Eerste keer Peru

Mijn vriend en ik zouden graag eind oktober- begin november voor 3 weken naar Peru gaan als Huwelijksreis. We hebben beide al wel wat van de wereld gezien, maar zijn nooit op eigen houtje rondgetrokken. In het reisbureau hebben ze ons verteld hiermee uit te kijken omdat het nogal gevaarlijk kan zijn voor touristen. Moeten we hiervoor uitkijken? Is het aangeraden om met z`n tweetjes door Peru te trekken of kunnen we beter met een reisorganisatie gaan? Welke dingen zouden we zeker moeten zien of heeft er iemand ideetjes voor een mooie reisroute? We zouden graag veel van het land zien met liefst wat avontuurlijke dingen.

Alvast bedankt,
Kim

Het is geen probleem om zelfstandig door Peru te reizen, zolang je maar je gezonde verstand gebruikt. Reisorganisaties zijn louter commercieel bezig. Ga lekker zelf. Hierdoor ben je veel flexibeler en ben je pas echt in staat om Peru te ontdekken, het is een waanzinnig mooi land.

Hoogtepunt voor mij was de Cordillera Blanca, sowieso het mooiste gebied waar ik ooit ben geweest. Je kunt daar zowel zelfstandig als onder begeleiding van een gids prima trektochten maken. Een gids heeft zo zijn voordelen, bijvoorbeeld dat je dan ook een ezel huurt, die je tas, eten en tent meeneemt. Voor mij wel een pré.

Andere hoogtepunten:

• Cusco en Machu Picchu (maar dat zal ik je niet hoeven uit te leggen)
  • Arequipa en Colca Canyon
  • Puno en Titicacameer (vond ik niet zo heel bijzonder)
  • Mancora (mooie stranden, kan natuurlijk niet ontbreken op een huwelijksreis)
  • Iquitos, Amazonegebied (kost wel wat meer tijd en geld)
  • Nasca

In 3 weken kan je een hoop maar niet alles doen. De logistiek in Peru is in ieder geval prima. Busverbindingen zijn oké en nachtbussen kunnen een hoop tijd schelen. Veel plezier alvast en een prettige bruiloft!

Ik woon in Peru en ben het met Baswallet eens. Ik ben op veel plekken in Peru geweest en overal kun je gewoon prima zelfstandig reizen. De betreffende reisorganisatie heeft blijkbaar niet veel kennis van landen waarnaar ze reizen aanbieden of ze verdienen meer aan de georganiseerde reizen.

Het hangt ervan af waar je zelf de voorkeur aan geeft. Een reisbureau heeft zo zijn belangen en zal proberen potentiële klanten in een bepaalde richting te adviseren. Maar als een georganiseerde reis toch je voorkeur heeft dan moet je dat natuurlijk doen. Zelf zou ik er niet aan denken. Er wordt heel veel individueel gereisd in Peru, ook door vrouwen alleen, en zoals gezegd, de infrastuctuur van Peru is daar erg geschikt voor. Er kan natuurlijk wel wat misgaan maar verreweg de meeste individuele reizigers hebben geen enkele vervelende ervaring van betekenis.
Wel goed opletten en je gezonde verstand gebruiken. Trouwens, dat doe je in Nederland toch ook?
http://www.hostellima.nl/

Zoals HendrikHerman zegt, reizen inderdaad veel mensen zelfstandig in Peru, ook vrouwen alleen. Ik ben daar een voorbeeld van.

Je moet inderdaad wel bepaalde streetsmarts in acht nemen, geen domme dingen doen dus. Maar het voornaamste waar je rekening mee moet houden is stiekeme diefstal / zakkenrollerij, en dat is goed te voorkomen. Ook in Amsterdam moeten toeristen daarvoor oppassen.
Het reisbureau heeft in zekere zin wel gelijk want in Peru vallen wij altijd en eeuwig op als buitenlander, je kan nooit opgaan in de massa. En vanwege grote armoede daar, word je door veel mensen wel gezien als rijke toerist of wandelende goudmijn. Je draagt dus beter helemaal geen sierraden, moet voorzichtig zijn wanneer je je camera gebruikt en hem niet aan één schouder dragen terwijl je 's avonds door Lima loopt… ook niet even op een tafeltje laten liggen als je naar de wc gaat… je niet laten afleiden door trucjes… op een drukke markt je geld goed wegstoppen… niet je portemonnee in het makkelijke ritsvakje achter op je dagrugzakje dragen… dat soort dingen.

Maar mij is nooit wat overkomen, met in totaal 4 maanden daar reizen (waarvan 1 maand alleen). Toeristen doen ook domme dingen waardoor verhalen over criminaliteit de wereld in komen… bv. camera vergeten in café, gouden oorbellen dragen, overduidelijke cameratas gebruiken, dure camera aan schouder laten bungelen, met dure iPad spelen op overvol terras en daarna niet opletten wie je volgt, in de bus je tas boven je hoofd leggen en in slaap vallen…

Maar het is zeker zo dat je ook wel alert moet zijn. Maar als je gewoon wat systeempjes inbouwt, kun je gewoon relaxen en genieten. Bijvoorbeeld: als je net aankomt in een nieuwe stad en je vindt het nog wat eng, ga dan gewoon eens de straat op zonder waardevolle spullen bij je, en voel eerst even aan hoe het gaat. Dan merk je vanzelf wel wat je de volgende keer mee durft te nemen. En stop je spullen gewoon goed weg onder kleding of in een goedkoop uitziende tas. Laat die tas ook niet aan een stoelleuning hangen buiten je zicht, of los in de bus liggen terwijl je slaapt. Maar dat soort dingen moet je in Amsterdam of Rome ook niet doen. :slight_smile:
Bovendien kunnen mensen in een groepsreis ook beroofd worden, dat is alleen een soort schijn-veiligheid. Juist als je zelfstandig reist, ben je denk ik automatisch al wat alerter op je omgeving.

Meer veiligheidstips vind je op mijn website.

En zoals iemand anders ook al zei: als je zelf rondreist, ben je lekker flexibel en kun je makkelijker ergens blijven waar het leuk is, of sneller weggaan waar het tegenvalt. Ik denk dat de periode dat jullie gaan niet superdruk is en je dus niks van tevoren hoeft te boeken. Alleen vind ik het zelf altijd wel prettig om voor de allereerste nacht alvast een hotel te boeken en eventueel met airport pick-up service (in een stad als Lima kan dat wel relaxed zijn, er zijn ook wel wat louche taxi’s… maar volgens mij binnen de hekken van het vliegveld mogen alleen bonafide taxi’s komen).
Wat ook erg leuk is van zelf rondreizen is dat je in de bus zit bij Peruanen en dus veel meer kans hebt op praatjes met hen. Zo leer je ook veel meer over hun cultuur en gewoontes, en het kan ook gewoon gezellig zijn natuurlijk. Ook bij het boeken van hotels en bussen en toertjes, heb je telkens contact met Peruanen, veel meer dan wanneer je bv. met Djoser wordt rondgeloodsd en in een eigen bus vol Hollanders rondrijdt.

Wat een route betreft: bekijk eens in de bibliotheek of in een winkel een Lonely Planet (of koop er gewoon eentje :slight_smile: ) of een andere reisgids. Daarin staan routesuggesties voor allerlei soorten reizen, kort of lang, en bv. voor natuurliefhebbers of voor liefhebbers van archeologie, of een mix van alles wat.

De meest gebruikelijke route voor 3 weken is ongeveer (langzaam opbouwend in hoogte zodat je kunt wennen aan de ijlere lucht):

• Lima, grote stad die veel mensen op eerste gezicht lelijk en stinkend vinden maar die wel veel te bieden heeft aan mooie pleinen, kerken, parken, als je er wat moeite in steekt
  • Pisco of Paracas: Ballestas eilanden met zeeleeuwen en wat pinguins
  • Huacachina: oase in woestijn en surfen op zandduinen
  • eventueel Nazca: de Nazca lijnen, je moet wel een sterke maag hebben voor het zwabberende en cirkelende vliegtuigje
  • Arequipa, mooie stad met o.a. een heel gaaf klooster (als een dorpje in de stad), en een oude mummie
  • Colca Canyon, diepe groene canyon, hot spring waarin je kunt zwemmen, eventueel hikes in canyon, condors kijken (3 meter vleugelspanwijdte), bezoek van dorpjes… makkelijk als tourtje te boeken vanuit Arequipa
  • Puno, grauw plaatsje maar handige basis voor eilanden in Titicacameer > meeste mensen boeken daar dus een tourtje naar de eilanden Amantani, Taquile en slapen op een van die twee bij een gezin in huis; ook kom je langs de drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen
  • Cusco & omgeving
  • Machu Picchu… als je de Inca Trail wilt lopen zoek dan goed uit of daar nog plek voor is, er zijn ook alternatieve wandelroutes zoals de Salkantay trek of de Lares trek en ws. nog wel meer. Je kunt ook met de trein.
    De meeste mensen vliegen daarna van Cusco naar Lima.

In 3 weken kun je deze route op een relaxed tempo reizen. Mocht je houden van heel veel zien en het niet zo erg vinden om veel in de bus te zitten enzo… dan zou je nog iets kunnen toevoegen, bv. een jungle trip (dan wel malariapillen nodig), of iets in noord-Peru (bv. Huaraz & die Cordillera Blanca waar iemand anders het over had; let dan wel op of seizoen geschikt is).

In een reisgids kun je nog veel meer info vinden over hoe je dan van A naar B komt, hoe lang dat duurt en hoeveel het ongeveer kost, over de veiligheid, leuke en mooie dingen om te zien en doen in elke plaats, hotels, de geschiedenis, de muziek, etc etc.

Ook in reisblogs van andere mensen kun je veel inspiratie opdoen en tips lezen, en lezen hoe zij de veiligheid ervaren. Kijk bijvoorbeeld eens op www.waarbenjij.nu.

Mochten jullie er nog tijd voor hebben (maar ik denk het niet met de huwelijksplanning), raad ik jullie ook aan om wat Spaans te leren. Mocht dat niet meer lukken, neem dan een phrasebook mee en een Point It boekje. Dat laatste is (bijna) de beste reis-investering die je ooit zult maken en kost maar een paar euro. :slight_smile: Kijk maar eens op die website en klik op het plaatje om een paar bladzijden te zien.

Mooie trouwdag en een fijne huwelijksreis gewenst!

hi wij zitten nu in peru met drie kinderen van 8 10 en 13 jaar het is soms zwaar ivm de hoogte ( veel hoofdpijn ) ik houd het ff kort want gaan zo iets voor de zandduinen boeken in nasca. Tip ; araquipa is erg leuk , Lima … ga er gouw weg erg depressing. sávonds is het er koud ( cusco 3 c )neem minsten twee lange broeken mee en een warme trui. De lucht is droog zorg dus voor een goede creme, zonnebrand fac 25 ofzo en een goede lippenbalsem. De bedden zijn goed en het eten ook maak je daar maar niet druk om. Als ik Thuis ben zal ik proberen nog eens een berichtje achter te laten gr en veel plezier het is hier niet echt relaxen maar wel vriendelijke mensen met een byzondere cultuur en een zeer divers landschap. Oh Leer een paar woorden spaans ! gr <janneke

Wij gaan 30 sept voor 25 dagen naar Peru en Bolivia
Zie wel een beetje tegen die hoogteziekte op.Heeft er iemand ervaring mee.?
Bij mijn maatje hebben ze 5 jaar geleden 3 bypasses gedaan.
Hij heeft wel een goede conditie ,fietst 45 min.per dag.
groetjes Seetje

Hoogteziekte…
Vorig jaar in Bolivië zat ik een 4-5 dagen boven de 4000m,zelfs even op bijna 5000m (tijdens de 3-daagse van San Pedro naar Uyuni,en dan Potosí).
Ik heb af en toe eens cocabladeren in mij mond gestopt (ook cocathee helpt) maar heb ook Diamox genomen,die je hier in de apotheek kan krijgen (kreeg ik op aanraden van mijn huisdokter).
Ik heb geen last gehad,alleen tintelingen in vingers en tenen maar dat kan ook een bijwerking van de Diamox zijn.

groeten,
Bart

Conditie zegt niks over of je last krijgt van hoogteziekte. Iedereen reageert anders, en zelfs dezelfde persoon kan per keer anders reageren.
Ik bijvoorbeeld had dat… Eerste reis hield ik maandenlang lichte last van snel moe zijn, kortademig… Terwijl we langzaam stegen. Vriendin met slechtere conditie had na paar dagen al nergens meer last van, alleen toen we op 4500m sliepen een keer, kreeg zij ook wel weinig adem. Tweede reis 8 jr later: alleen de 1e twee dagen had ik een ‘dronken’ gevoel en prikogen, heb toen flink veel geslapen en cocathee… daarna nergens last meer van. En dat terwijl ik toen van zeeniveau naar 3650m vloog (Cusco).

Medicijnen om de symptomen te verbergen zou ik juist afraden, je hebt die syptomen ook nodig als waarschuwing.

Doe het de eerste dagen op hoogte rustig aan, drink veel drinkwater en cocathee, en vermijd koffie en alcohol want daar droog je juist van uit. Ook licht eten en geen biefstuk, schijnt te helpen.

Probeer het ook langzaam op te bouwen, bv eerst naar Arequipa op 2500m hoogte, paar dagen later pas hoger.
Het gaat met name om hoogte waar je slaapt. Je kunt vrij makkelijk overdag een tripje naar 4000 of 4500m maken als je 's avonds bv weer op 2500 of 3000m slaapt (en daar al een beetje gewend was).

Hou symptomen in de gaten want het kan gevaarlijk zijn; dan tijdelijk dalen en paar dagen later nieuwe poging.

Meeste mensen hebben alleen 2-3 dagen beetje last van bv duizelingen, vermoeidheid, kortademigheid, ogen niet kunnen focussen, daarna geen last meer.

Veel info ook op wikipedia.org.

Goeie reis! Zijn prachtige landen!