchtvaartmaatschappij.Zelf ga ik vaak naar india en dan reis ik low budget dan moet je aan zo n 400 euro denken… inclusief 2binnenlandse vluchten . eten,appartement.trein ,bus ,riksha per maand. Er zijn overal ATV automaten alwaar je geld kunt pinnen ook met de postbankpas.Heel handig.Zo kan je nog veel meer vertellen maar een reisgids daar staat heel veel info in .Nog 1tip wordt nooit boos als de dingen niet gaan zoals je wilt ,want er is heel veel bureaucratie en je trekt altijd aan het laatste eind. Britisch airway daar vlieg ik meestal mee,een tussenstop in londen .
Veel plezier en…je leert jezelf heel wat beter kennen na een verblijf van 6maanden in India.

Hoi Ron,

Hier nog een tip voor je vliegticket: kijk eens op www.worldticketcenter.nl
Ik heb daar vorige week mijn ticket geboekt voor 429 euro (retour en alle taxen inbegrepen) en ik vlieg rechtstreeks met KLM. Ik heb al vaker goedkope tickets gevonden daar!

Veel succes! Groetjes