Nog even en dan word één van mijn dromen in vervulling gegaan. Naar Japan ! :zon02:
Ik ga zo ongeveer 3,5 week. Eerste 1,5 week ben ik alleen en later komt mijn vriendin ook over gevlogen.
Bij aankomst in Tokyo neem ik gelijk een domestic flight naar Kagoshima. Met de Railway pass wil ik in 1,5 week richting Kyoto reizen wanneer ik daar mijn vriendin tref. Idee is om eigenlijk elke twee dagen naar een andere stad te reizen.
Dus twee dagen Kagoshima, Kumamoto, Fukuoka, Heroshima. En dan will ik nog ergens overnachten in de buurt bij het Okayama International Circuit om de volgende dag naar een speciale race te gaan. Dag later Reis ik dan naar Kyoto en blijven we ook zoon twee dagen. We reizen dan samen verder met zijn twee wellicht via andere grote steden naar de Tateyama Alpen route. Als slot Verblijven we een week ik Tokyo.
Heeft iemand wellicht misschien tips voor de steden die ik bezoek ? Kagoshima, Kumamoto, Fukuoka, Heroshima ?
Of misschien een betere tussen stop als bestemming. Of moet ik ergens langer verblijven of juist korter. Deze plan lijkt mij best gunstig omdat ik dan nooit langer dan 1,5 in de trein zit als ik naar een andere stad ga.
Tsja, het is een keuze. Overal is genoeg te zien (eventueel met dagtrips in de omgeving) om een langer verblijf te rechtvaardigen, maar zeker bij een eerste reis is het misschien wel juist zo leuk om zoveel verschillende plaatsen te zien. En je moet maar zo zien: na een eerste reis wil je zeker weer terug, Japan is zeer verslavend :biggrin:
in Kagoshima ben ik nog niet geweest, en in Okayama alleen tijdens mijn eerste (groeps)reis voor een korte stop in de beroemde maar naar mijn idee weinig boeiende tuin (Korakuen). En het valt me op dat je Nagasaki er niet bij hebt zitten, dat is weliswaar een wat onhandige omweg, maar wel een erg leuke stad.
Kumamoto:
[ul]
[li]uiteraard het kasteel, weliswaar een betonnen reconstructie maar desondanks zeer indrukwekkend[/li][ul]
[li]vanaf de bovenste etage van het stadhuis, net buiten het park rond het kasteel, heb je een mooi uitzicht[/li][/ul]
[li]de Suizenji-tuin vond ik dan wel weer leuk om te zien[/li][li]zoek een hotel in het centrum, in de buurt van de Kamitori-arcade, bijvoorbeeld deze Toyoko Inn. Dat is stukken levendiger dan rond het station, en het kasteel zit op loopafstand. Het scheelt je wellicht dan ook een paar keer een lange, trage tramrit van station naar het centrum.[/li][/ul]
Fukuoka (let op: in Hyperdia zoeken op Hakata! Station Fukuoka ligt iets van 1100km verderop…):
[ul]
[li]tonkotsu-ramen eten bij een yatai, er staat altijd een hele rij op Nakasu[/li][li]Canal City, een leuke mall met geweldige architectuur, en in de kelder zitten ook een stel leuke manga/anime-winkels en toiletten in bijpassende stijl…[/li][li]dagtrip naar Dazaifu, ben er zelf nog niet geweest maar schijnt zeker de moeite waard te zijn[/li][/ul]
Hiroshima:
[ul]
[li]uiteraard de atoombom-gerelateerde zaken[/li][li]Okonomimura, een heel gebouw vol met okonomiyaki-restaurantjes[/li][li]Shukkeien, een mooie landschapstuin[/li][li]Mazda-fabriekstour + museum (vooraf reserveren!)[/li][li]dagtrip naar Miyajima[/li][/ul]
Hartelijk bedankt voor de vlotte reactie ! En ben er ook bang voor dat ik ooit keer terug wil naar Japan haha. We zullen zien 
Dus je denkt dat de “Two nights per city” een goede reis manier is ? 
Wat je zegt klopt. Had liever naar Nagasaki gegaan dan kumamoto of Fukuoka maar dat is een beste omweg. Misschien kan ik ook plannen om
Kumamoto en Fukuoka over te slaan en de tijd in Nagasaki besteden? Alhoewel ik ook graag de Aso-San gebied naast Kumamoto wil zien.
Fukuoka gaf me ook al problemen in Hyperdia zag ik vorige week omdat het me naar de andere kant van Japan wilt sturen waar ook een Fukuoka is.
Hakata doet het inderdaad goed ! Top tip !
Mazda fabrieks tour dat moet ik zeker even naar kijken ! Wist niet dat het vlak bij Hiroshima lag. In de loop van onze reis naar Tateyama Alps ga ik ook naar de Toyota Museum naast Nagoya. En zie nu dat ik hier ook een fabrieks tour kan krijgen. Bedankt voor de top tip ! Nooit aan gedacht !
Één van de redenen dat ik graag naar Japan wou is eigenlijk vanwege Japanse auto’s. Is misschien wel te merken 
Die Mazda-fabriek ligt net buiten het centrum van Hiroshima, paar minuten per trein. Voorafgaand aan het bezoek aan de fabriek bezoek je dan het Mazda Museum, ook zeker de moeite waard.
De Toyota-fabriek is wat lastiger te bereiken, want ligt wat verder buiten Nagoya. Wat je ook zeker niet over moet slaan is het Toyota Automobile Museum, niet te verwarren met Toyota Kaikan Hall bij de fabriekstour, want dat is feitelijk een wat opgeleukte showroom. TAM ligt eveneens een eind buiten Nagoya (samen met de fabriekstour heb je er een leuke dagtrip aan), maar heeft een geweldige collectie van enerzijds voornamelijk vooroorlogse Europese en Amerikaanse auto’s, en anderzijds naoorlogse Japanse auto’s waarvan de meesten nooit buiten het land verkocht zijn. Ook is er nog het Toyota Techno Museum in het centrum van Nagoya, maar dat draait bij mijn weten meer om de industrie en techniek dan om de auto’s an sich.
Ook Nissan schijnt een museum te hebben, het Nissan Engine Museum in Yokohama, maar daar ben ik nog niet geweest. En Honda heeft een groot museum direct bij het Twin Ring Motegi circuit een stuk ten noorden van Tokyo, maar dat is per OV niet echt handig bereikbaar, daar ben ik ook nog niet geweest.
Nog wel interessant en makkelijk te bezoeken in Tokyo: de Toyota Amlux showroom in Ikebukuro, en de Toyota Mega Web showroom en de History Garage op Odaiba.
Hier nog wat meer autogerelateerde zaken, let wel op dat mogelijk niet alle informatie nog actueel is:
http://www.7tune.com/japanese-car-museums-15-to-get-you-started/
En in het Japans, maar zowel Nissan als Toyota zouden op Kyushu ook factory tours aanbieden:
http://www.nissankyusyu.co.jp/FACTORY_TOUR/
http://www.toyota-kyushu.com/factory/reservation.html
Nog wat betreft Nagasaki, je zou wellicht je bezoek aan zowel Kumamoto als Fukuoka tot een dag kunnen beperken en daar dan twee dagen Nagasaki tussendoor kunnen doen, maar wellicht wordt dat toch wat teveel van het goede. Of desnoods wel twee dagen Kumamoto en dan Fukuoka geheel inwisselen voor Nagasaki. Maar beter voor een volgende keer dan, want eigenlijk doe je anders die steden allemaal tekort.
1 like
Inmiddels heb ik een Factory tour bij Mazda en Toyota geboekt. Ben je echt enorm dankbaar Thumbs up
Word inderdaad lang dagje om de factory en de museum te bezoeken van Toyota… 's Avonds nog richting Toyama om volgende dag de toch door Tateyama Alpen route te beginnen. Gekken werk :wacko:
En inderdaad staat ook het Toyota Megaweb op de planning. Maar dat is in Tokyo waar we geen tot weinig gepland hebben dus kunnen we her rustig aan doen. Ook denk ik dat ik Nagasaki buiten de planning laat en de andere auto museums alhoewel de toy’s museum erg leuk lijkt ! Continu in de treinen hangen is geen hobby van me. Plannen ook niet maar dat terzijde 
Morgen maar eens beginnen met Hostels boeken van Kumamoto en verder