In april 2017 ga ik met mijn kinderen een rondreis(je) maken door Japan. De vliegtickets zijn geboekt; we vliegen op Osaka en vertrekken vanaf Tokyo.
In Japan zullen we met het openbaar vervoer reizen. Ik heb nu het volgende schema in gedachten en hoor graag wat jullie ervan vinden. Vooral het stuk tussen Kyoto en Tokyo weet ik niet helemaal…
Ook andere tips zijn meer dan welkom. Op dit moment ben ik vooral accomodaties aan het zoeken. Hebben jullie aanraders voor Tokyo (beperkt budget)? Wat is een leuke/handige wijk om te verblijven?
Dank alvast voor het meedenken!
Met groet, Henriette
Wij waren met onze kinderen in het Asakusa View hotel. En hadden een topaanbieding via booking.com. 90€ per nacht. Ontbijtje scoren bij de supermarktjes ertegenover. Prima. Vlakbij de tempel Senso-ji. Vele eetgelegenheden erbij en dichtbij de metro en de trein.
En Asakusa is een gezellige stad.
Tips voor overige acco’s.
Osaka: U-en hostel.
Kyoto K’s house hostel.
Koya San Eko In tempel. Ook leuk voor de kids.
Zoek op hostels, goedkoper, je kunt zelf koken, de standaarden liggen erg hoog, je hebt meer bewegingsvrijheid en je kunt ook privekamers boeken. En de prijzen liggen wat lager dan hotels.
Ik vind 6 dagen Tokyo wel erg lang. Wat een onvoorstelbaar grote stad is dat. Wij waren er 4 nachten en dat vond ik meer dan genoeg. Toen naar Hakone. We hadden niet zulk mooi weer, maar toch prachtig aan het water, heel mystiek allemaal. 2 nachten genoeg daar.
Vervolgens naar Takayama en uitstapje naar Shirakawago gewoon daar boeken is een half dagje, wel erg leuk. Matsumoto zijn wij niet geweest.
Vandaar naar Kyoto wat ik een veel leukere stad vind dan Tokyo.
Wij hebben dus enigszins jouw schema andersom gedaan. Wij zijn na Kyoto nog naar Hiroshima, Nagasaki geweest en via Fukuoka weer naar huis.
Japan is een geweldige ervaring en een fantastisch land om in te reizen. Mensen zijn zeer vriendelijk, alles is tot in de puntjes geregeld en erg schoon.
Dank voor jullie reacties! Ik ga de accomodaties bekijken Dionne. De tempel in Koya San hebben we al geboekt
En Dani, zijn jullie ook met het openbaar vervoer van Hakone naar Takayama gereisd? Is dat goed te doen?
Hi Henriette,
Ja, wij hebben alles met het openbaar vervoer gedaan (met uitzondering van 2x ergens in een binnenstad een taxi).
Het is echt prima te doen. Wij zaten in het Hakone hotel dus direct aan het meer. Er is daar een haal en breng service naar het Odawara station. Daar hebben wij alleen gebruik van gemaakt bij aankomst. Er is een publieke bushalte voor de deur en die brengt je in ongeveer 3 kwartier naar het Odawara station. Daar een stukje met de Shinkansen naar Nagoya station en daar overstappen op de Hida express (geen shinkansen).
Het is wel een lange reis, maar een mooie reis. Ik vond het uitzicht prachtig en heb mij geen moment verveelt.
We hadden over de green pass van de JR pass. Niet in alle treinen zijn green wagons, maar vaak wel dat is prettig.
Overigens hadden wij op de heenweg een wat oudere trein, terug was de trein wat moderner.
Al met al zag ik er voordat wij vertrokken ook wel een beetje tegenop hoor, tegen al dat treinen. In NL maken wij nagenoeg geen gebruik van het openbaar vervoer. Maar eerlijk is eerlijk, het valt echt reuze mee; het is comfortabel, snel, altijd op tijd en het staat echt goed aangegeven.
We zijn nooit verkeerd ingestapt of ergens verkeerd uitgestapt.
Neem een pocket wifi (die huur je voor ongeveer 80 euro). Ik heb echt ontzettend veel gehad aan google maps, die je dus echt heel erg goed aangeeft welke trein je moet hebben op welk perron.
Oh, nog wel een tip: ik had niet in de gaten dat de green wagons nog wel eens volgeboekt zijn; die moet je namelijk wel reserveren bij een loket (wijst op vanzelf op de stations). Dus wij hebben het 1x meegemaakt dat wij niet in de green wagon mee konden. Dat was balen. Vervolgens hebben wij voor de volgende dagen gewoon al de kaartjes geboekt bij het eerste de beste loket. Dat is geen probleem. Je krijgt dan gewoon de treinkaartjes mee (goed bewaren :))
Op de site www.hyperdia.com kun je precies de treinschema’s en overige OV zien. Heel handig, zeker in combinatie met een mobiele router. Die hebben wij veel gebruikt.
En, vooral als heel leuk uitstapje in Osaka, het aquarium en het omliggende stadsdeel. Rib uit je lijf maar erg leuk, zeker voor de kids.
Verder is in Osaka het rondkijken gewoon heel leuk. Op het station alleen al Osaka Centraal, is al van alles te zien. Diep onder de indruk van Osaka.
Dat is hoopgevend Dani Ik vind het inderdaad ook wel wat spannend, maar dat zal ongetwijfeld allemaal goedkomen. Dank voor je tip om toch al tickets van tevoren te boeken, dat gaan we doen. Weten jullie toevallig hoe er in Japan tegen kleine kinderen wordt aangekeken? In de zin van altijd welkom om overal mee naartoe te nemen, of iets minder happig daarop? Ik ga daar met mijn 2 pubers en baby van dan 1 jaar naartoe namelijk.
Het aquarium in Osaka gaan we vast en zeker bekijken, daar had ik ook al meer over gelezen.
Ik ga nu Tokyo en Hakone omwisselen; leek me lekker aan het eind nog een rustiger plaats.
Wij hebben gereisd met kids van 5 en 8 jaar. Geen enkel probleem. Ook meegeweest in de badhuizen. Natuurlijk niet spetteren.
En in restaurants was het nooit een probleem. We hebben zelfs een paar keer gehad dat de eigenaar van het restaurant onze kinderen ging entertainen zodat wij rustig konden eten. En op verzoek hebben ze ook een vork of lepel.
Verder waren kinderen onder de 6 jaar nagenoeg overal gratis.
Over een gezin met een dochter van toen ik meen 6 of 7, die een maand lang in Tokyo en omgeving verblijft, nadat vader en dochter daar eerder al eens een weekje met z’n tweeën waren geweest. Het eten vormt de hoofdmoot van het verhaal, maar ook de ervaringen met (en van) die dochter spelen een grote rol.
Overigens is er inmiddels ook een dunner boekje van dezelfde schrijver waarin hij z’n ervaringen met z’n inmiddels 10 jaar oude dochter in Hong Kong beschrijft, daar ben ik wel ooit aan begonnen maar die ligt inmiddels op de veel te grote stapel van boeken die ik toch echt nog eens uit moet lezen…