Goeiemiddag!
Eind augustus vertrek ik samen met m’n vriend voor 18 dagen naar Thailand. Niet zo lang indd, en niet echt de ideale periode, maar ik wil er toch wel een super reis van maken!
Heb al heel wat in gedachten, maar wou nog even navragen bij mensen die ervaring hebben met rondreizen in Thailand, ofdat ze me mss even enkele tips willen meegeven…
Dit staat tot nu toe vast als de voorlopige planning :
24 augustus : vertrek
25 augustus : 's morgens aankomen in Bangkok en dan onmiddellijk doorreizen met de trein naar kanchanaburi, om daar 2 keer te overnachten
27 augustus : terugkeren naar Bangkok met de trein om daar te blijven tot de 29ste augustus
29 augustus : binnenlandse vlucht naar Phuket om daar en in de omstreek te blijven tot 2 september
(had het idee om één overnachting in een luxe resort met privé jacuzzi te doen op het eiland Koh Samui)
2 - 6 september : duikcursus op Koh Tao met 4 overnachtingen. Vervoer tot Koh Tao met Lomprayah.
6-9 september : verblijven in Pattaya (hier heb ik de vraag hoe je het best en het goeikoopst van Koh Tao op Pattaya kan geraken.
9 september zouden we dan terug vertrekken richting bangkok om dan de 10de terug naar huis te vertrekken.
Wat vinden jullie hiervan? Zijn het teveel plaatsen op een te korte tijd, of is dit goed te doen?
En wat met het vervoer? Is dit een beetje ideaal, of zijn er veel betere opties om je te verplaatsen in Thailand?
Ons totaal budget is 3000 euro voor 2 personen. De vlucht heeft ons 1089 gekost voor 2, heen en terug, dus de rest zou zijn om daar op te doen, is dit voldoende?
Wat heeft je doen besluiten om Pattaya in je programma op te nemen ? De keuze voor Pattaya kost je een groot aantal reisuren, en er liggen twee badplaatsen aan de "Ko Tao-kant " , die vergelijkbaar zijn (maar toch ook weer niet) .
Mijn keuze zou (willekeurig) Hua Hin of Cha Am zijn, het maakt niet zoveel uit welke je kiest, het scheelt je in totaal zo’n 8 reisuren.
Leuk om te lezen dat je ondanks de vooroordelen van een hoop andere reizigers toch kiest voor Pattaya. Ondanks de meerdere reisuren is het zeker de moeite waard.
Persoonlijk vind ik het een stad die je ooit zelf gezien moet hebben en daar je eigen conclusies/mening naar vormen.
Hej Hans! Ja heb mij ook al afgevraagd waarom ik naar Pattaya zou gaan, maar ik moet toch terug in Bangkok geraken, dus dan is Pattaya toch nie tzoveel verschil. Een vriendin van mij haar nonkel woont daar ook, dus zou gelijk leuk zijn om die even een bezoekje te kunnen brengen. Zal wel even de badplaatsen Hua Hin en Cha Am opzoeken, dus bedankt voor de tip!
Ik reken even met je mee:
Trein Hua Hin- Bangkok is ongeveer 4 uur, verplaatsen in BKK en daarna bus naar Pattaya is ongeveer 4 uur.
Koh Tao, waar je vandaan komt ligt zuidelijk/west van Bangkok, je moet eerst naar Bangkok om naar Pattaya te kunnen gaan, wat ligt aan de andere kant van Bangkok, zuidelijk oost.
De reistijd vanaf Chumphon naar Hua Hin zal ook een uur of vier zijn.
Wellicht onderschat je de afstanden wat.
Ik was zelf in Hua Hin en Cha Am, maar nog nooit in Pattaya. Kun jij voor Hanne het verschil enigszins duidelijk maken ?
Hua Hin heeft ook een girl-scene, maar ik denk niet dat deze mensen zal tegenstaan.
Het zijn een tiental barretjes, daar is niet zoveel mis mee.
Het circus in Pattaya (Inderdaad, een vooroordeel) heeft mij nooit aangetrokken.
In zekere zin kun je dat dus in Hua Hin ook verkennen, al is dat dan de “light”-versie…
Wij hebben Pattaya 1 maal gezien maar hoeven daar nooit weer naar toe (leuk voor 1 keer gezien te hebben en we hebben ons ook wel vermaakt maar nee niet weer). Hua in en Cha Am vonden wij veel leuker en relaxter.
Ik zou lekker vanaf Koh Tao naar Koh Pagnan toe gaan of vanuit koh tao via Hua in/Cha am weer terug naar Bangkok.
Wij gingen ook altijd met lomprayah terug van koh Tao naar Bangkok onderweg werden er ook vaak mensen afgezet in hua In of Cha am.
Kan je gewoon boeken als je op Koh Tao bent bij de Lomprayah pier (je kan het ook doen bij een reisbureautje maar bij de pier van lomprayah is het beter om te doen).
Even heel plastisch… Pattaya is de grote stad (A’dam/R’dam) en HH de provincie
HH en Cha-am vond ik meer iets voor de 50+ ers die opzoek zijn naar rust.
Ik ben in Hua Hin geweest, maar dat is inmiddels 10 jaar geleden. Hoewel je als vrouw sowieso nooit echt last hebt van de girl scene, maar ik heb in Hua Hin slechts enkele oudere mannen met jongere meiden gezien (wel meer dan in bv. Chieng Mai, maar niet storend ofzo).
De reden voor mij om naar Hua Hin te gaan was dat ik een dagje strand wilde, maar niet helemaal naar een van de eilanden wilde reizen. Bij Hua Hin kun je over het strand nog naar een tempel met aapjes lopen, en je kan een dagtrip naar Petchaburi maken. Vond ik erg leuk!
Inmiddels vele bezoeken aan Thailand verder maar ik heb nog steeds geen eiland als vergelijkingsmateriaal. Ik moet beter mijn best doen
Kijkend naar de planning zou ik de echte ervaringsdeskundigen willen vragen: is een ander eiland niet een betere optie dan Hua Hin, Pattaya of Cha Am? Zijn die steden qua strand niet gewoon veel minder? En hebben ze in andere opzichten iets extra’s te bieden? (Dat laatste betwijfel ik dus…)
Heb er ff enkele boeken van de bib bijgenomen om te gaan opzoeken welke steden, dorpen of eilandjes ook nog de moeite kunnen zijn. Gelukkig heb ik nog ff de tijd, want ik ben nu echt wel aan het twijfelen over de ideale locatie!
Van Hua Hin en Cha Am kun je zeggen dat het gewoon prettige steden zijn om te verblijven, zeker voor een beginnende Thailand-ganger. Je kunt eten in alle stijlen, van authentiek Thais (zeker doen, visgerechten zijn supervers en lekker) tot McDonalds (hoewel niet in Cha Am) .
Vanuit Hua Hin of Cha Am kun je een dagtocht maken naar zowel Khao Sam Roi Yot National Park als Kaeng Kra Chan National Park, beide zeker de moeite waard. Google maar eens.
Let ook op de tips van Jenny, Phetburi is idd. erg leuk, je kunt gewoon de trein nemen vanuit een van beide steden, en daar uitstappen. Mijn favoriete hotel daar is Khao Wang Hotel, goedkoop 250 baht ongeveer , basic, maar schoon, kijk wel uit voor de aapjes.
Oei, ik ga het nog moeilijker voor je maken?! Wil je het echte Thailand zien, of in ieder geval niet al te toeristisch? Dan moet je zeker Pattaya, Hua Hin en Cha-am overslaan!!! Er zijn zoveel mooiere plekken.
Op de river kwai zou ik weer een drijvend huisje boeken… heerlijk!
Je wilt Thailand zien, maar het lijkt wel een strand vakantie? … in het ‘binnenland’ vlakbij Phuket zou ik zeker het Khao Sok National park opzoeken; een stukje paradijs! Daarna kan je ook makkelijk naar Koh Samui.
En waarom niet langer naar Koh Samui? Dat is toch een hele reis en er is genoeg te zien, en een heerlijk strand! Al is alles op dit eiland wel wat duurder, maar nog wel te betalen hoor. Vanuit daar kan je met de boot en de trein terug naar Bangkok óf terug vliegen… al zijn die tickets wel duurder.
Veel plezier in Thailand!
Je hebt hartstikke gelijk, maar ik als ik weer naar Thailand ga, wordt dat mijn 12e bezoek. Hanne gaat voor de eerste keer, dan is Phetburi op een bepaalde manier al een avontuur. Het is in Phetburi niet makkelijk om een westers ontbijt te krijgen, of een espresso , en dat is voor sommige mensen al te veel.
Phetburi is wel het echte Thailand, maar als ze erheen gaat, kan ze zien of het haar bevalt.