Eerste reisje: bali en Gili - tips en antwoorden gevraagd :)

Dag lieve wereldwijzer-forummers :slight_smile:
Mag ik jullie even om wat advies vragen?

Ik en mijn partner waren op zoek naar een ‘verder reisje’ voor we aan kindjes beginnen, en onze voorkeur gaat momenteel uit naar Bali. Trouwen gaan we niet doen, maar dit zou voor ons dan een soort van onoficiele honeymoon worden…
We zouden daar een 14-dagen willen verblijven, maar qua invulling geraak ik er echt helemaal niet uit :(.

Eerst en vooral zouden we onze tickets (vertrek vanuit amsterdam) kunnen boeken voor een 650 EUR pp retour. Mij lijkt dit best wel goedkoop, wat denken julie? Iemand ook ervaringen met het promo economy tarief in 2e klas bij malaysia airlines? Hoe zit het daar met eten en drinken aan boord?

Verder twijfelen we ook voor de reisperiode: wat is het beste: eind juni of eind augustus-begin september?
het is nl. wel de bedoeling om te genieten van mooi weer, vandaar mijn vraag :).
OP foto’s lijkt het dikwijls bewolkt in Bali, klopt dit of lijkt dit enkel maar zo?

Ik en mijn partner zijn niet supercultureel aangelegd, maar ondernemen wel graag een uitstapje. Van wat ik al had gelezen zijn er wel enkele dingen die me in Bali zelf al leuk leken om te doen: Een fietstocht in Ubud naar de tempel, een waterpretpark, een olifantentocht, een apenbos en een dagje naar de watervallen.
Zijn er nog zaken die echt de moeite waard zijn om te doen? Of zijn er zaken uit mijn opsomming die jullie echt afraden?
Ons idee was om een dagje uitstap af te wisselen met wat rust (dagje strand of zwembad met eventueel een bezoek aan een leuk dorpje of wat watersport), op bali zelf zouden we ongeveer 3 nachten op een bestemming willen blijven, dus als iemand een kleine planning wat betreft de plaatsen kan opmaken ben ik heel erg dankbaar.
De eerste dag van aankomst willen we liefst geen uren in de wagen zitten.

Ook zou ik in het midden van onze vakantie ongeveer 4 dagen op 1 van de Gili-eilanden willen doorbrengen, om daar echt te genieten van het nietsdoen en elkaar: boekje lezen, zonnen, en eventueel wat watersport.
Echt uitgaan hioeft voor ons niet maar we houden wel van een leuke beachbar met lekkere cocktails. Is er 1 van de eilanden die er uitsteekt of niet?
Verder vroeg ik me ook af hoe je vb van Bali naar Gili Meno geraakt, en wat je daar dan met je babage doet.
Sommigen hebben het over een vliegtuig naar lombok, anderen over een boot.
Wat is de makkelijkste optie?
Neem je je hele koffer dan mee? Of hoe regelen we dat het best?
En is nusa lembongang ook een fijn plekje om op ons reisje te bezichtigen of niet?

Ik ben nog nooit op bali geweest en ik ben nogal een controlefreak dus ik zou zelf graag alles vooraf willen vastleggen.
Ik zag dat er via airbnb echt wel fijne accomodaties worden aangeboden, is dit een beetje betrouwbaar? Iemand daarmee ervaringen?

Als iemand op mijn vraagjes of een deel ervan zou kunnen antwoorden zouden jullie me echt al een heel eind opweg helpen in onze planning van de reis.

Heelveel liefs,

Bloempje :slight_smile:

Op mijn website heb ik heel veel tips voor Bali staan, heb je die al gezien? IkReis - Reistips en bezienswaardigheden Bali.

Wat betreft de ideeën die je al hebt:

  • 650 euro is een hele nette prijs

  • Eind juni is de ramadan (in 2015). Bali is uiteraard overwegen hindoeïstisch, maar tijdens de ramadan is het drukker. Ik zou daarom eind augustus gaan.

  • Op Bali is het vaak wat bewolkt, dat is logisch want je zit in de tropen. Wil je heldere lucht dan kun je beter naar bv. Egypte gaan. Ondanks de wolken kun je prima verbranden, en is het meer dan 30 grafen.

  • Je wil 14 dagen weg. Twee daarvan zit je in het vliegtuig, dus blijven er 12 over. In die 12 dagen zou ik maximaal 4 plekken bezoeken

  • Voor een eerste keer Bali zou ik 3-4 dagen (dus 4-5 nachten) Ubud doen. Een keer een fiets huren, wandelen, een bezoek aan de tempels in Ubud, een excursie buiten Ubud (bv raften), het apenbos, massage, er is heeel veel te doen

  • Olifant rijden zou ik beslist NIET doen, omdat dit heel slecht is voor (de rug van) de olifant. Olifanten zijn wilde dieren die niet op Bali thuishoren.

  • Je kan met de fastboat van Padangbai of Amed naar de Gilis. Meestal is dat sneller dan het vliegtuig, omdat je minder transfers hebt.

  • Verder zou ik nog ergens een plek met strand doen, bv Amed of Lovina. Vanuit Amed kun je bv. naar de Tritraganga tempel, vanuit Lovina naar de warme bronnen, de waterval Gitgit en het Boedistische klooster bij Banjar.

Dag Jenny,

alvast heel erg bedankt voor je antwoorden! Hier ben ik heel wat mee :).
We hebben onze tickets geboekt van 27 augustus tem 11 september en zullen dus 14 dagen ter plaatse zijn.

Ik vroeg me enkel nog af hoe dat dan gaat als we naar de Gili’s willen.
ook wij zouden reizen met 2 koffers op wielen en 2 stuks handbagage (een trolley oid).
Een rugzak lijkt me superonhandig aangezien we dan heel wat minder kunnen meepakken, maar met 4 stuks koffer naar de Gili’s op de boot raadde je ook niet aan las ik in een andere post.
Is er dan een tussenoplossing?
Zijn er ergens kluizen ofzo waar we eventueel onze bagage kunnen onderbrengen en enkel met een rugzak met wat spulletjes in naar de gili’s te gaan?
Of plan ik best dezelfde accomodatie van waaruit we vertrekken naar de Gili’s en weer aankomen op Bali?
Is er volgens jou een mogenlijkheid dat we onze bagage daar dan kunnen laten?

Een kennis van mij was er al geweest en hij raadde aan om de hele vakantie dezelfde accomodatie te boeken (in Nusa Dua) en dan met een privechauffeur 3 dagen het eiland te zien (met dus een overnachting in Ubud en een overnachting in Lovina).
Het enige probleem was dat hij gratis verblijf had maar dat wij in zulk geval 6 nachten 2 accomodaties zouden betalen (4 nachten GILI, 2 nachten eilandtoer, dat is dus een extra hap in ons budget…
Kan jij ons een beetje raad geven?

Groetjes,

Voor twee weken Indonesie zou ik persoonlijk (zonder camera ;)) 8-10 kilogram bagage meenemen. Dat pas makkelijk in een koffer, en ook in een rugzak. Ik heb zelf een tas van 55+5 L, maar er zijn grotere. Ik zou eens rondkijken bij de Perry of Bever of er niks voor jou bij zit. Vergeet niet dat je veel spullen ter plekke kan kopen, en dat je kleren kan wassen. Je hebt echt geen 10 paar schoenen nodig op reis.

Koffers op wielen vind ik onhandig. De ondergrond wiebelt veel, dus aan de wieilen heb je weinig. Zorg dat je je koffer altijd zelf kan dragen! Uiteraard zijn er in de luxere hotels mensen die je voor een paar cent kunnen helpen. Zelf wil ik echter controle houden over mijn spullen en maak ik hier nooit gebruik van.

Bagage kun je vaak achterlaten in een hotel waar je later terug komt. Zij hebben geen kluis, maar wel een kamertje wat meestal op slot kan. Bij de Perry of Bever kun je zelf een extra slotje kopen voor op je bagage als dat een fijn gevoel geeft.

Ik vind 1 nacht Lovina en 1 nacht Ubud veel en veel te kort. Natuurlijk kan het, maar dan zie je niet veel van Bali. Ik ben echter iemand die echt voor de mensen en de cultuur naar Indonesie gaat, maar als jij hotel, strand en zwembad als hoofddoel ziet dan kan het natuurlijk. Daarin moet je zelf een keus maken…

Wat de prijs van de accommodatie betreft: een goedkope kamer kost 10 euro, een middenklasse kamer kost 25-30 euro. Prijzen voor 2 personen inclusief ontbijt. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt, maar als je niet teveel luxe eist dan hoeft Bali niet duur te zijn. Daarnaast snap ik niet waarom je twee accomoodatie zou moeten betalen. Je kan weggaan en later terugkomen, de tijd dat je weg bent betaal je niet. De kamer kan gewoon aan een ander verhuurd worden als jij je spulletjes meeneemt.

1 like

Je zou op Bali evt. zelf een chauffeur kunnen regelen voor een dag of 3 en hem vragen je langs de mooiste plekjes van Bali te rijden. Start bijvoorbeeld in Lovina (waar je dan al een nacht of 2 geslapen hebt) en zak af richting Ubud. Je kunt inderdaad prima met de boot van padangbai naar gili’s. Soms moet je vanaf Gili Trawanang nog met een klein bootje naar Gili Meno of Gili Air.

Mocht je echt lekker willen relaxen dan raad ik Gili Meno aan. Een eiland met een kleine 600 inwoners, je loopt er in 45min omheen, maar de stranden zijn rondom het hele eiland prachtig. 'S avonds is er wel weinig open aan caféetjes, maar aan de kant van Gili Trawanang zit 1 leuk tentje, sasakcafé, waar bijna elke avond muziek wordt gemaakt door de locals en waar ze ook goeie cocktails kunnen maken. Er is behalve snorkelen/duiken/strand liggen en massages krijgen weinig te doen.

1 like

Ik kan je het gezellige Trawagang adviseren. Toen wij er waren, in augustus, waren alle accommodaties vol maar ondanks dat was het eiland niet vol. De terrassen waren in de avond gezellig gevuld, overal plek genoeg maar wel wat te beleven. Ik hou daarvan.

En als toppunt het huisje van Tanah Qita. Wauw wauw. Super romantisch! Heerlijk verblijf gehad!

1 like

Grappig hoe mensen kunnen verschillen. Ik zou juist iets met wielen nemen immers ik hoef mijn koffers alleen op de luchthaven zelf te verslepen. En behoudens aardbevingen wiebelt bij mij de ondergrond nooit. Daarnaast, op Bali wordt voor een fooi nog service verleend en dus zelf geen gesleep met koffers voor mij in de hitte :wink:
En altijd bij je spullen blijven.

Je zou ook kunnen overwegen om naar het eilandje Nusa Penida te gaan in plaats van de Gili’s, dit ligt vlak onder Bali, je kunt er ook mooi snorkelen of duiken en het eiland is gemakkelijk en snel te bereiken vanuit Sanur (Sanur is trouwens ook een mooie badplaats om je Bali vakantie mee te beginnen.) Waarom Nusa Penida? je bent nauwelijks reistijd kwijt en jullie vakantie is toch al beperkt. Verder is Nusa Penida nog erg primitief, nog niet commercieel zoals Bali, het is nog puur met enkele idyllische strandjes, het is nog niet ontwikkeld voor het toerisme, maar het eerste hotel is al geopend 2 jaar geleden (Ring Sameton Inn). Je vindt hier ook de hindoe cultuur zoals op Bali. Wil je over dit eiland iets weten, ga dan naar de site van Actief in de Tropen, hier vind je heel veel informatie. Vanuit Nusa Penida kun je dan ook nog een paar andere eilandjes bezoeken Lembongan en Ceningan, ook zeer de moeite waard. Succes met de voorbereiding.
Hans